Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nu kommer danske hjertestartere på nettet

I dag bliver de første danske hjertestartere koblet på internettet med såkaldt Internet of Things-teknologi (IoT). Det gør det muligt at overvåge den enkelte hjertestarter i døgndrift og dermed sikre, at den virker, hver gang uheldet er ude.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er Hjerteforeningen og Telenor, der med tech-virksomheden Seluxit som leverandør, har taget initiativ til at opgradere Hjerteforeningens mange hjertestartere med IoT. Opgraderingen starter i dag, og til august vil de første 39 hjertestartere være opgraderet.

Normalt vedligeholdes hjertestartere slet ikke eller i bedste fald kun ved jævnlige servicebesøg. Det kan give en falsk tryghed og i værste fald være fatalt, hvis en hjertestarter er ude af drift i en ulykkessituation. Derfor gik Hjerteforeningen og Telenor tilbage i januar sammen med Seluxit om at udvikle en intelligent IoT-løsning for at sikre, at hjertestartere altid er klar til brug.

Mange snakker om IoT men få handler

I første omgang bliver alle de af Hjerteforeningens hjertestartere, der hænger i eller ved landets fakta-butikker, opgraderet med den nye teknologi. Det drejer sig om i alt 39 hjertestartere. Arbejdet starter i dag, og i løbet af den næste uges tid, vil de første 9 hjertestartere blive opgraderet. De næste 30 vil efter planen været opgraderet i starten af august.

”Der bliver talt rigtig meget om IoT i disse år. Det er selvfølgelig fint at have ideer og gode hensigter. Men ord gør det ikke alene. Der skal handling bag. Det er derfor med stor tilfredshed, at vi Telenor i samarbejde med Hjerteforeningen og Seluxit i dag kan montere Danmarks første IoT-hjertestarter,” siger Jan Rasmussen, der er erhvervschef og ansvarlig for IoT og erhvervsløsninger i Telenor.

Med IoT er det muligt at gennemføre en intelligent og konstant overvågning. Hver enkelt hjertestarter er udstyret med en række sensorer, der er koblet på Telenors landsdækkende netværk. Så snart en sensor registrerer, at en hjertestarter fx mangler batteri, har været udsat for hærværk eller af anden årsag ikke er funktionsdygtig, sender den en besked, så problemet kan blive løst med det samme.

”De færreste er klar over, hvad vi i dag kan løse med IoT. I Telenor hjælper vi kunder og samarbejdspartnere med at konkretisere mulighederne og klart definere problemet, som teknologien i sidste ende skal løse. Samtidig tager vi en faciliterende rolle i udvikling af produktet eller løsningen, hvilket vores arbejde for Hjerteforeningen et godt eksempel på.” siger Jan Rasmussen.

Kvalitet er afgørende

Rent praktisk sker opgraderingen ved, at hver hjertestarter får monteret en enhed med forskellige sensorer, der overvåger hjertestarteren 24 timer i døgnet. Enheden er udviklet af Aalborg-virksomheden, Seluxit.

”Det har været vigtigt for at os at udvikle en enhed, der også kan bruges på eksisterende hjertestartere. Det duer ikke, hvis man skal ud og udskifte alle landets hjertestartere, for at opgradere dem med IoT. Det skal være plug-and-play, så det er nemt at gå til.” siger Daniel Lux, der er administrerende direktør i Seluxit.

Han peger samtidig på, at den løsning som Telenor og Seluxit leverer til Hjerteforeningen, adskiller sig fra andre forsøg med IoT og hjertestartere ved at overvåge selve hjertestarteren, og ikke kun skabet.

”Ved at have både optisk og akustisk overvågning minimerer vi risikoen for fejlalarmer, der fx udløses af larm i omgivelserne. Og ved at overvåge selve hjertestarteren i stedet for skabet, kan vi ikke bare se om den er funktionsdygtig eller ej. Vi kan også med stor nøjagtig forudse, hvornår den får brug for næste servicetjek,” forklarer Daniel Lux.

Hjerteforeningen: et spørgsmål om liv og død

Hos Hjerteforeningen glæder man sig over, at samarbejdet med Telenor og Seluxit nu begynder at vise de første resultater.

”Hjertestop er et spørgsmål om liv eller død, og derfor er det helt afgørende, at man kan stole på, at hjertestarteren virker, når man står over for et menneske med hjertestop. Jeg tror, at alle, der løber efter en hjertestarter, forventer, at udstyret er 100 % i orden. Desværre ved vi, at der kan gå forglemmelse i den, når først man har anskaffet sig en hjertestarter, og at der kan være utydelighed omkring, hvem der har ansvaret for, at den bliver vedligeholdt. Derfor er vi rigtig glade for, at Hjerteforeningen sammen med gode samarbejdspartnere kan være med til at sikre døgnovervågning og garanteret vedligehold. Det kan ganske enkelt være med til at redde liv,” siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Opgraderingen af de 39 hjertestartere rundt om i landets fakta-butikker er en del af optakten til Hjerteforeningens årlige Landsuddeling, hvor alle har mulighed for at gå sig til en gratis hjertestarter. Landsuddelingen afholdes i år søndag d. 30. august.

Yderligere info om mulighed for en gratis hjertestarter: gådigtilenhjertestartet.dk

Fakta

Opgraderingen af Hjertestartere med IoT starter i dag. I løbet af den kommende uge bliver de første 9 hjertestartere opgraderet, det gælder hjertestartere på følgende adresser:

fakta, Taulov, Adelvej 63, Fredericia
fakta, Vejlevej 101 E, 7000 Fredericia
fakta, Hjallesevej 142-144, Odense M
fakta, Nyborgvej 93-95, Odense C
fakta, Tvedvej 139 A, Svendborg
fakta, Vesterløkken 4, Svendborg
fakta, Ringvej Syd 84, Viby J
fakta, Silkeborgvej 340, Åbyhøj
fakta, Nørrealle 16, Hørning




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere