Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nu skal chefen være teknologinørd

Flair for teknologi og meget gerne erfaring fra techindustrien er nødvendige forudsætninger for den moderne virksomhedsleder. Det viser en ny undersøgelse fra VMware, som også dokumenterer, at hele den digitale it-transformation skal tænkes ind i ledelses-beslutningerne.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Sidst i firserne arbejdede denne artikels skribent i informationsafdelingen i en af Danmarks finansielle virksomheder. Det var, dengang man stavede til it således: mainframe. Virksomheden havde naturligvis en it-chef, der – sådan opfattede vi andre det – havde kontor et ukendt sted nede i en mørk kælder og kun fik lov til at komme op på de bonede gulve, når aktuelle arbejdsopgaver eller udfordringer krævede det. It var et nødvendigt onde og blev blot betragtet som en omkostningstung driftsudgift.

Nok så væsentligt var det også i den tid, hvor virksomhedens ledelse hverken anede noget om it eller havde nogen som helst ambitioner om at lære det. At it kunne finde forretningsstrate-gisk anvendelse, var en helt uhørt, ja, nærmest kættersk tanke. En virksomhedsleder skulle vide noget om sit fagområde, og så var den ikke længere. I dag står vi i en situation, hvor mange mener det stik modsatte. Altså at det er langt vigtigere, at en virksomhedsleder har teknologi i blodet.

Flair for teknologi

Sådan er det i hvert fald, hvis man spørger it-virksomheden VMware, som har gennemført en undersøgelse, der dokumenterer, at ledere med teknologi-
baggrund er afgørende for virksom-heders succes.

71 procent af de adspurgte ledere i store virksomheders øverste ledelseslag mener således, at rollen som CEO og andre toppositioner bør udfyldes af personer med baggrund i techindustrien. Undersøgelsen er gennemført blandt 2250 ledere i virksomheder i EMEA (Europa, Afrika og Mellemøsten) med mere end 500 medarbejdere.

”Der er ikke nogen tvivl om, at det i dag er essentielt, at virksomhederne er i stand til at tænke hele den digitale it-transformation ind i ledelsesbeslutningerne. Virksomhederne skal være i stand til at eksekvere hurtigt, og derfor er hastighed alfa og omega. Det er så at sige det, der vil være med til at skille fårene fra bukkene. Dermed er det også klart, at topledelsen skal have flair for, hvad teknologien kan,” siger Lars Bo Klausen, der er direktør og landechef for VMware Denmark.

Lars Bo Klausen, der er direktør og landechef for VMware Denmark, mener, at flair for teknologi er afgørende for den moderne virksomhedsleder. Som eksempel herpå nævner han, at coronakrisen har betydet, at rigtig mange digitale forretningstiltag er blevet sat i søen.

It er et direktionsansvar

Sagt med andre ord er det de moder-ne applikationer, der skal drive den moderne virksomhed. Især i en tid, hvor konkurrencen er global, og kunde-loyaliteten kan ligge på spidsen af en lillefingernegl, hvis ikke der leveres en ordentlig service.

Kundetilfredshed er Gud i det digitale onlineunivers. Lars Bo Klausen føjer til, at det derfor er ekstremt vigtigt at være bevidst om, hvor i virksomheden it er placeret rent organisatorisk, så på det område er han ikke i tvivl.

”Ansvaret for it skal op på direktionsniveau. Det er nemlig ikke kun udadtil i forhold til kunderne, det er vigtigt at være velkørende. Det er mindst lige så vigtigt også at være velkørende internt i virksomheden således, at hele virksomhedens ledelsesmæssige og forretningsmæssige strategi spiller optimalt sammen med it-infrastrukturen,” siger Lars Bo Klausen, som af et ærligt hjerte også mener, at de yngre medarbejdere, der typisk har mere interesse for it end de ældre, faktisk også burde repræsenteres i virksomhedens ledelse.

De unge skal høres

Både nutidens unge og kommende generationer vil jo være digitale på en måde, som vi aldrig har set det før, og derfor er det vigtigt, at deres stemme høres oppe på de bonede gulve, hvor der måske stadig sidder nogle chefer, som er lidt støvede i kanten, mener altså Lars Bo Klausen. Han føjer til, at i en del virksomheder er man stadig af den fejlagtige opfattelse, at it blot er en driftsudgift, hvor den it-ansvarlige derfor ofte refererer til finanschefen.

”Det er helt forkert. It-chefen skal referere til direktionen helt på linje med funktioner som salg og marketing. Men det er klart, at udviklingen kører begge veje. Jo højere it-chefen løftes op i hierarkiet, jo vigtigere bliver det også, at han eller hun har sans for virksomhedens forretning – og på toppen af kransekagen sidder så den administrerende direktør, der skal forstå at samle alle trådene,” siger Lars Bo Klausen og understreger, at når det gælder dette vigtige samspil, har vi kun lige kradset i overfladen. 

Tal og fakta om ledere og teknologi

Analysefirmaet Vanson Bourne har i foråret på vegne af VMware interviewet 2250 respondenter i EMEA. Deltagerne i undersøgelsen er 750 business-beslutnings-
tagere, 750 it-beslutningstagere og 750 udviklere af
apps. Alle respondenter er fra organisationer med mindst 500 medarbejdere i enten den private eller den offentlige sektor og omfatter områder som it, finansielle ydelser, detail og engros, sundhed, uddannelse og myndigheder.

Ifølge undersøgelsen mener lederne, at det har betydelig værdi for hele organisationen ikke kun at ansætte ledere med teknologierfaring, men også at forfremme medarbejdere med denne baggrund til ledende stillinger.

Som konkrete fordele fremhæver 50 procent af de adspurgte virksomhedsledere, at personer med tech-baggrund i topledelsen øger effektiviteten i hele organisationen. 42 procent mener, at det forbedrer virksomhedernes business-performance, mens 40 procent vurderer, at innovationspotentialet øges.

Bedre kundeoplevelser

Nok så interessant er det også, at 37 procent mener, det giver bedre kundeoplevelser.

Evnen til digital transformation er nemlig central, når en organisation skal tilpasse sig den hurtigt skiftende markedsdynamik, skabe ændrede forretningsmodeller samt mobilisere medarbejderne. 57 procent af respondenterne i VMwares undersøgelse betoner således, at moderne applikationer er med til at gøre det muligt, at medarbejdere har kunnet arbejde hjemmefra under coronapandemien.

Desuden mener mere end 80 procent af de adspurgte app-udviklere og tech-ansvarlige ledere, at organisationer, der ikke har succes med at modernisere deres applikationer, ikke vil være i stand til at levere en konkurrencedygtig kundeoplevelse i fremtiden. Billedet er det samme blandt toplederne. Mere end 80 procent af de adspurgte topledere mener nemlig også, at en forbedret applikationsportefølje vil øge kundeoplevelsen. For kundeoplevelsen er direkte knyttet til vækst i omsætningen.

App-porteføljen er vigtig

Men det handler ikke kun om mennesker. Ifølge en anden undersøgelse fra VMware gennemført af Forrester Consulting er også den portefølje af programmer, som virksomheden gør brug af afgørende for succes. Konklusionen er klar – forbedret kundeoplevelse og højere omsætning starter med den app-porteføljen, virksomheden kan byde på.

I denne undersøgelser er 614 respondenter interviewet. Det er it-chefer og senior vice presidents fra Nordamerika, EMEA og APAC (Asia Pacific). Respondenterne er fra virksomheder med mere end 2500 medarbejdere og er fordelt på tværs af den finansielle sektor, sundhedsområdet, myndigheder samt telekom og detailhandel.