Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nu kan du tage dit mødelokale med dig i lommen

Ny app transformerer din smartphone og tablet til et bærbart møderum.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

IT-giganten Cisco lancerer nu et virtuelt mødelokale i form af en cloud-baseret applikation – Project Squared. En vigtig del af dette er Project Squared, der er en cloud-baseret app, som omdanner smartphones, tablets og laptops til virtuelle mødelokaler, der kan bruges af medarbejdere og deres kunder på tværs af enheder og organisationer. App’en samler video, telefoni, chat & presence og gruppemøder i én løsning, der opfylder medarbejdernes krav om samarbejde på tværs af tidszoner, enheder og projekter.

Ifølge en global undersøgelse fra Cisco mener ca. to ud af tre medarbejdere, at virksomheder med en fleksibel og mobil arbejdskultur har en konkurrencemæssig fordel i forhold til virksomheder, hvor medarbejdere er tvunget til at være på kontoret fra kl. 9 til 17 på hverdage.

”Med project squared indleder vi en ny æra, hvor virksomheder og organisationer af alle størrelser kan udnytte de mobile teknologier, de i forvejen har, så de bedre kan samarbejde når det passer dem, hvad enten de er på kontoret, i togkupeen eller sidder derhjemme,” siger John Hauge Petersen, der er chef for Cisco Collaboration-løsninger i Danmark.

Project squared bygger på Ciscos collaboration-cloud, der sikrer end to end-kryptering af alt indhold, der deles i de forskellige projekter og virtuelle møderum. Samtidig bliver alt materiale, som bruges i møderne, fx dokumenter, regneark, slides, fotos og beskeder gemt og delt med alle, der har adgang til møderummet. Løsningen fungerer via alle webbrowsere og kræver ikke adgang til en VPN-forbindelse.

Samarbejdsværktøjer skal blive ’usynlige’

Annonceringen af Project squared er del af en større opgradering af Ciscos portefølje af samarbejdsværktøjer til alt fra små til store entreprise-virksomheder. Fælles for de nye annonceringer er et fokus på at reducere løsningernes driftsomkostninger samt at gøre dem mere intuitive og fleksible, så de tilpasser sig moderne medarbejderes tilgang til arbejdet.

"Virksomheder efterspørger lavere omkostninger samtidig med, at medarbejderne forventer en mere effektiv arbejdsgang og ikke vil bruge tid på at få teknologien til at fungere. Med de seneste annonceringer tager vi et stort skridt i den retning, hvor ambitionen i sidste ende er at gøre teknologien usynlig for brugerne,” fortsætter John Hauge Petersen.

Prisvindende design med 4K-kameraer giver en helt ny oplevelse

Cisco lancerer næste generations Immersive Telepresence IX5000 – en ny videokonferenceløsning med tre 70” LED-skærme, der takket være tre 4K-kameraer og kraftige grafik-processorer er i stand til at gengive hele rummet i ultraHD ved konferencer med op til 18 deltagere. Mens tidligere løsninger satte store krav til mødelokalers indretning, vægfarve, lysforhold og dimensioner, så kan IX5000 nu installeres i et almindeligt lokale. Det betyder, at virksomheder reducerer tiden, det tager at få et velfungerende videokonferencelokale fra to til tre uger til kun to arbejdsdage. Derudover kan løsningen automatisk følge en person, der rejser sig for at bruge fx et whiteboard, hvilket giver en bedre oplevelse for de øvrige mødedeltagere og fjerner behovet for ekstra kameraer.

Det siges, at mindst halvdelen af film og video udgøres af lyden – og det har Cisco taget højde for ved at udstyre løsningen med intet mindre end 18 særligt designede højtalere inklusive en subwoofer, der giver deltagere den lydmæssige dimension, videokonferencer fortjener. Samtidig medfører en avanceret mikrofon-teknologi og 17.502 mikrohuller til lydoptagelse, at lyden gengives krystalklart til alle deltagere.

Cisco Telepresence IX5000 udgør også en mindre belastning for både elforbruget og netværksforbindelsen. Takket være et nyt H.265-codec, bruger løsningen kun den halve båndbredde i forhold til konkurrerende tre-kamera-systemer, ligesom den bruger mindre strøm end en hårtørrer (<10 Ampere).

Telefoni, mobilitet, IM & Presence, video, netværk og sikkerhed smelter sammen

Nu skal SMV’er ikke længere nøjes med at vælge mellem enten telefoni eller video. Den nye Business Edition 6000S (S=Small) er en ny platform, der samler forretningskritisk kommunikation, sikkerhed og netværk for SMV’er i én box. Løsningen kan håndtere op til 150 medarbejdere og indbygges i en integreret router, så virksomheder får adgang til bl.a. telefoni, mobilitet, IM & Presence, video og trådløst netværk kombineret med stærk sikkerhed. BE6000S er let at installere og takket være en række intuitive guides reduceres den samlede omkostning (TCO) for at have løsningen i sin virksomhed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere