Sidst i firserne arbejdede denne artikels skribent i informationsafdelingen i en af Danmarks finansielle virksomheder. Det var, dengang man stavede til it således: mainframe. Virksomheden havde naturligvis en it-chef, der – sådan opfattede vi andre det – havde kontor et ukendt sted nede i en mørk kælder og kun fik lov til at komme op på de bonede gulve, når aktuelle arbejdsopgaver eller udfordringer krævede det. It var et nødvendigt onde og blev blot betragtet som en omkostningstung driftsudgift.
Nok så væsentligt var det også i den tid, hvor virksomhedens ledelse hverken anede noget om it eller havde nogen som helst ambitioner om at lære det. At it kunne finde forretningsstrate-gisk anvendelse, var en helt uhørt, ja, nærmest kættersk tanke. En virksomhedsleder skulle vide noget om sit fagområde, og så var den ikke længere. I dag står vi i en situation, hvor mange mener det stik modsatte. Altså at det er langt vigtigere, at en virksomhedsleder har teknologi i blodet.
Sådan er det i hvert fald, hvis man spørger it-virksomheden VMware, som har gennemført en undersøgelse, der dokumenterer, at ledere med teknologi-
baggrund er afgørende for virksom-heders succes.
71 procent af de adspurgte ledere i store virksomheders øverste ledelseslag mener således, at rollen som CEO og andre toppositioner bør udfyldes af personer med baggrund i techindustrien. Undersøgelsen er gennemført blandt 2250 ledere i virksomheder i EMEA (Europa, Afrika og Mellemøsten) med mere end 500 medarbejdere.
”Der er ikke nogen tvivl om, at det i dag er essentielt, at virksomhederne er i stand til at tænke hele den digitale it-transformation ind i ledelsesbeslutningerne. Virksomhederne skal være i stand til at eksekvere hurtigt, og derfor er hastighed alfa og omega. Det er så at sige det, der vil være med til at skille fårene fra bukkene. Dermed er det også klart, at topledelsen skal have flair for, hvad teknologien kan,” siger Lars Bo Klausen, der er direktør og landechef for VMware Denmark.
Lars Bo Klausen, der er direktør og landechef for VMware Denmark, mener, at flair for teknologi er afgørende for den moderne virksomhedsleder. Som eksempel herpå nævner han, at coronakrisen har betydet, at rigtig mange digitale forretningstiltag er blevet sat i søen.
Sagt med andre ord er det de moder-ne applikationer, der skal drive den moderne virksomhed. Især i en tid, hvor konkurrencen er global, og kunde-loyaliteten kan ligge på spidsen af en lillefingernegl, hvis ikke der leveres en ordentlig service.
Kundetilfredshed er Gud i det digitale onlineunivers. Lars Bo Klausen føjer til, at det derfor er ekstremt vigtigt at være bevidst om, hvor i virksomheden it er placeret rent organisatorisk, så på det område er han ikke i tvivl.