Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hør musik i bilen helt uden højttalere

Continental har vendt bilens lydsystem på hovedet, så man nu kan høre musik i høj kvalitet helt uden højttalere. I stedet bruges overflader i cockpittets interiør til at frembringe lyde ved hjælp af små vibrationer. Det giver lavere totalvægt samt designmæssige fordele.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Enhver, der har hørt en klassisk koncert, vil kunne nikke genkendende til, at violinen er det instrument, der har den mest fremherskende klang. Den karakteristiske og meget melodiske lyd er resultatet af mange års arbejde, hvor selv millimeter har betydning for den musik, der bliver frembragt ved hjælp af et samarbejde mellem strenge, violinkasse og bue.

Continental har ladet sig inspirere af det funktionelle princip bag strengeinstrumenterne og udviklet en ny teknologi, hvor højttalerne er blevet overflødiggjort i bilens lydsystem. Den store koncern, der er bedst kendt for sine højkvalitetsdæk til biler, lastbiler, busser og industrielle køretøjer huser en innovativ teknologivirksomhed. De arbejder hver dag for at skabe nye løsninger, der både gør køreturen mere komfortabel og samtidig bidrager til at højne sikkerheden på vejene.

Vibrationer bliver til lyd

Det højttalerløse lydsystem bygger på aktuatorer, der skaber lyd ved hjælp af vibrationer i bilens indvendige overflader. De kompakte aktuatorer, der svarer til kernen i en konventionel højttaler, består af en magnet og en spole, der frembringer mikrovibrationer. I stedet for den oscillerende membran i en højttaler bliver interiør og overflader i bilens cockpit udnyttet til at få lyden til at bølge igennem bilen.

Hattehylden er god til de lave toner

Og det er her sammenligningen med violinen kommer ind. For hvis man sammenligner aktuatoren i bilen med buen og strengene, så er det sted, aktuatoren er placeret svarende til violinens bue, mens den omkringliggende overflade er violinens krop. I en personbil af almindelig størrelse vil man placere flere aktuatorer på overflader, så man dækker de tre hovedfrekvensområder, der findes i den optimale lydoplevelse. Eksempelvis er dørpanelerne oplagte til at generere mellemfrekvenser, mens tagbeklædningen eller hattehylden egner sig til de lave frekvenser.

"For at få den fulde 3D-lydoplevelse skal man med konventionelle lydanlæg ofte have op til 20 eller flere højttalere installeret rundt om i bilen. Ud over en mervægt på op til 15 kilo og en samlet volumen på mellem 10 og 30 liter så giver det udfordringer til det indvendige design af bilen, fortæller Georg Nielsen", administrerende direktør hos Continental Dæk Danmark A/S.

Fokus på lavere vægt

Selv om 15 kilo og 30 liter ikke lyder af meget, så er det en væsentlig detalje for især elbiler, hvor man konstant leder efter metoder til at nedsætte vægten samt skabe mere plads til passagererne i moderne biler, der bliver mere og mere kompakte.

"Og så er det ikke uvæsentligt, at jo lavere vægt, des mindre energi bruger man på at komme fra a til b. Den største samlede kvalitet er dog, at det ikke går ud over lyden", slår Georg Nielsen fast.

Denne konklusion understøttes af flere lydeksperter, der på trods af det umiddelbart kontroversielle i at lave lyd uden højttalere har givet lyden i det højttalerløse lydsystem positive bedømmelser. Blandt andet har den verdensberømte violinbygger og fysiker Martin Schleske lovprist systemets lydkvaliteter.

Lige som i et traditionelt lydsystem er det højttalerløse system skalérbart og går fra tre lydkanaler og helt op til 12 kanaler, hvor også forsæderne bruges som lydlegemer. Lydsystemet kan integreres i alle biltyper lige fra små kompakte bybiler til de helt store familievogne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere