Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
”Teknologien er meget imponerende og en så realistisk digital chimpanse, er ikke tidligere set. Den store grundighed i opbygningen af et anatomisk korrekt skelet og muskelsystem, gør det i høj grad muligt at gengive chimpansens naturlige bevægelser”, siger lektor Jeppe Revall Frisvad fra DTU Compute og fortsætter ”Udviklingen af denne 3D-teknologi gør samtidig, at der nu findes et fantastisk alternativ til at benytte levende dyr i reklamefilm”.
Og det er faktisk lige præcis det, juiceproducenten Rynkeby har ønsket i deres seneste film, der relancerer aben Rynke:
”I forbindelse med vores relancering af aben Rynke, var det utroligt vigtigt for os ikke at anvende en levende abe i reklamefilmen, for det er simpelthen ikke noget, vi som brand kan eller vil stå inde for. Derfor var det naturligt for os at anvende den nye 3D-teknologi i forbindelse med vores film, og vi er selv ret stolte over resultatet”, siger Maria Schmidt, marketingchef for Rynkeby.
Helt specifikt kræver den nye teknologi, at der sættes elektroder på en skuespiller, der registrer selv den mindste bevægelse. I Rynkebys tilfælde var det medvirkende til, at det var muligt at gengive selv de mindste detaljer som lysrefleksion i hår og hudoverflade samt blodårer og muskler. Alle sammen faktorer, der medvirker til at give en så naturtro efterligning af Rynke som muligt.
Hos Rynkeby er man også sikre på, den nye teknologi er vejen frem:
”Vi vil rigtig gerne være forgangsmænd for hele reklamebranchen og komme med en opfordring til andre om at anvende den nye teknologi i stedet for levende dyr, når det kommer til reklamefilm”, siger Maria Schmidt afslutningsvis.
Se Rynkebys reklame-film her:
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=zPPlNXEZunE[/embed]