Home » Internet » Nu kan danske musikere tjene penge på YouTube
Nu kan danske musikere tjene penge på YouTube

Nu kan danske musikere tjene penge på YouTube

Share

DiGiDi står bag en ny aftale som sikrer danske musikere og pladeselskaber en andel af annonceindtjeningen på YouTube

Uanset om folk selv har lagt videoer op, eller om de er lagt op af andre, kan ejerne nu hente penge ind på annoncerne, når deres musik anvendes. Og det er ikke småpenge det drejer sig om.

YouTube er nemlig den mest brugte musikafspiller på nettet – større end både iTunes og Spotify. Tjenesten anvendes af 83 procent af danske unge mellem 15 og 29 år.

YouTube er således blevet et helt uundværligt værktøj til markedsføring af musik, og selvom den hidtil ikke har indbragt nogen penge, har musikbranchen tolereret den.

Rettighedsorganisationen KODA har forsøgt at opnå en aftale med Google, som ejer YouTube, men det er ikke lykkedes.

I stedet er det non-profit-selskabet DiGiDi, der nu står med en løsning. Sammen med folkene bag YouTube er de nået frem til aftale, der ikke handler om betaling for rettigheder, men derimod giver mulighed for at udnytte rettigheder til at få del i annonceindtjeningen.

Gode penge at hente

På YouTube finder man både indlejrede reklamevideoer, Google-annoncer og reklamer for andre videoer. Selvom YouTube er en gratis tjeneste, genereres der således mange millioner dollars fra annoncer. De rettighedshavere, der har lagt videoer op, modtager nu en del af indtægten, hvis de har indgået en aftale om annoncering.

Erfaringer fra branchen viser, at DiGiDis YouTube-aftale kan indbringe nogenlunde det samme som salget på iTunes. DiGiDi forventer derfor en omsætningsstigning på halvanden til to millioner om året, alene på det indhold DiGiDi allerede distribuerer.

Se også:  Spotify skruer op for lydkvaliteten

Henrik Leschly, der er grundlægger af DiGiDi og daglig leder, tilføjer: ”Der bliver tale om langt større beløb, hvis aftalen medfører, at endnu flere danske kunstnere og pladeselskaber beder DiGiDi om at repræsentere dem overfor YouTube.”

Kontrol med din musik

Som bekendt er ikke alt indhold publiceret på YouTube lovligt. Pladeselskaber og rettighedsorganisationer har blot valgt at se igennem fingre med det, da hele branchen er afhængig af YouTube som gratis platform til markedsføring.

Gennem aftalen med YouTube kan DiGiDi imidlertid nu, på vegne af rettighedshaverne, kræve at få del i annonceindtægten på en YouTube-video, hvis nogen har anvendt musik til videoen, som DiGiDi administrerer rettighederne til.

Alternativt kan DiGiDi forlange at få værket fjernet. Dette gælder uanset om der er tale om musikvideoer, koncertoptagelser eller om musikken tilfældigvis bliver afspillet i en bilradio i baggrunden af videoen.

En omvendt model

”Denne udvikling inden for digital distribution af musik og video er voldsomt spændende,” mener han.

”DiGiDis aftaler med f.eks. iTunes og Spotify drejer sig om at udgive og distribuere musik og få betaling for salg eller stream fra disse platforme. YouTube aftalen er helt omvendt. Musikken er allerede udgivet; ofte af privatpersoner. Løsningen drejer sig om at finde musikken, indgå en aftale og få del i de penge, der allerede bliver tjent.”

Se også:  Ny Spotify-app skaber tættere forbindelse til dit yndlingsband

”Vi bevæger os med dette væk fra det egentlige rettighedsmarked, hvor man får en fast procentdel af en salgspris og over i privatmarkedet, hvor 2 parter indgår en forretningsaftale. Hvordan indtægterne skal fordeles imellem kreative og eventuelle pladeselskaber bliver interessant at følge. For DiGiDi drejer det sig blot om at gøre indtjeningen så stor som mulig.”

Robot finder musikken

DiGiDi har igennem de seneste 10 år registreret langt mere end 50.000 numre i sin musikdatabase, så det ville være uoverskueligt og tage en uendelighed at finde musikken på YouTube ved hjælp af søgninger.

Med udgangspunkt i DiGiDi’s musikdatabase, kan en robot gennemtrawle hele YouTube og finde videoer, hvor musikken anvendes. Faktisk kan robotten finde musikstumper helt ned til 2½ takt.

De personer, der har udgivet videoerne på YouTube, får derefter straks besked på at indgå en aftale med DiGiDi eller alternativt at nedtage dem i overensstemmelse med, hvad rettighedshaveren har bedt DiGiDi om.

Her en video, der fortæller mere om, hvordan man får indtægt på sin video:

DiGiDi

– er et andelsselskab og således non-profit
– distribuerer musik, film, e-bøger og billetter via internet
– er ejet 100% af de godt 2.500 andelshavere, der hver har indskudt 1.000 kr.
– omsatte i 2012 for mere end 12 mio. kr. kreative produkter
– udbetaler 92% af omsætningen til rettighedshaverne
– eksporterede i 2012 for mere end 2 mio. kr. musik
– blev stiftet i 1. maj 2003


TAGS
DiGiDi
Koda
musikstreaming
TechLife
YouTube

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S