Home » Robot » Nu starter VM i fodbold for robotter
Nu starter VM i fodbold for robotter

Nu starter VM i fodbold for robotter

Share

Bolden ligger klar til straffespark. Det er nu kampen bliver afgjort. Publikum skriger og synger. Stemningen er på kogepunktet. Så lyder dommerens fløjte. Angriberen lægger vægten på højre fod og trækker langsomt venstre fod et par centimeter bagud. Mister balancen. Og vælter med et brag. Glæd dig til fodbold-VM for robotter her i juni

Lider man af mareridtsvisioner om store Terminator-agtige robotter, der overmander menneskeheden med deres styrke, hurtighed og iskolde intelligens, så kan det hjælpe at se kampene i Robocup, verdensmesterskabet i fodbold for robotter.

De små, menneskelignende robotter i standardklassen kan dårligt finde ud af at spille på hold, men går det meste af tiden rundt som isolerede individer – nærmest som når man ser en lilleputfodboldkamp. Bare langsommere. Det er ikke et kønt syn. Udviklerne jubler, blot det lykkes en af robotterne at ramme bolden uden at vælte. Topmålet af ekvilibrisme er, hvis det lykkes at trille en bold ganske langsomt i retning af målet.

Når det er sagt, så er det stadig fascinerende at se robotterne spille mod hinanden. I standardklassen er nogle hold tydeligt mindre dårlige til at spille end andre, og ind imellem lykkes det endda at score et seværdigt mål. Tilskuerne omkring banerne, der befinder sig i en hal (robotterne tåler ikke regn) lever sig begejstret ind i begivenhederne på ”grønsværen”.

Se også:  Helsingør er den første danske 5G pilotby

Turneringen har fundet sted hvert år siden 1997: et stort år indenfor kunstig intelligens. Det var i 1997, at IBM Deep Blue slog den menneskelige verdensmester i skak, og det var også det år, hvor NASA landede på Mars med en selvkørende rover-robot. Men det var altså også året, hvor den første officielle internationale fodboldturnering for robotter åbnede i Japan.

Kompleksitet mellem ørerne

Fodbold giver robotudviklerne nogle helt særlige udfordringer. Og robotfodbold er en glimrende illustration af, hvor kompleks den menneskelige hjerne er. For at udføre noget så tilsyneladende simpelt som at spille fodbold, kræves for det første balance, et godt syn, og forståelse af spillets mål og regler.

Dernæst kræves der god sparketeknik – hvilket igen kræver en forståelse af, hvordan bolden flytter sig, og hvordan man kan påvirke dens bane – hvor den er på vej hen nu, og hvor den skal rammes for at komme det ønskede sted hen.

Ronaldo tryller! Det er standardkategorien, der tiltrækker størst opmærksomhed. For robotterne virker menneskelige.

Samtidig skal man udføre nøje koordinerede sammentrækninger og udstrækninger af muskelgrupper i hele kroppen for at udføre sparket. Det er ikke småting – og derfor springer robotterne heller ikke omkring og laver virtuose driblinger og saksespark.

Som den amerikanske hjerneforsker David Eagleman skriver i sin bog The Brain, så er vi ikke selv bevidste om de ufattelige mængder af beregninger, der bliver gjort i vores hjerne for at muliggøre hverdagens mange fysiske udfordringer. Men når vi prøver at få en robot til at gøre det samme, bliver det tydeligt, hvor kompleks en bevægelse det for eksempel er bare at drikke en kop te, for slet ikke at tale om at gå op ad en trappe med en kop te i hånden og tale i telefon samtidig.

Se også:  Partnerskab er godt – men omtanke er bedre

Det er udfordringer, vi som mennesker løser uden at tænke særligt over det, men som langt overstiger selv de mest avancerede robotters evner. Vi er meget imponeret over computernes evner til at spille skak og udføre matematiske beregninger, men det er intet ved siden af den intelligens, det kræver at styre en krop.

Fodbold i forskellige klasser

VM-fodboldturneringen for robotter afholdes i forskellige klasser. Når der kæmpes om guld i Montreal i juni kommer det til at ske i fem kategorier.

RoboCup Small Size League

To hold med seks robotter på maks. 18 x 15 cm spiller fodbold med en orange golfbold. Robotterne og bolden identificeres og spores af fire overhead-kameraer, der er forbundet til holdenes computere uden for banen.

RoboCup Middle Size League

Hold af fem fuldt autonome fodboldrobotter konkurrerer mod hinanden på en lille indendørs fodboldbane. Holdene designer frit både hardware og software, og robotterne behøver ikke at ligne mennesker (de kører ofte på hjul og er udstyret med omnidirektionelle kameraer). Robotstørrelsen er dog begrænset. Markspillere skal passe ind i en 52 x 52 x 80 cm stor boks. Målmanden kan dog øge sit frontområde 10 centimeter i enhver retning. Hver robot må højest veje 40 kg. Robotterne kan kommunikere med hinanden via et WLAN-netværk.

Standard Platform League

Den visuelt mest fascinerende robottype. Alle hold bruger samme robotter, hvilket giver udviklerne mulighed for at koncentrere sig om softwareudvikling snarere end robotternes mekanik. Der er ingen fjernbetjening af enten mennesker eller computere under spillene. Robotterne beslutter selv, hvad de skal foretage sig. De første turneringer blev spillet med Sonys firbenede robot Aibo. I dag bruges den 58 cm høje menneskelignede NAO fra SoftBank Robotics.

RoboCup Simulation League

Finder sted mellem hold af autonome softwarespillere, der spiller fodbold på et virtuelt felt inde i en computersimulering. Ligaen er er opdelt i fire sub-ligaer: 2D Soccer Simulation, 3D Soccer Simulation, 3D-udvikling og Mixed Reality Soccer Simulation.

Humanoid League

Autonome menneskelignende robotter med humane sensorer. Ligaen er opdelt i tre størrelsesklasser: KidSize (40-90 cm højde), TeenSize (80-140 cm) og AdultSize (130-180 cm). I KidSize- konkurrerer hold med fire højtydende autonome robotter mod hinanden. TeenSize består af teams med hver to autonome robotter. Og i AdultSize-fodbold spiller en angriberrobot først mod en målvogterrobot, og derefter spiller de samme robotter med omvendte roller mod hinanden.

TAGS
innovation
robotter
sport

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S