Home » Erhverv » Nye teknologisamarbejder skal give tilfredse kunder
Nye teknologisamarbejder skal give tilfredse kunder

Nye teknologisamarbejder skal give tilfredse kunder

Share

På Adobe Summit EMEA i London i maj var budskabet tydeligt. Kunden har ikke blot altid ret. Kunden skal altid være i centrum. Derfor er Customer Experience Management det nye mantra i det digitale univers, hvor det er tvingende nødvendigt for virksomhederne så at sige at bære deres kunder på hænder og fødder gennem en personlig og individuel købsoplevelse

Et software- og løsningsfirma, der prædiker digital transformation med næsten religiøs overbevisning, er nødt til at tage sin egen medicin, hvis salgsargumenterne skal virke troværdige over for kunderne.

Giganten Adobe bruger da i høj grad også sine egne cloudløsninger til at markedsføre sig, og man må nok sige, der er rendt meget vand i stranden, siden firmaet lagde fra land i den grafiske branche i starten af 80’erne.

Udviklingsmæssigt kan man sammenligne Adobe med et firma som Microsoft, der ligeledes er blevet en gigant gennem såvel organisk vækst som gennem overtagelse af andre teknologifirmaer.

I dag er netop Adobe og Microsoft tætte, teknologiske samarbejdspartnere, men andre virksomheder som f.eks. SAP og senest Software AG og Amazon Web Services er ligeledes en del af det fælles, teknologiske økosystem. En af de udviklingstendenser, der har kendetegnet softwarebranchen over de senere år, er nemlig nødvendigheden af samarbejde.

De vertikale teknologi- og leverandørsiloer er brudt ned, og i dag flyder data helt frit mellem forskellige platforme. Det skyldes især to forhold, som i virkeligheden hænger tæt sammen. Customer Experience Management (CXM) er blevet Gud, og det kan kun realiseres, hvis man kan tilbyde virksomhederne og ikke mindst deres kunder en datadreven forretningsmodel.

To nye alliancer

Det kom med al tydelighed frem, da Adobe i midten af maj afviklede deres Summit EMEA event i London. Her var mere end 6000 kunder og partnere samlet til en to dages begivenhed, hvor de aktuelle alliancer med Software AG og Amazon Web Services blev annonceret.

Se også:  Tag de flotteste feriefotos med din mobil

Samarbejdet med Software AG skaber integration mellem Adobe Experience Platform og Software AG’s webMethods Integration samt API Management Services, mens samarbejdet med Amazon går ud på integration mellem Adobes Magento Commerce platform og de Amazon webshops, der afvikles på Amazon Web Services. Målet i begge tilfælde er at skabe den bedst mulige oplevelse for en virksomheds kunder.

På konferencens førstedag stod en række internationale brands for keynotes, der beskrev deres rejse gennem det digitale univers, og her kunne man blandt andre høre cafékæden illycaffé, fødevaregiganten Unilever og teleselskabet British Telecom berette om nødvendigheden af så at sige at kunne tage forbrugeren i kravetøjet og føre denne gennem en helt unik og individuel kundeoplevelse.

Adobes seneste Digital Trends Report har vist nødvendigheden af dette, men virkeligheden viser ifølge Adobes chef for EMEA, Paul Robson, at selv mange store brands i den henseende vurdereres forholdsvist lavt af kunderne.

Adobes lange rejse

John Warnock og Charles Geschke etablerede Adobe tilbage i december 1982. De to stiftere kom fra Xerox, og med Adobe fortsatte de arbejdet i den grafiske branche gennem udviklingen af sidebeskrivelsessproget PostSript.

Det licenserede Apple til deres LaserWriter-printere i 1985, og sammen med Adobes Type 1- samt Apples True Type-skriftteknologi lød startskuddet til desktop publishing-revolutionen. I midten af 80’erne så Adobe Illustrator dagens lys, i 1989 kom version 1.0 af Photoshop, og i 1993 blev PDF-formatet lanceret.

Se også:  Fjern uønskede elementer i videoer

Resten er som bekendt historie, og med til historien hører, at Adobe siden 1990 har overtaget mere end 50 firmaer, herunder danske Pixmantec, hvis teknologier i dag er integreret i en stribe cloudløsninger. Blandt disse kan nævnes Aldus PageMaker, der blev overtaget i 1994 og blev til InDesign.

Siden er en lang række andre værktøjer til digital kreativitet lanceret inden for video, animation og webdesign, men det er en historie, der giver god mening. Afsættet i den grafiske og kreative verden er nemlig den røde tråd, der i dag er forlænget ud til marketing og ikke mindst tidens helt store buzzword Customer Experience Management (CXM).

Teknologisk sweetspot

Det er ikke godt, for i dag er det mere kunde-oplevelse end produktet i sig selv, der afgør, hvor der handles, og som bekendt er forbrugeren helt og aldeles troløs i den digitale verden. For Adobe er et af redskaberne til at optimere den helt personlige kundeoplevelse kunstig intelligens, og i den sammenhæng spiller virksomhedens Sensei-teknologi en markant rolle.

Den gennemsyrer stort set alle produkter og løsninger og anvendes naturligvis også af Adobe selv til at tracke forbrugernes adfærd samt ikke mindst identificere i hvilke situationer, denne er mest motiveret for køb.

Kunderne i dag forventer den helt personlige og individuelle indkøbsoplevelse. Derfor skal kunderne være centrum i det digitale indkøbsunivers.

Abhay Parasnis, der er Chief Technologist Officer hos Adobe fortalte på Summit EMEA, at Customer Experience Management ganske enkelt skal gennemsyre hele virksomheden. Det er ikke nok kun at være funderet i marketing.

Til det brug satser Adobe ikke på en AI-teknologi, der går bredt men en AI-teknologi, der går snævert og dybt inden for områderne Customer Intelligence, Content Intelligence samt Experience Intelligence.

TAGS
adobe
adobe summit
kundeservice

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S