Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nvidia GTX 660 Ti SLI

Den svage hukommelse hæmmer dette kort.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Med disse banebrydende Nvidia-kort begynder vi at nærme os det punkt, hvor de billigere grafikkort virkelig døjer med kravene til opløsning såsom de 6 MP, vi kræver til vores opsætning med tre skærme.

Men med GTX 660 Ti er det ikke selve gpu’en, der er pro-blemet (i hvert fald ikke mere, end det var med GTX 670), og det skyldes, at GK104-gpu’en inden i GTX 660 Ti er næsten identisk med den, der sidder i GTX 670.

Hvorfor sakker GTX 660 Ti i sli-opsætning da så langt bag-ud i forhold til sin næsten enæggede tvilling? Begge chips har de samme 1344 CUDA-kerner, den samme clockfrekvens og de samme texture-units. Bevares, GTX 660 Ti mangler otte render output units (ROP'er) i sammenligning med storebror, men disse manglende dele betyder mindre i den store sammenhæng, når sli-opsætningen har i alt 48 ROP’er i parret.

Det, der virkelig gør en forskel, er den aldrende videohukommelse – især den svagere hukommelsesbus. GTX 660 Ti kører stadig med de samme 2 GB gddr5 som GTX 670 og GTX 680, og den er lynhurtig over 6 GHz. Ved den slags opløsninger kræves der den kapacitet og hastighed, men man skal også have en heftig båndbredde for at vride så megen information gennem gpu’en.

Sakker agterud

Med en 192-bit-bus falder GTX 660 Ti’s båndbredde ned til 144GB/s i sammenligning med de 192GB/s hos GTX 670 og GTX 680. Sammenlign det med de 240GB/s, som HD 7950 præsterer med sin 384-bit-bus, så kan man nøjagtig se, hvorfor denne Nvidia-løsning sakker så meget agterud, når det gælder meget høj opløsning.

Der er faktisk kun et sted, hvor GTX 660 Ti klarer sig, og det er i testen Batman: Arkham City, hvor det når hele 51fps. I DiRT: Showdown kan denne Nvidia sli-opsætning dog ikke gennembryde 30fps-muren ved 5885 x 1080 – og i både Crysis 3 og Max Payne 3 slæber de to GTX 660 Ti’er sig gispende over målstregen med kun 12fps.

Hvad der er værre end den svage framerate, er dog, at i Crysis og Max Payne faldt frameraten af og til så langt som til henholdsvis 4fps og 1fps. Det niveau kan man ikke spille ved.

Man kunne hævde, at disse kort stadig kan levere spilrelevante framerates ved denne opløsning, hvis man blot dropper nogle af de mere intensive grafikfunktioner. Det er dog en af de smukke ting ved pc-spil: Man kan skræddersy oplevelsen efter sin egen personlige smag og efter den hardware, man har.

Med nogle få ofre kan man altså ramme over 30fps i de nyeste spil med et par GTX 660 Ti-kort, men man har ikke lyst til det. For de cirka 4500 kroner, man giver for et par af disse kort, kan man få enten et overclocket GTX 680 eller HD 7970 GHz Edition til at drive ens monster med flere skærme. Hvert af disse kort giver langt bedre framerates end denne sli-opsætning. Navnlig giver AMD-kortet en stærk spil-ydelse.