Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
ICPEN, som Forbrugerombudsmanden i Danmark er medlem af, udgav i sidste uge en række nye internationale retningslinjer for brug og offentliggørelse af brugeranmeldelser. De nye retningslinjer henvender sig til forbrugere, virksomheder og anmeldelsesplatforme og skal sikre troværdighed og transparens i brugeranmeldelser.
Hos den danske anmeldelsesplatform, Trustpilot, er man glad for, at der er kommet internationale retningslinjer.
”Brugeranmeldelser har i dag enorm betydning for forbrugere over hele verden, når de skal træffe købsbeslutninger. Derfor er det utrolig positivt, at der nu kommer nogle internationale vejledninger for, hvordan alle, der arbejder med brugeranmeldelser, skal agere. De nye retningslinjer kan være med til at sikre troværdige og transparente anmeldelser for forbrugere verden over,” siger Mathilde Lykke Bülow, der er kommunikationschef i Trustpilot.
De nye retningslinjer fra ICPEN dikterer bl.a., at virksomheder ikke må ikke købe sig til falske anmeldelser. Samtidig påbyder det anmeldelsesplatforme som Trustpilot til bl.a. at sikre, at der er gennemsigtighed om vilkårene for offentliggørelse af anmeldelserne, og at alle anmeldelser behandles lige.
Trustpilot, der er en af verdens største platforme for anmeldelser, følger allerede de nye retningslinjer og har i flere år arbejdet aktivt for at sikre, at forbrugerne kan stole på de anmeldelser, der er på siden:
”Det er helt afgørende, at forbrugere kan stole på de anmeldelser, de læser på nettet.
Derfor bruger vi mange ressourcer på at validere de enkelte anmeldelser, og vi har et team på 35 ansatte, der hver måned undersøger over 28.000 anmeldelser. Vi har også udviklet et unikt stykke software, der opfanger og fjerner falske anmeldelser,” slutter Mathilde Lykke Bülow.
I dag har mere end 130.000 virksomheder såkaldte TrustScores på Trustpilot, og siden rummer mere end 20 millioner brugeranmeldelser.
ICPEN er det internationale netværk af forbrugerbeskyttende myndigheder, som blandt andet den danske Forbrugerombudsmand er medlem af. De nye retningslinjer retter sig mod de grupper, der benytter anmeldelser i forretningsøjemed.
Her er hovedtrækkene i ICPEN’s nye retningslinjer:
Anmeldelsesportaler som for eksempel Trustpilot bør følge nedenstående principper:
De skal sikre ligebehandling og retfærdig indsamling af anmeldelser
De skal være opmærksomme og proaktive, når de behandler anmeldelser
De skal sikre gennemsigtighed om vilkårene for offentliggørelse af anmeldelserne
Virksomheder, som arbejder med brugeranmeldelser, fx ved at inviterer kunder til at anmelde dem, bør følge nedenstående principper:
De skal sikre, at forbrugerne ikke forhindres i at få det samlede overblik over ægte og relevante anmeldelser
De må ikke ikke skrive, købe sig til eller publicere falske anmeldelser.