Home » Transport » Nu erstatter simulatorer hundedyre bil-crashtest
Nu erstatter simulatorer hundedyre bil-crashtest

Nu erstatter simulatorer hundedyre bil-crashtest

Share

Nye bilmodeller kan nu testes og smadres virtuelt og omkostningsfrit på skærmen i stedet for som dyre prototyper. Volvo er en af de bilfabrikker, der er længst fremme, og dansk software er en del af hemmeligheden

I adskillige år har svenske Volvo haft som ambition, at ingen skal omkomme eller blive hårdt såret i en ny Volvo-bil. Og Volvo gør også noget ved det og udvikler løbende ny teknologi og nye metoder til at nå det attraktive mål. Senest har fabrikken taget en helt exceptionel simulatorteknologi i brug, hvor bilproducenten kan eftergøre og teste alle tænkelige og utænkelige modeldesigns og praktiske scenarier i trafikken uden at smadre dyre prototyper undervejs.

Volvo var oprindelig blot en af tre bilproducenter i verden, der anskaffede den slags simulatorsystemer. Kun en håndfuld af dem er i brug i hele verden. Det er hensigten, at samtlige nye Volvo-biler fremover skal afprøves i disse simulatorer, og eksempelvis har Volvo allerede udnyttet de nye simulatormuligheder under udviklingen af den nye model XC60. 

”Når vi udvikler selvkørende biler og teknologi, er det meget vigtigt, at vi kan simulere alle tænkelige trafiksituationer. Men nogle scenarier vil enten være for farlige at teste i virkeligheden eller vil opstå så sjældent, at du vil kunne køre et helt liv uden nogensinde at ”støde ind i dem”.”

Se også:  Fremtidens VR er mere end spil

Ordene kommer fra Timmy Ghiurau, der er Innovation Leader og VR/AR-ekspert hos Volvo Open Innovations .

Dansk software

Selve bilens opbygning og design er én ting. Noget andet er afprøvning af både en bils og en førers individuelle reaktioner på vejen og i samspil. Og her stiller fremtidens selvkørende biler helt ekstraordinære krav. 

Derfor arbejder Volvo med hele tre forskellige slags simulatorteknologi, som tilsammen gør det muligt at teste og afprøve i praksis enhver tænkelig konstruktion og trafiksituation. 

Den første og mest virtuelle af de tre simulatorteknologier er en rent digital simulator baseret på den danskudviklede spilmotor fra Unity. Denne software gør det muligt at genskabe en lang række scenarier og eksempelvis undersøge, hvad forskellige placeringer af bilens lidar-sensorer betyder for selvparkering og andre assistent-funktioner.

Computeroperatøren sidder under testen i ”rig-simulatoren” lige bag testkøreren og kan bestemme, hvad han eller hun skal komme ud for i realtid.

I Sverige er sammenstød med elge en hyppig foreteelse og et virtuelt sammenstød med dette store dyr skal en Volvo selvfølgelig også udsættes for.

 

Se også:  Audi afslører "billige" elbiler med god plads og indbygget Sonos-anlæg

Men da prisen på den nødvendige hardware til at koble digital og fysisk simulering sammen de seneste år er faldet drastisk, har Volvo også udviklet simulatorer, der kombinerer rent digitale data med fysisk afprøvning. 

Fabrikken bruger eksempelvis to simulatorer, hvoraf den ene er en forholdsvis enkel kopi af et Volvo-førersæde og -instrumentbord samt en computerskærm, der viser udsynet fra bilen. Instrumentbordet minder ifølge vehicle dynamics concept engineer på simulatoren, Carl Sandberg, der har ledet implementeringen, lidt om en PlayStation-køresimulator, men Volvos udgave er bare 100 gange mere realistisk. 

Den anden simulator er til gengæld hyperavanceret og ser med en ægte Volvo-kabine nærmest ud som noget fra en sci-fi-film, som den står rigget op på seks hydrauliske ben og med haptisk førersæde og rat.

1 2 3 4Næste

TAGS
elbil
forskning
simulator
virtual reality
VR

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S