Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nvidia GTX Titan SLI

Man kan afgjort finde noget at sige om overflod, og det er ikke
nødvendigvis godt. Nvidias GTX Titan er et billede på luksuriøs ekstra-vagance, og det bliver ikke ringere, når man får flere af dem at lege med.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Vi har tidligere prøvet at sætte tre af dem i en test-maskine, men det viste sig at være for meget med så mange dyre gpu’er på samme sted.

Tre Titaner bundet sammen giver slet ikke det boost i ydelse, som man får ved at installere kort nummer to – og selv det andet kort kan ikke retfærdiggøre prisen ved andet end Unigines Heaven og Valley, der er de eneste ting, der kan vise, hvad det ekstra silicium kan give.

Men det gælder kun, når vi taler om standardopløsninger såsom 2560 x 1600, ikke den grafikintensive surround-opløsning på 5885 x 1080. Det er her, de ekstra hestekræfter virkelig sætter ind – navnlig den ekstra grafikhukommelse.
Med et par GTX Titan-kort taler vi om en absurd grafik-hukommelse på 12 GB, der kø-rer ved lidt over 6 GHz. Den slags framebuffer er det, der gør det muligt for denne opsætning at håndtere de 6 MP-opløsninger, vi tvinger den til at køre på vores tre skærme.

Nu havner vi imidlertid i den omvendte situation, hvor de syntetiske tests Heaven og Valley ikke kan udnytte den ekstra skærmplads i forening med en uforudsigelig multi-gpu-opsætning.

I begge Unigine-tests klarede sli-parret sig værre med tre skærme, end da vi lod et enkelt Titan gøre arbejdet. Det skyldes uden tvivl problemer med driver eller software snarere end selve siliciummet, men det lader til, at AMDs GCN-arkitektur er bedre egnet til at arbejde med multi-gpu og flere skærme i Unigines motor.

Det ændrede sig i spillets løb. Alle vores testtitler viste omkring en tredjedel bedre framerate-tal med det ekstra kort i multiskærm-opsætningen. Det er forventeligt, for de spil, vi har valgt, er sandsynligvis blevet kodet til at udnytte en surround-opsætning i højere grad end de syntetiske tests.

Can’t buy me love

Det virkelig interessante – navnlig i spiltestene – er, at mens denne dobbelte GTX Titan-opsætning bestemt er den dyreste og på papiret den stærkeste løsning i vores test, er det ikke umiddelbart den hurtigste.

Når vi taler om en surround-opsætning, er det de to Radeon HD 7970 GHz-kort, der støtter Titan-opsætningen, og i Crysis 3 og DiRT Showdown klarer AMD-kortene sig langt bedre end de bedste Nvidia-kort.

Begge spil er støttet af kortproducenterne, og Nvidia har haft god tid til at udvikle sit eget driversæt, og den omstændighed, at AMD-sættet til den halve pris ligger utrolig tæt på begge de Nvidia-sponsorerede titler, gør det svært for Titan at hævde sig.

Til over 15.000 kroner er der simpelthen ingen spilrelateret berettigelse for denne opsætning. Det er ikke den umiddelbart hurtigste, men om ikke andet betyder Nvidias multi-skærmteknologi, at det ikke er et mareridt at konfigurere den.

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Nøgletal:

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]