Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
El-løbehjulene har været genstand for ophedet debat, siden de fik lov at indtage gaderne i København.
Beboere har rasende været over at løbehjulene har flydt i gaderne, og gjort trafikken mere usikker.
Men nu kommer der strengene regler for udbyderne af el-løbehjulene. Københavns Kommune er klar med en række retningslinjer, der skal sikre en mere hensigtsmæssig håndtering.
Strammere tøjler
Der vil bliver begrænsninger på, hvor mange el-løbehjul, der må opstilles. 200 i middelalderbyen og 3.000 i resten af København.
Samtidig bliver der oprettet dedikerede parkeringszoner og områder, hvor det ikke er muligt at stille el-løbehjul. Elektroniske ’hegn’ - kendt som geofencing - skal sikre, at løbehjul ikke efterlades uden for det godkendte område.
Der vil desuden komme slow-zones i for eksempel gågader, hvor man ikke kan køre mere end 2 km/t.
Firmaerne får ansvar for at sikre, at løbehjulene ikke efterlades, så de står i vejen for gående eller kørende. Når der rettes henvendelse om fejlagtigt placeret løbehjul, skal tjenesterne reagere øjeblikket, og fjerne køretøjerne for egen regning.
Mange flere tjenester
De nye regler byder langt fra at det er slut med løbehjulene i København. Faktisk kommer der mange flere udbydere i 2020. 10 tjenester har ansøgt og alle har fået tilladelse. Det betyder flere tjenester og flere apps at holde styr på, men færre løbehjul pr udbyder.
Du kan læse vores store test af de fire løbehjulstjenester, der lige nu er tilgængelige i Danmark, her på hjemmesiden mandag.