Home » Bilen » Nu skal elbilernes batterier (måske) stilles lodret
Nu skal elbilernes batterier (måske) stilles lodret

Nu skal elbilernes batterier (måske) stilles lodret

Share

Batterierne i elbiler ligger almindeligvis på en flad række under gulvet, men nu har et britisk designfirma lanceret et nyt, banebrydende anbringelsessted – måske er det løsningen i fremtidens elbiler

Indtil nu har alle elbiler nærmest været opbygget på en rulleskøjteagtig platform, hvor batterierne mere eller mindre er blevet lagt fladt oven på chassiset under bilens gulv. Det sænker tyngdepunktet i bilen, og batterierne optager ikke plads i kabinen eller bagagerummet.

Men denne løsning resulterer også i højere biler med øget frontareal og større luftmodstand – foruden længere biler med større aksel­afstand for at give plads til batterierne. Dertil kommer nødvendigheden af at lægge en tung ekstra beskyttelse rundt om dem. Og bortset fra den forøgede størrelse og vægt har det betydning for energiforbruget, ikke mindst ved høje hastigheder.

Se også:  GP Batteries Recyko Charge 10 [TEST]: Fuld fart på batteriopladningen

Det har det britiske elbildesignfirma Page-Roberts – stiftet i 2019 – en ny, spændende løsning på, og det er et design, der på mange måder vender bunden i vejret på den traditionelle opbygning af elbiler. Page-Roberts vil nemlig vende bagsædet 180 grader rundt og stable batterierne på højkant i en vridningsstabil boks mellem de modstående ryglæn spidset til efter deres hældning.

30 procent længere

Dermed virker batterierne ikke uheldigt ind på bilens dimensioner, akselafstand eller aerodynamik. Freddy Page-Roberts, der er direktør for firmaet, anfører, at dette arrangement vil forøge elbilens rækkevidde med 30 procent og højne sikkerheden for bagsædepassagererne markant, når de har ryggen mod kørselsretningen.

Se også:  Huawei lancerer intelligent bilassistent

Designfirmaet hævder, at batteriernes lodrette placering også vil gøre dem mindre udsatte ved kollisioner, og da batteriboksen samtidig vil have hele kabinens indvendige bredde til rådighed og ligge an mod begge sider af bilen, opnås også en større kabinestivhed.

Page-Roberts slår på, at elbiler med lodret batteri­placering vil kunne designes mere harmonisk og hensigtsmæssigt. Og kabinedesignet vil give mulighed for god aerodynamik. Nogle vil dog synes, at de bagudvendte passagersæder er en udfordring.

Dertil kommer, at vibrationer og rystelser i kabinen bliver mærkbart dæmpet i forhold til konventionelle bilkabiner, hvor en tværafstivning ville udgøre en sikkerhedsrisiko for passagererne.

Batteriboksen behøver heller ikke at være specielt høj og vil hverken ødelægge passagerernes udsyn eller benplads. Alt i alt sænker batteriernes mere modstandsdygtige lodrette position uden behov for ret meget ekstra beskyttelse bilens vægt med 110-140 kilo.

Det vil give mulighed for mindre batterier, mindre og billigere motorer med samme ydelse samt tilsvarende lettere bremser og affjedring. Bilernes mulige rækkevidde øges med op til en tredjedel, og fremstillingsprisen falder med op til 36 procent, hævder producenten.

Dette sammen med den øgede effektivitet og rækkevidde som følge af denne betydelige vægtbesparelse kan udmøntes i en elbil, der kører længere med samme batterikapacitet, eller alternativt en elbil med samme rækkevidde, men med en mindre batteripakke, hvilket vil billiggøre bilen væsentligt og gøre det muligt at oplade den på kortere tid.

TAGS
batteri
elbil
elektriske transportmidler
innovation

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S