Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Trafikalarmen Saphe er blevet et gigantisk hit. I løbet af de tre år den har været på markedet er der solgt 550.000 eksemplarer på det danske marked i og nu gør virksomheden, der er i løbet af halvandet år er vokset fra 3 til 22 mand nu klar til at indtage det nordeuropæiske marked. Det starter i år med Finland, Norge, Sverige og Tyskland.
Freddy Sørensen erkender, at danskerne først og fremmest har købt en Saphe for at undgå fartbøder. Han hævder dog samtidig, at det ikke har været intentionen med trafikalarmen.
Saphe udtales safe, og netop sikkerheden er den vigtigste egenskab ved alarmen. Foruden fotovogne advarer enheden nemlig også om potentielt farlige situationer i trafikken, og med den nye Saphe Drive skrues der for alvor op for trafiksikkerheden.
Mange flere muligheder
Hvor den første udgave består af en lysdiode, to knapper og en højtaler, er der i det nye design tilføjet et display. Det åbner op for et væld af nye muligheder. I første omgang tilføjes et speedometer og en crash detect-funktion. Men i løbet af kort tid vil nye advarselsikoner for bl.a. vejarbejde, skoleveje og spøgelsesbilister blive introduceret. Alt det får brugeren automatisk adgang til via app’en Saphe Link.
"Bilister er grundlæggende ikke ret gode til at investere i trafiksikkerhed. Derfor hjælper vi dem til at undgå bøder, og forsyner dem så samtidig med en masse trafiksikkerhed. Med Saphe Drive skaber vi er en platform, der kan spare tid, penge og liv i trafikken", siger Freddy Sørensen, der forventer at sælge mindst 100.000 enheder af sin nye trafikalarm inden sommer.