Home » Andet » Ny teknologi overtrumfer alt
Ny teknologi overtrumfer alt

Ny teknologi overtrumfer alt

Share

Der eksisterer en ubønhørlig mekanik i den moderne verden: Ny teknologi overtrumfer alt andet. At teknologi-elskende og modebevidste mennesker lader sig lokke, er ikke uforståeligt

Der er for mange noget fascinerende ved at eje (og ikke mindst flashe) det nyeste nye. Her på AOD har vi unægtelig også en rem af huden. Mindre forståeligt er det, at denne mekanik ikke møder større skepsis i befolkningen og hos myndighederne. Da NemID blev lanceret, gik det med en hast, som hægtede mange ældre borgere af. Og når man søgte hjælp til NemID, fik man at vide, at man bare kunne gå på biblioteket. At bibliotekerne samtidig indskrænkede åbningstiderne med betjening, tav man stille med.

Nu skal vi have MitID

Nu er de fleste af os formentlig ganske godt med, når det gælder NemID. Men hov: Er der ikke noget om, at fænomenet skal erstattes af noget nyt? Jo da. Fremover skal vi bruge ”MitID”. Nu skal det ikke længere være nemt, det skal være mit. Med Digitaliseringsstyrelsens ord: ”Alle med NemID skal i løbet af 2021 og 2022 have MitID.” Og styrelsen (pardon: Jeg må af pladshensyn forkorte det monstrøse navn fra 24 bogstaver til 9) fortsætter: ”Du får samme oplevelse som med NemID nøgleapp.” Oplevelse? Jeg får en oplevelse, når jeg går på museum. Gør jeg også det, når jeg godkender betalingen for en printerpatron? Verden bliver jo skæv af oplevelser.

Mekanikken gælder også mobiltelefoner. Ikke så snart har man anskaffet sig en telefon, før markedet lokker med en ny. Og den må man naturligvis eje. Eller må man? Ja, det må man, for der er ingen pardon. Producenterne stopper på et tidspunkt al support til den antikke telefon (fra i forfjor), og så er der ingen vej uden om en ny – hvis man altså vil blive ved med at bruge apps som for eksempel netbank.

Det er virkelig praktisk, at man kan stå i supermarkedet og flytte penge fra en konto til en anden. Men hvis supporten er lukket, virker appen ikke. Too bad. Det kreperlige er, at vi skrotter telefoner, som intet fejler. Herregud, hvis der kommer en ny plæneklipper på markedet, kasserer jeg ikke straks den, jeg har. Den virker nemlig upåklageligt. Men den kræver naturligvis heller ikke support fra Samsung eller Apple.

Kom i dialog med styrelsen

Situationen er dog måske knap så begrædelig. Der er vist noget om, at unge klimabevidste mennesker begynder at holde igen. Og man ser en tendens til, at det nyeste og dyreste ikke altid giver den streetcred, som vi har været vant til.

Nå. Som nævnt er det ikke mærkeligt, at vi bliver fascineret af det nye. Menneskers hang til leg har igennem historien medført mange virkelige fremskridt. Og hvis alt det nye truer med at gøre os rundtossede, må vi trøste os med, at der faktisk er nogle, som vil komme os i møde. Således (igen) Digitaliseringsstyrelsen: ”For at sikre løbende dialog og samarbejde med slutbrugerne, er der nedsat et Interessentforum, som kommer med input til både anvendelighed og implementering.” Ah. Så ånder vi atter.


TAGS
Digital signatur
digital sikkerhed
mit id
Nem id

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S