Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Cirka 90% af alle danskere ‘googler’ deres symptomer online, men det er desværre ikke alle som finder et godt svar.
Den nye tjeneste spørgoda.dk får gennem uddybende spørgsmål og en interaktive AI-dreven interviewform forståelse for symptomernes kontekst.
“Der er nogle grundlæggende udfordringer når vi søger på vores symptomer online; hvem er afsenderen? Er indholdet stadig relevant og repræsenterer seneste viden på området? Har vi brugt de rette medicinske termer - f.eks. “eksem” / “knopper” ellers kommer vi hurtigt på afveje. Herudover forstår flade artikler ikke brugerens kontekst - ondt i ryggen kan være mange ting afhængigt af livsstil, alder, øvrige symptomer, varighed, arveanlæg, medicin-indtag, medicinsk historik osv. Det er lige præcis her spørgoda.dk kan hjælpe og på få minutter guide til rette information og behandling."
Vil fremskynde korrekt behandling
Selskabet bag servicen er etableret af to tidligere studiekammerater som siden tiden på Aarhus Universitet har arbejdet de seneste knap 10 år med udvikling af digitale produkter og services på store danske bureauer i hhv., Århus og København.
“Ideen opstod efter et dødsfald i min nærmeste omgangskreds. Det var desværre som følge af et sygdomsforløb hvor tidligere behandling kunne have gjort en væsentlig forskel. Det fik mig til at spekulere på hvor alene vi står i vurderingen af vores symptomer inden et lægebesøg og hvor mangelfuld den rådgivning vi opsøger på nettet er. Vi ønskede med SpørgOda at tilbyde danskerne en service der er anonym, gratis og som tager langt bedre hånd om patienter inden deres lægekonsultation.” Siger Niels Krarup partner og stifter.
For god at vente på
De to stiftere fortæller, at det har været et langt tilløb til at udvikle servicen. Med tilsvarende services i hhv., USA og Tyskland regnede holdet bag spørgoda.dk egentlig med, at det var et spørgsmål om tid før disse blev tilpasset til det danske marked. Som tiden gik kontaktede de endda en af de førende amerikanske virksomheder på markedet for at høre hvornår man kunne forvente en dansk sprogversionering og tilpasning af produktet.
“Her opdagede vi dels en begrænset interesse i et lille dansk marked og dels hvilke administrative, juridiske og sundhedsfaglige benspænd der var forbundet med et lancere servicen i Danmark. Det var også her hvor vi kom på sporet af, at der findes avancerede, gennemtestede, digitale, medicinske opslagsværk som vi blandt andet kunne basere servicen på. Vi endte med at stå tilbage med en følelse af, at de her udfordringer kunne vi godt løse og vi synes servicen og teknologien er for god til at gå og vente på i årevis”.
Kommer som app
spørgoda.dk er først og fremmest udviklet som en webtjeneste på hjemmesiden www.spørgoda.dk.
Spørgoda udkommer dog også som app i løbet af 2020 for at nå ud til så mange danskere som muligt.
Virksomheden Oda Aps, som står bag servicen, samarbejder med internationale selskaber om den bagvedliggende sundhedsfaglige teknologi, som er tilpasset det danske marked og sundhedsvæsen.