Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I dag åbner Tesla den første V3 Supercharger-station i Danmark. Der er 12 standere med V3-teknologi, og stationen er placeret i Ikast i Midtjylland. Hvis man oplader sin Tesla fra en V3-stander, bliver den ladet markant hurtigere op end med de i dag udbredte V2-standere.
V3-ladere leverer nemlig en maksimal effekt på 250 kW, hvor V2-laderne har maksimalt kan aflevere 150 kW. Desuden har V3-standerne de 250 kW for sig selv, hvor to V2-standere deler de 150 kW.
Danmark er det fjerde land, og Ikast den syvende Supercharger-station i Europa, hvor Tesla installerer den nye V3 Supercharging-teknologi som en tilføjelse til det allerede udbredte V2-netværk.
V3 Superchargere i Europa vil supportere CCS-adaptere og være tilgængelig for alle Tesla-ejere (andre bilmærker kan ikke bruge Teslas ladere). Den nye adapter kommer ifølge Tesla som standard med alle nye Model S og Model X og er tilgængelig som en opgradering for Model S og Model X-ejere mod betaling – ”en begrænset omkostning”, oplyser Tesla. Booking sker i Teslas app som vanligt.
Nu 10 Supercharger-stationer
I øjeblikket har Tesla 10 Supercharger-stationer i landet med samlet set over 140 ladestandere – men altså endnu kun V3-standere i Ikast.
Da Tesla sidste år åbnede den første V3 Supercharger-station i USA, blev det oplyst, at den med 250 kW-teknologien vil kunne oplade en Tesla Model 3 til 75 ekstra miles (120 km) på 5 minutter – og 1000 miles (1600 km) kunne klares på en time. Det er cirka dobbelt så hurtigt som med V2-ladestandere.
Andre forhold kan påvirke ladetiden. I praksis er ladetiderne lidt længere, fordi de 250 kW er peak-ydelser og ikke kan leveres kontinuerligt. Modsat kan nye Tesla-modeller varme batterierne op forud for opladning – dette har en positiv effekt på ladetiden.