Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Færdselsstyrelsen offentliggjorde 26. februar en evaluering af el-løbehjul, hvor det skabte det en del opmærksomhed, at klimaaftrykket fra el-løbehjul er større end fra en bybus. Ifølge evalueringen er klimaaftrykket ved at transportere en person 1 kilometer i en bybus 89 gram CO2, mens det er 91 gram CO2 med et el-løbehjul.
Nu kan Voi imidlertid i samarbejde med Ernst & Young påvise, at klimaaftrykket for den nyeste generation af el-løbehjul med udskiftelige batterier, som Vois nyeste model Voiager3, er mere end halveret i forhold til de tal Færdselsstyrelsen fremlagde.
61 procent mjndre end en bus
Ved at lave en såkaldt livscyklusanalyse (LCA) konkluderer Ernst & Young, at klimaaftrykket ved at transportere en person 1 kilometer på en Voiager3 blot er 34,7 gram CO2 – altså 61 procent mindre end en bybus.
Set i forhold til de date om udledningen fra el-løbehjul, som hidtil har været tilgængelige, er faldet endnu mere markant. De hidtidige beregninger er baseret på tal fra USA, og i forhold til disse er der tale om et fald på hele 72 procent.
Dermed byder el-løbehjul på et bæredygtigt alternativt transportmiddel, som kan være en del af løsningen til at nå målsætningen om 70 procent reduktion i udledningen af CO2. Indenfor transportsektoren går det nemlig den forkerte vej, og udledningen er steget støt siden 2014. Det har EU netop offentliggjort en analyse om: https://www.eea.europa.eu/highlights/member-states-must-cut-emissions
Fakta kort:
• Voiager3 har et klimaaftryk fra vugge til grav på 34,7 gram CO2/kilometer - en reduktion på 72 procent i forhold til de hidtil tilgængelige tal.
• Voiager3 udleder 61 procent mindre CO2/passagerkilometer end en bybus.
• Voiager3 kommer til Danmark foråret 2020.
Til sammenligning viser Ernst & Youngs analyse, at klimaaftrykket ved at køre i bil i gennemsnit er 120 gram CO2/km for nye biler – færdselsstyrelsen arbejder endda med et noget større tal, nemlig 212 gram CO2/km.
Hurtig udbredelse
LCA-analysen fra Ernst & Young, som er den første af sin slags foretaget på foranledning af en udbyder, dokumenterer således de store fremskridt der er sket med el-løbehjul siden den første free-sharing model så dagens lys i Santa Monica, USA i 2017.
På blot to år er el-løbehjul blevet udbredt til 626 byer i 53 lande, hvor millioner af mennesker hver dag bruger el-løbehjul som et alternativ til biler, busser og andre fossile transportmidler.
Dermed er el-løbehjul et af de transportmidler, som brugerne hurtigst tager til sig – faktisk er de fire gange så populære som free sharing el-cykler.
Kan reducere biltrafik
El-løbehjul viser dermed sit potentiale som et middel til at nå målet om at reducere biltrafik især i de større byer. En målsætning, man arbejder frem mod i en række europæiske byer. Og det er der god grund til:
• Luftforureningen stiger i de store byer, og biler er den væsentligste årsag til dette. I Danmark vurderes det, at 3750 dør af luftforurening om året – på europæisk plan er tallet 800.000.
• I gennemsnit udgør veje og parkeringspladser til biler 50 procent af arealet i europæiske byer.
• 40 procent af alle europæere er udsat for trafikrelateret støj på mere end 55 decibel, hvilket kan føre til angst, depression og nedsat indlæringsevne.
Det sker ifølge rapporten fra Ernst & Young bedst i et tæt samarbejde med de byer, hvor el-løbehjulene findes. Rapporten dokumenterer, at når samarbejdet mellem myndigheder og udbyder fungerer, kan det effektivt flytte trafik fra biler over til kollektiv trafik – fordi man kæder hubs for el-løbehjul sammen med knudepunkter for kollektiv trafik.
Et supplement til kollektiv trafik
Et eksempel, som fremhæves, er Aarhus, hvor Voi i samarbejde med kommunen har indført parkeringszoner. Resultatet er, at 60 procent af el-løbehjulene i dag parkeres indenfor disse zoner, som i overvejende grad er placeret i forbindelse med kollektiv trafik.
Dermed løser man den ”last mile”-problematik, som trafikforskere ser som den største forhindring for, at flere benytter kollektiv transport: At det er besværligt at komme det sidste stykke fra offentlig transport til sit bestemmelsessted og omvendt.
Til info skal det dog nævnes at Voi i dag har lukket ned for driften i Aarhus, Odense og Vejle, da der ikke er kunder til el-løbehjulene her under Corona-krisen.