Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nu skal elbilernes batterier (måske) stilles lodret

Batterierne i elbiler ligger almindeligvis på en flad række under gulvet, men nu har et britisk designfirma lanceret et nyt, banebrydende anbringelsessted – måske er det løsningen i fremtidens elbiler.

Af Palle Vibe, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Indtil nu har alle elbiler nærmest været opbygget på en rulleskøjteagtig platform, hvor batterierne mere eller mindre er blevet lagt fladt oven på chassiset under bilens gulv. Det sænker tyngdepunktet i bilen, og batterierne optager ikke plads i kabinen eller bagagerummet.

Men denne løsning resulterer også i højere biler med øget frontareal og større luftmodstand – foruden længere biler med større aksel­afstand for at give plads til batterierne. Dertil kommer nødvendigheden af at lægge en tung ekstra beskyttelse rundt om dem. Og bortset fra den forøgede størrelse og vægt har det betydning for energiforbruget, ikke mindst ved høje hastigheder.

Det har det britiske elbildesignfirma Page-Roberts – stiftet i 2019 – en ny, spændende løsning på, og det er et design, der på mange måder vender bunden i vejret på den traditionelle opbygning af elbiler. Page-Roberts vil nemlig vende bagsædet 180 grader rundt og stable batterierne på højkant i en vridningsstabil boks mellem de modstående ryglæn spidset til efter deres hældning.

30 procent længere

Dermed virker batterierne ikke uheldigt ind på bilens dimensioner, akselafstand eller aerodynamik. Freddy Page-Roberts, der er direktør for firmaet, anfører, at dette arrangement vil forøge elbilens rækkevidde med 30 procent og højne sikkerheden for bagsædepassagererne markant, når de har ryggen mod kørselsretningen.

Designfirmaet hævder, at batteriernes lodrette placering også vil gøre dem mindre udsatte ved kollisioner, og da batteriboksen samtidig vil have hele kabinens indvendige bredde til rådighed og ligge an mod begge sider af bilen, opnås også en større kabinestivhed.

Page-Roberts slår på, at elbiler med lodret batteri­placering vil kunne designes mere harmonisk og hensigtsmæssigt. Og kabinedesignet vil give mulighed for god aerodynamik. Nogle vil dog synes, at de bagudvendte passagersæder er en udfordring.

Dertil kommer, at vibrationer og rystelser i kabinen bliver mærkbart dæmpet i forhold til konventionelle bilkabiner, hvor en tværafstivning ville udgøre en sikkerhedsrisiko for passagererne.

Batteriboksen behøver heller ikke at være specielt høj og vil hverken ødelægge passagerernes udsyn eller benplads. Alt i alt sænker batteriernes mere modstandsdygtige lodrette position uden behov for ret meget ekstra beskyttelse bilens vægt med 110-140 kilo.

Det vil give mulighed for mindre batterier, mindre og billigere motorer med samme ydelse samt tilsvarende lettere bremser og affjedring. Bilernes mulige rækkevidde øges med op til en tredjedel, og fremstillingsprisen falder med op til 36 procent, hævder producenten.

Dette sammen med den øgede effektivitet og rækkevidde som følge af denne betydelige vægtbesparelse kan udmøntes i en elbil, der kører længere med samme batterikapacitet, eller alternativt en elbil med samme rækkevidde, men med en mindre batteripakke, hvilket vil billiggøre bilen væsentligt og gøre det muligt at oplade den på kortere tid.

Mindre pres på ladestandere

Et ekstra plus er, at det vil mindske presset på de stadig relativt få eksisterende ladestandere og den ofte lidt tilfældige infrastruktur, som ikke mindst byerne har, når det gælder opladning af elbiler.

Den forøgede effektivitet vil også afstedkomme et mærkbart lavere CO₂-aftryk. Endvidere er fremstillingen af mindre batteripakker sandsynligvis også mindre skadelig for miljøet, og de vil også være lettere at håndtere ved eventuelt genbrug.
Så fordelene står tilsyneladende i kø. Men er der ingen bagdele?

Traditionelle vandrette batterier
I konventionelle elbiler er batterierne som oftest del af den bærende ramme og er placeret under gulvet omgivet af kollisionsbeskyttelse.

Kritiske røster

Kritikere af Page-Roberts’ på mange måder umiddelbart forfriskende, fornyende og velgennemtænkte forslag forholder sig dog ikke tavse og rykker frem med tunge modargumenter i skuffen.

De tunge, midtstillede batterier vil give køretøjet et udpræget centertyngdepunkt, der i uheldige tilfælde vil kunne få bilen til at snurre rundt om sig selv som en top. Dertil kommer, at kabinen ligesom vil være delt op i to ”kupeer” uden direkte synskontakt, hvor de bageste passagerer oven i købet vil være nødt til at sidde og stirre ud ad bagruden hele tiden.

Erfarent makkerpar

Designfirmaet med speciale i elbiler Page-Roberts blev stiftet i 2019 af Freddy Page-Roberts (til venstre) og Mark Simon, der begge har en baggrund som udviklere af ny og innovativ pioner-teknologi til verdens førende bilproducenter.

Page-Roberts anfører imidlertid, at bagudvendte sæder ofte ses i både busser, taxier og autocampere og måske vil blive normen i autonome biler. Så tværtimod vil passagerernes udsyn være fabelagtigt hele vejen rundt, hvilket vil medvirke til forøget passagertrivsel, og den omvendte position foran baghjulene vil sikre bagsædepassager­erne den maksimale beskyttelse og reducere risikoen for piskesmæld ved frontale sammenstød.

Desuden viser statistikken, at de allerfleste bilture foregår med blot to personer i bilen. De tomme bagsæder vil i sådanne tilfælde udgøre eminent ekstra bagageplads, hedder det.

Børn vil o­gså elske at sidde baglæns for sig selv uden for forældrenes stadige blikke. Men med en stiv batteriboks bag ryglænet vil sæderne kun kunne indstilles meget lidt og vil stort set hverken kunne skubbes frem eller tilbage. Ryglænsvinklen vil også kun kunne justeres, dog i stærkt begrænset udstrækning.

Til lave sportsbiler

Page-Roberts indrømmer, at hans innovative design nok vil være mest realistisk at anvende i mindre, 4-sæders personbiler, som på den måde kan designes som klassiske lave 2+2 GT sportsvogne.

Der vil ikke være så meget at hente for nutidens populære SUV-biler, hvor kabineplads og bagageplads tæller højt, og den forøgede akselafstand er en fordel. Det samme er tilfældet for 4x4-trækkere og pickups, der også er begyndt at blive populære på elmarkedet.

De nye lodrette batterier
Den lodretstillede batteriboks mellem sæderne vil kunne ligge fast an mod hver side af kabinen og give tværstivhed til gavn for passagerernes sikkerhed.