Home » Gaming & Konsoller » Nu kommer de fotorealistiske spil
Nu kommer de fotorealistiske spil

Nu kommer de fotorealistiske spil

Share

Forestil dig, at grafikken i dine spil er så virkelighedsnær, at du ikke kan skelne den fra et foto eller en film. Fotorealisme i realtid er gamerens drøm. Og den kommer til pc’en tidligere, end du nok tror

Lige siden man begyndte at arbejde med computergrafik, har der eksisteret ét mål, som overskygger alle andre: Det endelige stade for pc-gaming, en slutdestination.

Vi taler naturligvis om fotorealisme i realtid. Det vil sige grafik, der bliver renderet i realtid, og som ikke kan skelnes fra virkeligheden, i hvert fald, når den bliver vist på en 2D-skærm.

Når dette mål er nået, kan beskueren ikke se forskel på renderet computergrafik og video i realtid. Naturligvis vil det altid være subjektivt, hvornår et bestemt stykke computergenereret grafik har opnået fotorealisme.

Vi kan alle blive enige om, at de bedste computergenererede sekvenser i film og på tv matcher spillene i hvert fald noget af tiden. Men har noget pc- eller konsolspil endnu præsteret blot en flig af fotorealisme? Det kan diskuteres.

En sjælden gang får man en stump gaming – måske noget, der omfatter en teksturpakke med ultrahøj detaljeringsgrad, som overskrider fotorealisme-barrieren. Hvis du har set den Real Life Mod, der hedder Star Wars: Battlefront, ved du, hvad vi taler om. I få, korte øjeblikke kan den se fotorealistisk ud.

Se også:  Nu kan en lyssensor i det mekaniske tastatur optimere din gaming

Men lige nu sker der noget. Mens du læser disse linjer, er pc-grafikbranchen i færd med at tage det, der ser ud til at blive de sidste skridt hen imod vedvarende fotorealisme. Ikke fotorealisme hele tiden i ethvert spil. Men vedvarende passager i visse spil, der kan levere noget, som de fleste vil betragte som fotorealisme.

Et enormt opbud af teknologier, som omfatter både hardware og software, arbejder i øjeblikket sammen om at nå det slutresultat. Derfor er tiden inde til at forberede sig. Fotorealisme er på vej til pc’en, og den kommer, før du aner det.

Et ord: ydelse. Det er i sidste ende det, der står imellem gamerne og fotorealistisk grafik. Siden de første computere, der overhovedet var i stand til at levere nogen form for grafik, har alting drejet sig om ydelse.

Enhver computer, som kan håndtere almindeligt anvendelige instruktioner, kan rendere en grafisk scene ved den grad af kompleksitet, man vælger.

Forud-renderet eller i spillet? Kan du se det?

Selv en komplet ray-tracet 8K-sekvens, der bliver renderet på en gammel 286-cpu med alle 33 millioner pixel i ultrahøj fotorealistisk kvalitet, kan lade sig gøre. Spørgsmålet er blot, hvor lang tid det tager at klare opgaven. Det kan tage nogle måneder at spytte en enkelt frame ud, men det kan ikke desto mindre lade sig gøre.

Se også:  Her er de bedste spil i 2022

Det, der betyder noget her, er selvfølgelig, hvor lang tid man kan acceptere. Nu om dage vil de fleste gamere ikke lade sig nøje med mindre end 60 frames pr. sekund. Det vil sige, at en komplet spilscene bliver renderet og sendt til skærmen 60 gange i sekundet.

Man kan måske leve med en lavere framerate. Man foretrækker måske, at den er højere. Men noget i retning af 60 fps er en fornuftig tommelfingerregel.

Hvis en enkelt frame kræver et sekund, et minut, måske endda en time for at blive renderet, betyder det ikke noget, hvor godt den ser ud – man kommer ikke ud af stedet.

Ydelse er alt, og løsningen på problemet er tvedelt. Man kan enten øge ydelsen med hardware, eller man kan gøre en givet renderingsopgave nemmere og hurtigere.

Det bringer os meget passende til den overfladisk set måske mest enkle metode til at forbedre ydelsen og opnå det fotorealistiske slutmål på, nemlig opskalering.

1 2 3 4 5 6 7 8Næste

TAGS
fotorealisme
fotorealistiske spil
Gaming
Spil

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S