Home » Forskning » Nyt dansk kraftcenter for kunstig intelligens
Nyt dansk kraftcenter for kunstig intelligens

Nyt dansk kraftcenter for kunstig intelligens

Share

Alexandra Instituttet står bag Danmarks første uafhængige og tværfaglige kontor-fællesskab omkring AI

Lad os sige, at du har en virksomhed, der producerer sko. I dit område arbejder også en virksomhed, der producerer tøj. Muligheden for at drage fordel af hinandens viden og erfaringer ligger jo lige i kortene. Men mange virksomheder synes i dag at være mest fokuseret på eget virke og egne produkter, mens de tænker mindre over metoder til, hvordan de kan opnå optimeret produktudvikling og produktion. I praksis er det bare hundesvært at indgå et frugtbart samarbejde, da hverken du eller den nærliggende tøjvirksomhed umiddelbart har den nødvendige ekspertise eller de nødvendige redskaber til rådighed.

Situationen er velkendt af organisationer, der har som formål at fremme dansk erhvervsliv. Blandt disse erhvervsorienterede organisationer er Alexander Instituttet, der i særlig grad har som primær målsætning og formål at udvikle innovative it-løsninger til erhvervslivet gennem et intenst tværfagligt samarbejde mellem forskere, virksomheder og brugere.

Instituttet, der er opstået som en uafhæn-gig og almennyttig organisation, der er ud-sprunget fra Århus Universet, har gang på gang oplevet at få opringninger og henvendelser fra virksomheder med masser af gode ideer, som de bare har vanskeligt ved at føre ud i livet, fordi hverken ledelse eller medarbejdere i virksomhederne rigtigt ved, hvordan opgaven bedst skal gribes an.

Indtrykket er klart, at dansk erhvervsliv meget gerne vil i gang med at arbejde med moderne AI-teknikker, men problemet er simpelthen at finde de rigtige folk med de rigtige kompetencer og få adgang til den fornødne computerkapacitet og AI-software. Lettere bliver det ikke af, at der findes en stribe forskellige platforme inden for kunstig intelligens og maskinlæring, som virksomhederne kan bruge lang tid på at få til at fungere.

Se også:  Smag og behag oplevet gennem VR-briller

Og sådan ser virkeligheden desværre ud for mange virksomheder, og resultatet er derfor ofte, at erhvervslivet har svært ved at drage fordel af det enorme potentiale, som AI-teknologien udfolder i dag. Dette selv om flere eksperter som bl.a. Bernard Marr, der er administrativ leder af tænketanken og konsulentfirmaet Advanced Performance Institute i et indlæg i erhvervsmagasinet Forbes Magazine kraftigt fremhæver, at virksomheder fremover vil blive tvunget til at gøre brug af AI, hvis de vil forblive konkurrencedygtige.

Powercenter for kunstig intelligens (AI)

Men interessen og behovet eksisterer, og derfor har Alexandra Instituttet taget udfordringen op og oprettet et nyt center og kontorfællesskab, som vil tilbyde både private og offentlige virksomheder og organisationer nemmere adgang til de rigtige ressourcer inden for kunstig intelligens. Centret er fysisk placeret i kontorfællesskabet Univate, der er del af Symbion Communitiet og er netop blevet indviet i de moderne lokaler i den nybyggede del af Københavns Universitet på Søndre Campus nær ved metrostationen Islands Brygge.

Det nye centers officielle navn er Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens forkortet DCAKI. Alexandra Instituttet kalder det også for et powercenter for artificial intelligence (kunstig intelligens eller AI), og det er også ifølge instituttet selv det første tilbud af sin art i Danmark. ”Her kan virksomheder og organisationer gennemprøve de forskellige eksisterende AI-teknikker og optimere dem til netop deres behov,” forklarer Anders Kofod-Petersen, der er vicedirektør på Alexandra Instituttet.

”Uanset om du arbejder med sundhed eller forsikring, er algoritmerne og dermed metoden stort set den samme, og det er de samme teknikker, du bruger,” fortsætter han. ”Ideen med centret er derfor at give virksomheder fra alle brancher mulighed for dels at udveksle erfaringer, og ikke mindst gennem tværfagligt arbejde med kunstig intelligens datagrundlag for at optimere produktionen og skabe nye produkter, tjenester og arbejdspladser på en måde, det aldrig har været så effektiv tidligere.”

Se også:  Engelske forskere har skabt en digital computerhjerne

Dansk Center for Anvendt Kunstig Intelligens og Alexander Instituttet beskæftiger 30 ansatte i København og henvender sig først og fremmest til små og mellemstore virksomheder (SMV’ere), der gerne vil arbejde med Big Data og maskinlæring, men som reelt ikke har ressourcer nok til at anskaffe det fornødne dataudstyr eller ansætte de nødvendige kompetencer.

Nu kan alle virksomheder, der ønsker det, gennem samarbejde og bofællesskab med centret få adgang til en gennemprøvet dataplatform, AI-spidskompetencer samt et netværk til andre virksomheder, der arbejder med de samme teknikker. Virksomheder fra alle brancher kan dermed sparre effektivt og tværfagligt med hinanden om produkter og løsninger og udnytte kunstig intelligens til at optimere resultatet yderligere.

Kunstig intelligens

AI eller kunstig intelligens er computersoftware, der på forskellig måde kan forudsige udfald og automatisere og effektivisere processer. Maskinintelligens har nu nået et modenhedsniveau, der for alvor kan bruges i praksis og faktisk allerede i flere henseender er i gang med at ændre arbejdsmarkedet.

Gennem maskinlæring (træning af intelligente algoritmer) og intensiv datamining med efterfølgende analyse kan kunstig intelligens finde mønstre og sammenhænge i Big Data og dermed udlede resultater på baggrund af fakta frem for forventninger. AI er derfor et effektivt værktøj til eksempelvis at påvise indkøbsmønstre, lave målrettet eller ligefrem personorienteret markedsføring, omkonfigurere produktudbud og såmænd også opdage fejl og svindel.

TAGS
AI
innovation
Kunstig intelligens

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S