Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nu kommer erhvervslivets Facebook

Companybook vil være verdens førende mødested for virksomheder.

Af Jan Dahlmann, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mange virksomheder kender ikke deres rigtige partnere eller deres rigtige kunder, i hvert fald ikke dem alle sammen, for det er svært og tidkrævende at få overblik og få kontakt til de rigtige mennesker. Men i en gennemdigitaliseret verden er det problem nu blevet en hel del mindre – især efter lanceringen af det nye sociale medie for virksomheder, Companybook – »Connect and Grow«, som det hedder i Companybooks tagline.

At sammenligne Companybook med Facebook er nærliggende. Ikke kun på grund af navnet, men fordi forestillingen om et medie, der er designet til nem og snild kontaktsøgning, i høj grad stammer fra 900 millioner menneskers brug af Facebook.

Companybook er en norsk ide, skabt af it-entreprenøren Harald Jellum, der lancerede en norsk version i en meget begrænset, kommerciel udgave i september 2011. Erob-ringen af resten af verden begyndte den 19. juni med lanceringen i Danmark, Sverige og Storbritannien, og det er planen at have lanceret tjenesten på alle de vigtigste markeder ved udgangen af 2013.

Overblikket

Forestil dig, at du er sælger og skal i kontakt med firmaer, der fremstiller eller sælger kompressorer. Du skal vide noget om markedet i Tyskland og Danmark. I den situation ville en database med oplysninger om virksomheder samt en dertil indrettet søgemaskine være en god ting.

Et par ord og et par klik, og man ville kunne få en liste med relevante kompressorvirksomheder med adresser, telefonnumre, hjemmesider. Man ville måske kunne danne netværk med personer inden for kompressorbranchen, søge personer, udveksle dokumenter, skrive direkte til hinanden uden om mailsystemet, finde finansiel information og måske læse om virksomhedernes omdømme i medier. Sådan et medie – og meget mere – er Companybook, som er bygget op omkring en specialiseret søgemaskinefunktion kombineret med en social netværksplatform.

Beregnet til vækst

Companybook fås i to versioner. En gratis, men begrænset version, og en ubegrænset, der vil koste 169 euro pr. bruger pr. år. I første omgang er der dog fuld adgang for alle nye brugere.

Harald Vellum siger, at Companybook har som mål at skabe verdens bedste sociale medieplatform for virksomheder, og at det er det første sociale medie, som samler virksomheds- og finansiel information om virksomheder i et omfattende søgeværktøj. Tjenesten giver brugere informationer om mere end 87 millioner selskaber i mere end 200 lande verden over og skal ifølge Vellum skabe øget kontakt, kommunikation, forretning og vækst.

»Companybook indeholder værktøjer, som giver virksomheder mulighed for at skabe stærke relationer og øge væksten ved for eksempel at søge og lokalisere partnere, forhandlere og købere. En stor udfordring i erhvervslivet er, at selskaber ikke altid bliver forbundet med hinanden til trods for brug af etablerede tjenester og personlige netværk. Vi mener, at Companybook er værktøjet, som hjælper virksomhedens medarbejdere med at søge, finde, vælge og kommunikere bedre og hurtigere med eksisterende og potentielle kunder, partnere og leverandører,« siger Harald Jellum.

Søgningen

Søgefunktionen er forbundet med Google Maps. Virksomhedsinformationer kommer fra diverse kilder inklusive virksomhedens hjemmeside, hvis der findes en. Fra betroede finansielle dataudbydere såsom Dun & Bradstreet/Hoover samler Companybook også data fra officielle registre og andre offentlige sider. Det brede udsnit af kilder sikrer opdaterede og troværdige informationer, der er samlet på objektiv og upartisk maner.

Man kan på ’My Workspace’, som er den personlige startside, basalt set søge på fire parametre: 1) Personer, produkter, firmaer, 2) Personer, der er registreret på Companybook, 3) Grupper, 4) Nyheder. Firmasøgningen kan inddeles efter lande, branche, omsætning og antal ansatte.

Søgefunktionen er naturligvis helt central, og som ved al anden søgning skal man også på Companybook bruge hovedet, ellers kan man få mærkelige svar. Søger man på ”kompressor Denmark” og zoomer ind på kortet, fås 60 danske og relevante hit, med tilhørende hjemmesider, finansielle nøgletal, medieomdømme. Dette fås i mange tilfælde som en graf, hvor et års positiv/negativ medieomtale kan ses.

Ud over at tilbyde virksomheds- og finansiel information fra hele verden har Companybook også global information fra firmahjemmesider og mere end tre millioner nyhedskilder og sociale medieværktøjer, der hjælper kunder til at finde hinanden. Alle virksomheder har en præfabrikeret profil på netværket, som giver dem nye muligheder:

»Det er et kæmpe gennembrud, at 87 millioner firmaers virksomhedsinformationer nu er samlet og tilgængelige for Companybooks brugere. Aldrig før er hårde data blevet kombineret med et socialt medieværktøj og stillet til rådighed for brugerne. I Norge og Danmark er tilgængeligheden af disse virksomhedsdata blevet taget for givet, men i langt de fleste lande er sådanne informationer ikke lette at komme i besiddelse af. Denne globale database, i kombination med vores sociale netværk, gør det muligt for virksomheder at kommunikere effektivt – både nationalt og internationalt – med den bedst mulige viden om deres kunder og leverandører,« siger Harald Jellum.

Digitalt netværk for virksomheder

Companybook lader virksomheder udvikle deres egne ”hjemmesider” med billeder, video og andet indhold, som de ønsker at kommunikere ud i verden. Virksomhederne kan også etablere netværk med nye og eksisterende kunder og leverandører. Desuden findes en medieovervågningsservice, der giver besked med det samme, når der sker noget vigtigt i dit netværk. Dét kunne godt blive en trussel imod Infomedia.

»Ved hjælp af Companybook kan brugeren søge efter relevante aktører og sortere efter branche, segmenter og profil. Med få klik kan man få viden om virksomhedernes finansielle status og sikre, at de er i en solid økonomisk situation og har en god his-torik. Companybook giver brugeren en oversigt over kvalificerede kontaktpersoner samt en platform til at etablere sociale netværk. I et moderne og multikulturelt erhvervsliv må virksomheder finde nye måder at kommunikere på. Verden bliver stadig mindre og mere dynamisk for hvert år, der går, og virksomheder har brug for at finde hinanden på tværs af landegrænser. Disse udfordringer skal løses, og derfor findes Companybook,« siger Harald Jellum.

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Overblik og baggrund

[/themepacific_accordion_section]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]
[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]