Home » AOD Pro » Nordiske virksomheder prioriterer velvære over klima på forretningsrejsen
Nordiske virksomheder prioriterer velvære over klima på forretningsrejsen

Nordiske virksomheder prioriterer velvære over klima på forretningsrejsen

Share

Blot én ud af fire nordiske virksomheder indtænker bæredygtighed hos leverandører, når de planlægger forretningsrejser. Til gengæld er medarbejdergoden ‘bleisure’, der blander privat- og arbejdsrejser vigtigere med hele 40 pct. Blot 44 pct. af virksomheder har en officiel bæredygtighedschef. Det viser en ny undersøgelse fra SAP Concur

En undersøgelse fra SAP Concur viser, at kun 24 pct. af nordiske virksomheder tager hensyn til bæredygtighed hos leverandører, når det gælder planlægning af forretningsrejser. Samtidig prioriterer 40 pct. det såkaldte fænomen ‘bleisure’, der er en sammentrækning af det engelske business og pleasure, hvor forretningsrejser kombineres med fritidsrejser som en form for medarbejdergode.

Ifølge Stefan Tarp, chef i SAP Concur i Danmark, er dette dog ikke overraskende, da virksomheder generelt har haft flere hensyn at tage – særligt efter to år med corona.

“Selvom der er kommet et øget fokus på at vælge de mest bæredygtige muligheder, så prioriterer nordiske virksomheder i højere grad medarbejdernes velvære i form af sundhed og sikkerhed samt bleisure-tilgangen, hvor virksomhederne har mulighed for at gøre noget ekstra for deres medarbejdere,” siger Stefan Tarp.

Se også:  Lenovo-interview: "Bæredygtigheden betyder lige så meget som prisen"

Ud over bleisure-tilgangen svarer 62 pct. af virksomhederne, at corona-relaterede restriktioner også står højt på deres prioriteringsliste, når det kommer til forretningsrejser.

Seks ud af ti mangler en bæredygtighedschef

På trods af at mange nordiske virksomheder forsøger at tilpasse sig FN’s 2030-målsætninger, har de fleste af dem dog svært ved at blive mere grønne. Kun 44 pct. af de adspurgte virksomheder har en bæredygtighedschef eller en såkaldt Chief Sustainability Officer ansat, hvilket rejser spørgsmålet om, hvem der har ansvaret for at drive grønne initiativer i de store virksomheder. Desuden har kun 4 pct. af nordiske organisationer et dedikeret team, der udelukkende fokuserer på at drive bæredygtighedsagendaen.

Virksomhederne vil være grønne, men kan ikke måle det

Selvom bæredygtighedspraksisser ses som en integreret del af forretningsstrategien i de fleste virksomheder, kæmper mange med at gennemføre dem i praksis. Og blot 10 pct. er enige i, at deres data og oplysninger til måling af bæredygtighed udnyttes optimalt.

Se også:  Dansk startup vil sikre klimavenlig lagring i skyen ved at dele data op

“Rapporterings- og analysefunktioner spiller en afgørende rolle, hvis man som virksomhed har som mål at dokumentere og arbejde med bæredygtighed – herunder også forretningsrejser. Faktisk mener 39 pct. af nordiske virksomheder, at de ikke er i stand til at måle klimaaftrykket, fx CO2-udledning fra deres rejser, hvilket gør det noget nær umuligt at udvikle et bæredygtigt rejseprogram,” siger Stefan Tarp.

Om undersøgelsen

SAP Concurs sustainability-undersøgelse er baseret på en undersøgelse af 700 beslutningstagere inden for forretningsrejser i virksomheder med mere end 100 ansatte. Undersøgelsen blev gennemført i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Spanien, Italien, Norden (Norge, Sverige, Danmark og Finland) og Benelux (Belgien, Luxembourg og Nederlandene) af iResearch på vegne af SAP Concur i perioden februar og marts 2022.


TAGS
klima
rejse

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S