Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Som veteranbils-ejer er vedligeholdelse og endeløse reparationer et vilkår man må acceptere. Bilen får sjældent lov at køre mange kilometer før et eller andet skal fikses. Og så er der lige en ualmindelig sulten benzinmotor, der får en moderne SUV til at ligne en uskyldsren klima-engel.
Men der er bare noget ved designet af de gamle klassiske biler fra 50'erne og 60'erne, der er svært at slippe. En skønhed, som vi sjældent ser i dagens bildesign.
Den skønhed har den engelske virksomhed Lunaz sat sig for bevare. Men uden alt det bøvl, der hører med veteranbilerne.
Lunaz er simpelthen begyndt at konvertere de gamle motordrevne biler om til elektriske.
Klassisk design, moderne teknolgi
Man har eksempelvis udrustet en Jaguar XK120 med en dobbelt elmotor, der kan levere 700 nm og 375 hestekræfter. Strømmen opbevares i et 80 kWH batteri, der kan turbooplades, og bremserne er desuden i stand til at regenerere el til batteriet.
Et endnu større batteri får den eldrevne Rolls-Royce Phantom V, der er også er under udarbejdelse. Den har et gigantisk 120 kWH batteri (til sammenligning har den billigste Tesla Model 3 et 54 kWh batteri).
Selvom det stilfulde læderbeklædte indre i det store hele bevares, vil bilerne blive udstyret med moderne egenskaber som cruise control m.m.
Jaguar XK120 og Rolls-Royce Phantom V er de første biler, der vil være klar til at indtage vejene i genfødt elversion. Men der er flere på vej. Selskabet har indkøbt en række klassiske bilmodeller, der vil blive konverteret, men vil endnu ikke afsløre hvilke.
Du kan se meget mere om projektet hos Lunaz.