Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nu skal biler være gennemsigtige

Hvor tit har du ikke ønsket, at varevognen foran eller anhængeren bagved var usynlig? Nu gør store bilproducenter noget ved det.

Af Palle Vibe, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Digitaliseringen af vores biler fortsætter. Alle store bilfabrikker barsler gerne en gang om året med en ny spændende feature, som det er svært at leve foruden, og de store mærker kappes om at overgå hinanden med smart computerteknik.

I de seneste par år har der ikke mindst været fokus på de ”blinde vinkler” i bilen, og der er mange bud på, hvordan disse kan elimineres. Efterhånden er bakkameraer blevet standardtilbehør, men nu er bilfabrikkerne også begyndt at udvikle teknologi, der ligefrem gør det muligt at ”se” tværs gennem bilen, så både vinduesstolperne, kølerhjelmen eller ligefrem den langsomme og afsindigt store varebil foran bliver gennemsigtig og forsvinder.
 
En virtuel bil i forruden
Allerede sidste år lancerede den britiske (men indisk ejede) bilproducent Jaguar et system, der kunne give føreren frit udsyn fra kabinen alle 360 grader rundt gennem vinduesstolper og nakkestøtter. Hemmeligheden er såmænd enkel nok og består i at montere et lille kamera på ydersiden af hver sidestolpe og en lille skræddersyet LED-skærm på indersiderne.

Systemet giver mulighed for at fremkalde et billede af forholdene inde i traileren. Selv om traileren står parkeret, kan du stadig få de samme informationer via din mobiltelefon. Systemet giver mulighed for at fremkalde et billede af forholdene inde i traileren. Selv om traileren står parkeret, kan du stadig få de samme informationer via din mobiltelefon.

Skærmen viser, hvad kameraet ser udenfor, og dermed virker det, som om stolperne er gennemsigtige, og de berygtede blinde vinkler er dermed sat ud af spillet. Systemet, der kaldes 360 Virtual Urban Windscreen (fordi det også arbejder sammen med et headup-display, der dækker hele forruden), tænder automatisk, når bilen nærmer sig et kryds, eller mærker, at føreren orienterer sig til siderne og måske derfor vil dreje.

Bløde trafikanter som cyklister og fodgængere fremhæves også på forrudeskærmen og forsynes endog med en rød ring omkring sig, hvis sigtbarheden er særlig dårlig. Ud over navigationen viser systemet også nyttige oplysninger som ledige p-pladser i nærheden og varighed af stoplys på forruden via head-up-displayet, idet bilen naturligvis er forbundet med skyen og kan hente alle sine informationer fra nettet.

Som endnu en ret original sikkerhedsteknologi har Jaguar udviklet en virtuel ”spøgelsesbil”. Ideen er, at man ikke behøver at tage blikket fra vejen forude for at følge instruktionerne fra eksempelvis bilens navigationsanlæg, der enten viser sine instruktioner på sit eget display, eller samarbejder med et head-up-display og viser pile og symboler i forruden, som anviser, hvilken vej man skal køre. Jaguar har ført teknologien et skridt videre og lader nu navigationscomputeren projicere en virtuel bil op i forruden, som du blot skal følge efter uanset, om du skal et bestemt sted hen, finde en tankstation eller besøge en lækker restaurant. Og det er i praksis ikke så lidt nemmere end at skulle overskue pile og anvisninger fra en ordinær navigation.

Desværre oplyser Jaguar ikke, hvornår teknologien eventuelt bliver tilgængelig i fremtidige bilmodeller.

Den gennemsigtige motorhjelm
Land Rover, der også hører under Jaguar, har til gengæld lanceret en anden feature, der betegnes ”Transparent Bonnet” og gør motorhjelmen gennemsigtig ved hjælp af en lignende teknik. Ofte fylder motorhjelmen jo godt op i synsfeltet foran bilen og er med til at begrænse overblikket over, hvad der sker lige foran og lidt ind under bilen. Men med Land Rovers særlige teknik, der er del af bilproducentens ”Discovery Vision” koncept for blandt andet Land Rover Discovery-modellerne, kan føreren kigge ligefrem og ned mellem forhjulene, som om motorhjelmen var gennemsigtig.

Den smarte feature fungerer på den måde, at et kamera lige bag kølergrillen sender sit billede op til bilens head-up-display, hvor det lægger sig ind på forruden på en måde, så føreren oplever at se vejen foran bilen tværs gennem motorhjelmen. Systemet lader ikke blot føreren se terrænet foran bilen, men også forhjulenes position og drejning, hvilket kan være nyttigt ved terrænkørsel eller snæver parkering.

