Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nu kan du spille når som helst og hvor som helst

Er du vild med at spille? Så kan du glæde dig over den stærkeste tendens
inden for computerspil lige nu: Du kan spille, når du har lyst, og hvor
du har lyst. Du kan gøre det alene, og du kan gøre det sammen med
nærmest hvem som helst. Læs videre i denne temasektion om computerspil.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er længe siden, vi måtte nøjes med at bænkes omkring spisebordet derhjemme, når der skulle spilles. For da computeren dukkede op i 1980’erne, fulgte spillene selvfølgelig med over på den tilhørende skærm.

De små mobile spilkonsoller dukkede for alvor op for over 10 år siden. I starten var de lukkede universer til ”bip-bip-spil”, men i dag kan de kommunikere med hinanden, så for eksempel børn kan kommunikere med hinanden. Nintendos DS-konsoller har været blandt de drivende kræfter i den udvikling.

Men da Apple introducerede smartphonen i 2007 og senere tablet-pc’en forandrede en masse ting sig i vores måde at leve på og kommunikere på, men også spilverdenen fik en helt ny dimension. Små og lette apps skabte liv i de nye produkttyper, og spillene var en vigtig del af det. Disse uforpligtende og hurtige spil – casual spil, som de hedder blandt fagfolk – er i dag de allermest populære spil (og apps) overhovedet.

Også onlinespillene er vokset i antal og popularitet, ikke kun de hurtige og lette Java-baserede spil, men også mere komplekse spil som Travian og Farmville. Disse spil har helt klart styrket både pc’en og Mac’en som spilcomputere.

Ikke alt er apps

De helt store strategi-, skyde- og sportspil som World of Warcraft, Battlefield eller FIFA er stadig rasende populære, fordi de har fulgt med tiden. Grafikken er blevet fuldstændig forbavsende realistisk.

At spille FIFA 12 kan sagtens sammenlignes med rent faktisk at stå der på grønsværen sammen med Ronaldo, Wayne Rooney og de andre stjerner. Og samtidig er styringen af spillerne og af holdets taktik blevet nærmest lige så nuanceret som i den rå virkelighed.

Samtidig har de egentlige spilkonsoller gjort sig berettigede i hjem ved at kunne fungere som internetportal for tv’et og eventuelt som blu-ray-afspiller.

Spil er ikke en ensom sport

Til mange af konsol- og pc-spillene er der også skabt nogle stærke online-universer, som betyder, at du kan spille mod lige så begejstrede gamere blandt dine venner eller blandt alle de mennesker i hele verden, som bevæger sig ind i spiluniverset. Den stærkeste trend inden for spilkonsollerne nu er dog noget helt andet – nemlig muligheden for at komme i bevægelse foran den tv-skærm, hvor spillene vises.

Nintendo opfandt for efterhånden en del år siden muligheden for at agere fysisk sammen med spiluniverser. Konceptet blev en kæmpesucces og reddede Nintendos plads blandt stærke konkurrenter.

Siden har både Microsofts Xbox og PlayStation taget kampen op og giver dig nu næsten de samme muligheder for at holde dig i form foran skærmen.

Spil er ikke (kun) for børn

Det er netop den sidste af de klare trends i disse år: at spillene bliver mere sociale. Online-universerne styrkes, og man kan sidde – ikke kun to – men endnu flere sammen foran skærmen og more sig med et spil. Det er blevet en familiebegivenhed eller en måde at samle vennerne på.

Den amerikanske organisation Entertainment Software Association præsenterede i sommer en undersøgelse, der viser, at den gennemsnitlige computerspilsforbruger er 37 år gammel – mand som kvinde.

Hvordan ser fremtiden så ud? De nuværende tendenser vil givetvis blive forstærket de kommende år. Endvidere er 3D på vej ind i spilverdenen. Endnu kun i det små. Men på den tekniske og oplevelsesmæssige side er det nok her, vi kommer til at se den største forandring i den nærmeste fremtid – med flere og flere konsoller, der kan vise 3D.