Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I dag er det nærmest blevet en selvfølge, at man betaler ligeså meget for sin mobiltelefon som man gør for sin computer, men det var langt fra tilfældet i 2004. En kameratelefon til 3.000 kroner var temmelig ekstravagant.
Apple fik imidlertid den vanvittige ide at producere en supertelefon med touchskærm, der både kunne spille musik, vise video, gå på nettet og meget mere. Telefonen blev demonstreret for Nokia, der ligeledes blev tilbudt at producere den. Det fortæller den tidligere marketing manager, Ari Hakkarainen.
Da de hørte hvad det ville koste at producere den, og at den skulle sælges for over 5.000 kroner, takkede de nej – der kunne umuligt være nogen, der var interesseret i at betale så meget for en mobiltelefon.
De tog grueligt fejl, og i dag er iPhone en af de absolut bedst sælgende smartphones. For at gøre sagen værre, var Nokia dengang også på vej med sin egen app store, som de aldrig fik gjort færdigt. Netop muligheden for at hente apps, endte med at blive en af de ting der fik størst betydning for iPhones succes.