Home » Test » Nu bliver UHD-tv’et mindre og billigere
Nu bliver UHD-tv’et mindre og billigere

Nu bliver UHD-tv’et mindre og billigere

Share

Den første generation af UHD-tv’er med den enorme opløsning var meget kostbare og generelt fysisk store modeller. Nu er anden generation på hylderne, og det betyder billigere priser og fysisk mindre tv. Men duer de nye og billigere modeller til noget? Datatid TechLife tager pulsen på fem nyheder – pixel for pixel …

Ny teknologi betyder ofte høje priser. Det var også tilfældet med den første generation af UHDtv’er. Det skyldes ikke kun, at teknologien er vanskelig, og at der produceres relativ få apparater. Men også at producenterne vil demonstrere deres formåen på højeste plan, og derfor fylder de nye tv’er med masser af funktioner og vælger store skærmdiagonaler. De første UHD-modeller blev typisk leveret med 65-skærm.

Finkornede UHD-udsendelser er fremtiden i de danske stuer. Og nu er prisfaldet begyndt.

Nu er vi nået til generation 2 – eller for Sonys vedkommende: generation 2,5. UHD-tv’et er ikke længere en kuriositet. Det er ved at blive hverdag. Og de mere spiselige skærmstørrelser omkring 50” indgår i sortimentet hos alle leverandører. Funktionsmæssigt ligger et af de nye UHD-tv’er tæt op ad et gangske almindeligt smart-tv i den bedre ende. Alt i alt betyder det, at priserne er raslet ned fra cirka 100.000 kroner for markedets allerførste modeller til i dag under 10.000 kroner for de billigste produkter. Inden længe kan man stort set kun købe tv’er med den ultrahøje UHD-skærmopløsning.

Se også:  LG OLED55C8 [TEST]: Formidabelt billede – men betjeningsproblemer

Læs også:7 stærke råd før du køber stort tv

Kom tættere på

Med højere opløsning bliver den mulige betragtningsafstand også kortere. Når billedet er skarpere, kan du komme tættere på skærmen, uden at det virker generende for øjnene. Det gælder også, når der er tale om et billede, der af tv’et er opskaleret fra HD til UHD.

Læs også:Test: Stor lyd til flade tv’er

Også når det drejer sig om 3D-visning er UHD-tv’erne anderledes. De fleste af dem benytter nemlig passive 3D-briller – ligesom de polariserende briller, du kender fra biografen. En fordel, for de er mindre og virker ofte på tværs af fabrikaterne.

Se også:  Nyt Philips-tv har højttalere fra Bowers & Wilkins

I testsammenhæng er der dog ikke ingen forskel mellem HD og UHD. Vi tester her fem tv-modeller fra hver sin producent på alle de gængse områder. Vi kigger på billedkvaliteten, naturligvis, og har her vurderet ud fra almindeligt tv-signal, et Blu-ray-signal og UHD-materiale (tilgængeligt via streamingtjenester). Men vi tjekker også smart-tv-funktionerne, startopsætning og daglig betjening. Alt skal med, selv om det uundgåeligt er billedet, der stjæler opmærksomheden, når det leveres i denne høje opløsning.

Læs testene her:

Samsung UH48HU7505T
Sony Bravia X8500B
Philips 42PUS7809/12
LG 49UB850

Betegnelsen UHD står for Ultra High Definition og anvendes om tv, hvor der er fire gange så mange pixel – 3840 x 2160 – som på et traditionelt full HD-tv. Også betegnelsen 4K anvendes om de nye tv’er.

Der udsendes endnu næsten intet tv-indhold i UHD-opløsning. Men UHD-tv’erne kan opskalere HD-indhold ved at ”gætte” sig til de ekstra pixel. Derfor er UHD-tv’ets billede synligt skarpere end HD-tv’ets. Det lyder som snyd, men fungerer i praksis.


TAGS
tv
UHD

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S