Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
De såkaldte phising-angreb har længe plaget brugere på sociale netværkstjenester som Facebook og Twitter. Angreb som gennem tilsyneladende tilforladelige mails, forsøger at franarre dig private oplysninger.
Nu er det imidlertid ikke længere kun på computeren, du er i fare. Fænomenet har også bredt sig til mobiltelefonen.
Et stigende antal af såkaldte smishing- og vishing-angreb er således registreret henover sommeren.
Som navnet antyder, er angrebene i familie med phishing-angrebene, og har da også på samme vis til hensigt at franarre brugeren private oplysninger, som eksempelvis bank- og kreditkort-koder.
I denne forbindelse foregår angrebene blot gennem sms’er og taleopkald. Via disse opfordres modtageren til at svare tilbage og udlevere personlige oplysninger for at få billigere sms’er, stoppe et opdigtet abonnement eller lignende.
Modtager man sådanne henvendelser fra ukendte personer eller firmaer, råder sikkerhedsfirmaet Trend Micro til, at man aldrig svarer tilbage.
Sms’erne er imidlertid ikke farlige i sig selv, og man behøver derfor ikke slette dem. Ved at videregive de informationer, som beskederne indeholder, kan man i stedet hjælpe virksomhederne, som bliver udnyttet af de it-kriminelle, fortæller Rik Ferguson fra Trend Micro.