Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
60'ernes bildesign var noget særligt. En af datidens helt store klassikere er folkevognsrugbrødet, eller T1 som den egentligt hedder, hippie-folkets foretrukne transportmiddel.
Den kære gamle minibus er dog ikke forenelig med nutidens grønne idealer. Men det kan der heldigvis laves om på.
Volkswagen har netop fremvist en konverteret T1. En frontløber det nye e-BULLI-koncept, som har til formål at forvandle klassiske bilmodeller til elbiler.
Det sker i samarbejde med eClassics, som har specialiseret sig i den slags.
Dobbelt så meget power
I det pågældende tilfælde er der brugt en T1 Samba Bus, som cruiset California rundt det seneste halve århundrede.
Den originale motor er erstattet med en moderne 61 kW elektrisk motor. Det giver bilen dobbelt så meget power som oprindeligt. Tidligere kunne den klare en topfart på 105 km/t, nu kommer den op på 130 km/t.
e-BULLI-bilen har baghjulstræk og 45 et kWh batteri centralt placeret i bunden, så skuden ligger stabilt på vejen.
Der er mulighed for DC fast charging (op til 50 kW), som giver bilen op til 80 procents strøm på 40 minutter. Rækkevidden er dog kun 200 kilometer, hvilket ærligt talt er en skam, når denne type bil ellers er født til de lange ture ud af landevejen.
Moderne ansigtsløft
Det ydre har også fået en moderne opgradering, dog uden det går udover de klassiske træk. Der LED-lygter på fronten, et speedometer med elektronisk display, LED ladeindikatorer bagpå bilen og en tablet integreret i taget over bakspejlet.
En T1 i den nye e-BULLI-version kommer til at koste 64,900 euro, hvilket er lidt under fem hundrede tusind kroner, direkte omregnet.