Når du sætter vognen i bakgear og bakker, kan du blive guidet af bakkameraet med tydelige symboler oven på billedet. Når du sætter vognen i bakgear og bakker, kan du blive guidet af bakkameraet med tydelige symboler oven på billedet.



Transparent trailer
Land Rover har fulgt sit koncept op med en anden spændende feature, der også kan gøre en anhænger gennemsigtig. Alle, der har prøvet at køre med anhænger, har oplevet, at der uvilkårligt danner sig store blinde vikler, der kan gøre det svært at se, hvad der foregår omkring bilen. Ikke mindst ved overhaling, hvor føreren nødvendigvis må orientere sig bagud i sidespejlene, kan det være et problem, hvis anhængeren skygger for udsynet.

Men det nye koncept, der er blevet døbt ”Transparent Trailer”, kan gøre en almindelig trailer, en hestetransport eller en hel campingvogn nærmest usynlig eller i hvert fald fuldt gennemsigtig.

Teknikken består i at kombinere forskellige videosignaler elektronisk. Dels videosignalerne fra Land Rovers eksisterende Surround Camera System, som udgøres af et kamera i hvert sidespejl, et bakkamera samt et supplerende videosignal fra et trådløst kamera, der er monteret bag på anhængeren. Disse kombinerede signaler bliver nu digitalt smeltet sammen til et helhedsbillede, der viser udsynet bagud tværs gennem anhængeren på en billedskærm i bakspejlet.

Systemet aktiveres automatisk, i samme øjeblik anhængeren bliver koblet til bilen. Når bilen sættes i bakgear, træder billedet fra anhængerkameraet i stedet frem på bilens store infotainment-skærm. Og med tydelige guide-linjer og hjælpesymboler, der er lejret ind over kamerabilledet, assisterer systemet også ved vanskelig baglæns parkering.

Endnu eksisterer også dette koncept kun som prototype, men kvaliteten af videobilledet angives at være meget høj uden fortegning og forvrængning af nogen som helst art af hverken omgivelserne eller af andre køretøjer i nærheden.

AOD03_bil04

Traileren advarer selv
Transparent trailer-systemet kan oven i købet suppleres med ”Cargo Sense”, der går ud på at placere en særlig trykfølsom måtte i bunden af anhængeren og installere et trådløst kamera. Hvis sensormåtten registrerer, at noget er løst eller har forskubbet sig, eller der eksempelvis er kurende genstande i campingvognen, tænder systemet en ”Check Cargo”-alarm på bilens instrumentpanel. Derpå kan føreren bringe billedet fra kameraet i traileren op på bilens infotainment-skærm sammen med andre oplysninger som eksempelvis temperaturen i traileren.

Udover at advisere om uregelmæssigheder under kørslen kan systemet også hjælpe til at fordele tunge ting og genstande bedre og mere ligeligt i traileren. Føreren kan dog for sikkerhedens skyld kun få vist billedet, hvis bilen er standset, mens en eventuel sidepassager straks kan tænde billedet og se, hvad der eventuelt foregår.

Til systemet hører også mulighed for at tjekke traileren på afstand via en særlig app, der kan hente både kamerabilledet og andre oplysninger ind på en smartphone hvor som helst og når som helst.

Transparent trailer viser et næsten frit udsyn bagud trods anhænger, hestetransport eller campingvogn på slæb. Transparent trailer viser et næsten frit udsyn bagud trods anhænger, hestetransport eller campingvogn på slæb.

Denne mulighed er ikke mindst tiltænkt de mange blandt Land Rovers kunder, der er hesteejere, og fabrikken har i samarbejde med en anset britisk dyrlæge tilpasset sensormåtten, så den også kan registrere, om en hest i en hestetransportanhænger opfører sig roligt eller viser tegn på stress. Også i det tilfælde sendes en advarsel til bilen, hvorpå fører eller passager kan få vist et live-billede af hesten og konstatere, om alt er, som det skal være, eller om dyret måske har det for varmt.

Også denne teknik er kun på prototype-stadiet, men Land Rover vurderer, at den større sikkerhed og ro, disse systemer giver føreren, er af så stor værdi, at funktionerne formentlig vil blive implementeret i nogle af de kommende års modeller.

Når en person bevæger sig ind i den blinde vinkel, træder han frem på en skærm, der er integreret i vinduesstolpen og bliver markeret på forruden. Når en person bevæger sig ind i den blinde vinkel, træder han frem på en skærm, der er integreret i vinduesstolpen og bliver markeret på forruden.