Ny datalækage hos flyselskab: 9,4 millioner kunder involveret

Ny datalækage hos flyselskab: 9,4 millioner kunder involveret

Share

Flyselskabet Cathay Pacific er blevet ramt af en enorm datalækage, der involverer over ni millioner kunder

Nu kan det internationale flyselskab Cathay Pacifik, der har hovedsæde i Hong Kong, også skrive sig på listen over flyselskaber, der for nylig er blevet udsat for datalækage.

På flyselskabets hjemmeside meddeles der, at ca. 9,4 millioner kunder har fået sine personlige oplysninger stjålet.

Heldigvis meddeler Cathay Pacifik, at der ikke er nogle umiddelbare tegn på, at kundernes personlige oplysninger er blevet misbrugt.

Det oplyser Mashable.

Ifølge flyselskabet drejer lækagen sig om personlige informationer som kundernes navne, nationaliteter, fødselsdatoer, telefonnumre, e-mails, adresser, pasnumre, oplysninger på identitetskort og rejsehistorik.

Heldigvis for flyselskabets 9,4 millioner kunder, der blev udsat for hændelsen, viser det sig, at de hackede kreditkortnumre enten er udløbet eller indeholder ikke CVV-cifrene. Der er heller ingen passwords, der er blevet hacket.

“Det er stort set umuligt som privatperson at beskytte sig mod den her type af datalækage, lyder det fra IT-sikkerhedsekspert Janus R. Nielsen fra it-firmaet www.anytech365.com, der påpeger at situationen havde været en helt anden, hvis kundernes passwords var blevet tilgængelige.

Når kriminelle får fingrene i private oplysninger, som er tilfældet her, er passwords noget af det værste for kunderne at miste.

Se også:  Her er hackernes mest indbringende ”snydeware”

“Passwords er guld værd for de kriminelle. Får de først fingrene i et enkelt password, har de som regel adgang til flere forskellige tjenester, fordi rigtig mange ofte bruger de samme adgangskoder til både sin e-mail, Facebook og netbank, siger Janus R.

Nielsen og rådgiver: “Skift gerne dine passwords regelmæssigt. Både når du har været på ferie og ellers en gang hver tredje måned. Skulle du være så uheldig at blive udsat for en datalækage som denne, hvor svindlerne får fat i et af dine passwords, som du bruger til flere tjenester, er det så let som ingenting at stjæle din digitale identitet.

Fattede mistanke i marts

Flyselskabet Cathay Pacific begyndte at fatte mistanke om lækagen allerede i marts måned i år og kunne i maj bekræfte, at de 9,4 millioner kunders data var blevet tilgængelige. Det er dog først for nylig, de har valgt at stå frem med dette, da de først ville sikre sig, om deres kunder var blevet ramt af datalækagen.

For bare to måneder siden offentliggjorde British Airways, at de blev ramt af en datalækage, hvor både personlige og økonomiske oplysninger blev stjålet. Her blev omkring 380.000 kreditkortnumre offentliggjort, hvor British Airways efterfølgede har lovet deres kunder økonomisk kompensation.

Se også:  Alt om DATA stopper angreb

Cathay Pacific har lavet en webside med informationer til de kunder, der tror, de er blevet ramt af datalækagen. Se siden her.

AnyTech365 kommer her med en række gode råd til at lave stærke passwords:
– Brug altid flere forskellige passwords. Hav gerne en 5-6 forskellige, som du kan veksle imellem.
– Sørg for at skifte password jævnligt, gerne hver 3. eller 4. måned.
– Brug både store og små bogstaver kombineret med tal.
– Lav passwords på minimum 10-12 tegn.
– Undgå at lav passwords med personlige numre som dit telefonnummer, cpr-nummer eller din fødselsdagsdato. Hvis hackeren finder frem til dit password, kan det få yderligere konsekvenser, måske endda økonomiske.
– Brug heller ikke navnet på dit kæledyr eller din kæreste, da det er nemt at gætte sig frem til.
– Lav en sætning, som kun du kan huske. Fx ”Huset_brændte_i_1990” eller ”Hundenfødte5Hvalpe”.
– Sammensæt en tekst som kun giver mening for dig. Fx ”Farfar byggede det røde sommerhus i Skagen i 1992”. Tag derefter det første eller de to første bogstaver fra hvert ord og lav et password ud af det, så det bliver ”FabyderøsoiSki19”.

Del denne