Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nu kan danske musikere tjene penge på YouTube

DiGiDi står bag en ny aftale som sikrer danske musikere og pladeselskaber en andel af annonceindtjeningen på YouTube.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Uanset om folk selv har lagt videoer op, eller om de er lagt op af andre, kan ejerne nu hente penge ind på annoncerne, når deres musik anvendes. Og det er ikke småpenge det drejer sig om.

YouTube er nemlig den mest brugte musikafspiller på nettet – større end både iTunes og Spotify. Tjenesten anvendes af 83 procent af danske unge mellem 15 og 29 år.

YouTube er således blevet et helt uundværligt værktøj til markedsføring af musik, og selvom den hidtil ikke har indbragt nogen penge, har musikbranchen tolereret den.

Rettighedsorganisationen KODA har forsøgt at opnå en aftale med Google, som ejer YouTube, men det er ikke lykkedes.

I stedet er det non-profit-selskabet DiGiDi, der nu står med en løsning. Sammen med folkene bag YouTube er de nået frem til aftale, der ikke handler om betaling for rettigheder, men derimod giver mulighed for at udnytte rettigheder til at få del i annonceindtjeningen.

Gode penge at hente

På YouTube finder man både indlejrede reklamevideoer, Google-annoncer og reklamer for andre videoer. Selvom YouTube er en gratis tjeneste, genereres der således mange millioner dollars fra annoncer. De rettighedshavere, der har lagt videoer op, modtager nu en del af indtægten, hvis de har indgået en aftale om annoncering.

Erfaringer fra branchen viser, at DiGiDis YouTube-aftale kan indbringe nogenlunde det samme som salget på iTunes. DiGiDi forventer derfor en omsætningsstigning på halvanden til to millioner om året, alene på det indhold DiGiDi allerede distribuerer.

Henrik Leschly, der er grundlægger af DiGiDi og daglig leder, tilføjer: ”Der bliver tale om langt større beløb, hvis aftalen medfører, at endnu flere danske kunstnere og pladeselskaber beder DiGiDi om at repræsentere dem overfor YouTube.”

Kontrol med din musik

Som bekendt er ikke alt indhold publiceret på YouTube lovligt. Pladeselskaber og rettighedsorganisationer har blot valgt at se igennem fingre med det, da hele branchen er afhængig af YouTube som gratis platform til markedsføring.

Gennem aftalen med YouTube kan DiGiDi imidlertid nu, på vegne af rettighedshaverne, kræve at få del i annonceindtægten på en YouTube-video, hvis nogen har anvendt musik til videoen, som DiGiDi administrerer rettighederne til.

Alternativt kan DiGiDi forlange at få værket fjernet. Dette gælder uanset om der er tale om musikvideoer, koncertoptagelser eller om musikken tilfældigvis bliver afspillet i en bilradio i baggrunden af videoen.

En omvendt model

”Denne udvikling inden for digital distribution af musik og video er voldsomt spændende,” mener han.

”DiGiDis aftaler med f.eks. iTunes og Spotify drejer sig om at udgive og distribuere musik og få betaling for salg eller stream fra disse platforme. YouTube aftalen er helt omvendt. Musikken er allerede udgivet; ofte af privatpersoner. Løsningen drejer sig om at finde musikken, indgå en aftale og få del i de penge, der allerede bliver tjent.”

”Vi bevæger os med dette væk fra det egentlige rettighedsmarked, hvor man får en fast procentdel af en salgspris og over i privatmarkedet, hvor 2 parter indgår en forretningsaftale. Hvordan indtægterne skal fordeles imellem kreative og eventuelle pladeselskaber bliver interessant at følge. For DiGiDi drejer det sig blot om at gøre indtjeningen så stor som mulig.”

Robot finder musikken

DiGiDi har igennem de seneste 10 år registreret langt mere end 50.000 numre i sin musikdatabase, så det ville være uoverskueligt og tage en uendelighed at finde musikken på YouTube ved hjælp af søgninger.

Med udgangspunkt i DiGiDi’s musikdatabase, kan en robot gennemtrawle hele YouTube og finde videoer, hvor musikken anvendes. Faktisk kan robotten finde musikstumper helt ned til 2½ takt.

De personer, der har udgivet videoerne på YouTube, får derefter straks besked på at indgå en aftale med DiGiDi eller alternativt at nedtage dem i overensstemmelse med, hvad rettighedshaveren har bedt DiGiDi om.

Her en video, der fortæller mere om, hvordan man får indtægt på sin video:

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=vQO8NLwp_A0[/embed]

DiGiDi

- er et andelsselskab og således non-profit
- distribuerer musik, film, e-bøger og billetter via internet
- er ejet 100% af de godt 2.500 andelshavere, der hver har indskudt 1.000 kr.
- omsatte i 2012 for mere end 12 mio. kr. kreative produkter
- udbetaler 92% af omsætningen til rettighedshaverne
- eksporterede i 2012 for mere end 2 mio. kr. musik
- blev stiftet i 1. maj 2003




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere