Home » Transport » Nu bliver det nemmere at oplade elbilen, når man bor i lejlighed
Nu bliver det nemmere at oplade elbilen, når man bor i lejlighed

Nu bliver det nemmere at oplade elbilen, når man bor i lejlighed

Share

Mangel på ladestandere i områder med etageejendomme dæmper lysten til at skifte til en elbil for mange byboere. Men nu bliver det snart nemmere at få strøm på bilen i udvalgte boligområder, for der er flere ladestandere med billig og grøn strøm på vej

For husejere er det ingen sag at få nem adgang til at sætte strøm til elbilen, for ladestanderen kan sættes op i egen indkørsel. Men det er straks mere bøvlet for elbilejere, der bor i lejlighed i en etageejendom. Der er nemlig mangel på ladestandere i byerne, og derfor rift om ladepladserne, og det er en forhindring for at få lokket flere bilister fra fossile biler over i de mere miljøvenlige el- og plugin hybridbiler.

”Hvis vi skal nå regeringens mål om 1 mio. el- og plugin hybridbiler på vejene i 2030, altså om bare 9 år, så skal det også være praktisk muligt at have en elbil, hvis man bor i etageejendom i byerne. Der er for langt mellem ladestanderne i byerne og derfor vil vi gerne opstille ladestandere med grøn strøm til en lav pris, så vi kan hjælpe udviklingen i den rigtige retning”, siger administrerende direktør i Merkur Andelskasse Charlotte Skovgaard.

Se også:  Her er Skodas nye elbil - rummelig SUV med lang rækkevidde, hurtig opladning og god trækkraft

Som et led i arbejdet med at udbrede elbiler til gavn for klimaet, har Merkur og ladeoperatøren Spirii derfor indgået et samarbejde om opstilling af ladestandere i områder med mange etageejendomme med start i løbet af de kommende måneder. Strømmen i ladestanderne kommer fra danske vindmøller, de vil kunne bruges frit af alle, uden krav om medlemskab, og til en lav pris.

Rabat, hvis man er Merkur-kunde

”Som det er nu, skal man i byerne typisk binde sig til en særlig abonnementsordning for at få sin strøm til en lav pris. Er man så uheldig at skulle lade op på en lader, man ikke har abonnement til, kan det blive dyrt at få strøm på bilen. Vi vil gerne gøre det praktisk muligt for endnu flere at have en bil, der kører på el. Derfor gør vi vores ladere tilgængelige for alle, uden abonnement og til lave priser,” fortæller Jesper Kromann, direktør i den erhvervsdrivende Merkur Klimafond, der ejer og står for finansieringen af ladestanderne.

Se også:  7 ting du skal vide før du køber elbil

Prisen på at lade på Merkurs standere kommer til at ligge på ca. 3 kr. pr. kWh i år. For kunder i Merkur bliver det endnu billigere – helt ned til 2,25 kr. pr. kWh.

De nye ladestandere vil blive opstillet i løbet af foråret. I første omgang er standere til 117 biler godkendt på 20 steder i København og på Frederiksberg, og planen er snarest muligt også at udvide til Aarhus og Aalborg.


TAGS
elbil
elbilsopladning
elektriske transportmidler

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S