Nu kan du selv teste din bil

Nu kan du selv teste din bil

Share

Med en lille dongle og en app til smartphones eller tablets kan du nu selv teste din bils helbred – næsten ligeså godt som værkstederne gør med avancerede scannere

Vil du have tjek på din bils helbredstilstand før din mekaniker? I alle nyere biler holder en computer øje med motorens væsentligste funktioner, og data om motorens sundhedstilstand kan hentes ud gennem et særligt stik i bilen og aflæses af en datascanner. På den måde kan værksteder indkredse eventuelle fejl relativt hurtigt og præcist. Du kan selv få adgang til disse data – det er ikke forbeholdt fagfolk, som du måske tror.

Moderne, computerstyret kontrol af biler kaldes OBD (On-Board Diagnostics), og metoden vandt indpas i nye biler op gennem 1970’erne i takt med, at USA og flere andre lande indførte skærpede krav til udstødningen.

Med den nye, trådløse OBD-scanner kan du kontrollere motoren fra en tablet.

Fra 1996 blev der i USA indført lov om et standardiseret 16-polet OBD-stik og ensartede fejlkodekrav, og et lignende lovkrav blev også vedtaget i Europa.

I princippet kan alle slutte en datascanner til bilens OBD-stik – ikke kun en mekaniker – og udlæse bilens driftsdata og mulige fejlkoder fra motorcomputeren, den såkaldte ECU-computer (Engine Control Unit). På markedet findes flere forskellige OBD-scannere, og udvalget spænder fra enkle fejlkodelæsere til måske 1500-2000 kr. til avancerede professionelle scannere med grafisk gengivelse på displayet.

Du kan også forbinde en almindelig pc til OBD-stikket via USB-adapterkabler og med OBD-software læse og tolke informationerne fra din bil, ligesom der findes adapterkabler og Bluetooth-sendere, der gør det muligt at udlæse OBD-data til en smartphone eller en tablet.

Her kigger vi nærmere på netop sådan en løsning – fra firmaet MobilScan i Roskilde.

Både til Android og iPhone

MobilScan OBD består af en gratis app til smartphones og tablets samt en OBD-adapter. Android-udgaven, der benytter Bluetooth, kos-ter cirka 500 kroner, mens iOS-modellen med Wi-Fi fås for 700 kroner. Priserne er lavere, end hvad de fleste værksteder tager for at gennemføre en OBD-test. Kommunikationen er to-vejs, idet mobilen først sender kommandoer og forespørgsler til adapteren, som derpå sender de ønskede informationer tilbage i form af tal og grafer på mobil- eller tabletdisplayet.

De tekniske målinger kan være svære at forstå, men den nye smarte MobilScan har en app, som forklarer værdierne.

OBD-adapteren er nærmest blot en lille dongle, der er lige til at sætte i din bils OBD-stik. Stikket er ofte placeret under ratstammen sammen med sikringsboksen, men det er lidt forskelligt fra bilmærke til bilmærke og model til model. Kun er det et lovkrav, at stikket skal sidde, så det kan nås fra førersædet.

Se også:  Førerløse lastbil-konvojer vil indtage Europas veje

Kun rene motordata

Når du har parret din mobil med adapteren, er du klar til at læse alle nøgledata for din bilmotors helbredstilstand og behøver ikke vente på, at dit værksted har tid til at fortælle dig, hvad bilen fejler, ligesom du selv kan forberede værkstedet på mulige fejl. Du kan også medbringe systemet på køreture og bilferien og selv undersøge, hvad den eventuelt tændte advarselslampe mon betyder, og se om du kan fortsætte kørslen eller ej.

MobilScan virker på benzindrevne personbiler solgt på det europæiske marked efter 2001 og viser status for udvalgte sensorer på en letforståelig måde og på dansk – enten som talværdier eller som grafiske instrumentvisninger.

Den samlede status for bilen var i dette tilfælde ikke så god med tre dårlige værdier og 11 fejlkoder. Den smiley er da til at forstå.

Afhængigt af din bilmodel kan du udlæse aktuelle målinger fra op til 50 sensorer. Vil du gemme et øjebliksbillede af bilens tilstand, kan du sende en ”snapshot-rapport” til dig selv eller værkstedet via mail.

MobilScan OBD giver adgang til samtlige de data, der er defineret af OBD-standarderne, og du kan få info om op til 52 forskellige funktioner, blandt andet motortemperatur, omdrejninger og manifoldtryk. Knapt så gennemskueligt er det for ikke motorkyndige at forstå værdierne for eksempelvis tændingsjustering, luftmasseflow, brændstoftryk osv. Men du kan hente en app fra MobilScan, hvor de forskellige meddelelser og fejlkoder beskrives.

Se også:  Den selvkørende bil stoler stadig mere på dig end omvendt

Et er at se motorværdierne på en skærm. Du skal jo helst også kunne bruge dem til noget. Her kommer denne prisbillige udgave af en OBD-scanner lidt til kort. For i modsætning til professionelle (og dyrere) systemer kan du for eksempel ikke stille og ændre på ECU’ens funktion. MobilScans løsning lader dig stort set blot læse motorcomputerens funktionsværdier og fejlkoder.

Scanneren er ikke større, end den kan ligge i en lomme, Data fra den aflæses på for eksempel en smartphone.

Du kan med lidt øvelse og indsigt løbende følge med i din motors helbredstilstand, men da du ikke selv kan justere indstillingen af de forskellige parametre med MobilScan-systemet, vil du alligevel være henvist til værkstedet, hvis der er noget galt, og værkstedet vil sandsynligvis foretage sin egen OBD-test, og så er du egentlig lige vidt.

Du kan dog godt slette fejlkoderne med MobilScan og derved ”resette” motorcomputeren, men fejlkoderne er jo bilens måde at fortælle dig på, at der er noget galt.

Hvis du sletter disse koder, fjerner du ikke problemet, som fremkaldte koden, men du fjerner værkstedets mulighed for at indkredse årsagen til fejlen.

Ingen data for bremser og el

Da OBD-udlæsningen er begrænset til selve motorcomputeren, kan du heller ikke med MobilScan udlæse værdier og driftstilstand af udstyr uden for motoren såsom ABS-bremser, airbags, elsystem og lignende, der også er styret af computere i moderne biler (EU har dog planer om at standardisere fejlkoder for ABS og airbag, og så vil MobilScan også kunne overvåge disse funktioner).

OBD-scanneren skubbes ind i et stik, der typisk sidder i nærheden af ratstammen.

Et ”økonomi-diagnosesystem” som MobilScan skal derfor nok først og fremmest betragtes som et stykke hobbyværktøj for bilentusiasten, der finder det spændende at følge med i motorens funktion og ydeevne og være på forkant med eventuelle problemer i god dialog med mekanikeren.

Du kan lade MobilScan OBD-adapteren blive siddende i stikket, så du undgår at skulle kravle rundt om rattet hver gang, du vil tjekke motortilstanden. Dog sluger adapteren 0,6 W. Det er cirka en tiendedel af elforbruget i en typisk 5 W-pære til kabinebelysning.

Fakta

MobilScan giver adgang til information om op til 52 forskellige funktioner i bilens motor.

Del denne