Et nobelt koncept i samfundets tjeneste

Et nobelt koncept i samfundets tjeneste

Share

Kunderne kan ikke finde det, de søger, og leveran-dørerne forstår ikke at gøre deres løsninger synlige. Den opgave prøver en ny, dansk informationsportal – SwipX – at løse. Stifteren siger, man er helt neutral og har en samfundsmæssig mission

Der er med garanti nogle, som vil synes, at forretningskonceptet lyder en kende højtravende og filantropisk. Men i løbet af mine mere end 30 år i gamet som it-journalist er jeg ikke tidligere stødt på en mere nobel tanke.

Jeg er rent faktisk sikker på, at administrerende direktør i SwipX, Svend Erik Kundby-Nielsen, mener det alvorligt, når han fortæller, at han har lanceret Danmarks svar på Google – i hvert fald når det gælder virksomheders mulighed for at søge på og blive klogere på, hvilke softwareløsninger, der kunne være interessante lige præcis for deres forretningsområde.

Se også:  En epoke er slut, men nye muligheder skabt

SwipX er imidlertid ikke blot en søgeportal, der henvender sig til virksomhederne – altså kunderne. Den henvender sig også til leverandørerne, der på den måde kan blive synlige med deres løsninger.

Svend Erik Kundby-Nielsen understreger imidlertid kraftigt, at man ikke er hverken distributør eller forhandler, men udelukkende har en mission som formidler.

Uafhængighed vægtes højt

”Overordnet set har vi en mission om at hjælpe til med at øge digitaliseringen af samfundet. Effektiv digitalisering betyder nemlig bedre konkurrenceevne for dansk erhvervsliv”, siger Svend Erik Kundby-Nielsen.

Men ud over den samfundsmæssige ambition har han – med støtte fra Innovationsfonden – naturligvis også forretningsmæssige ambitioner for SwipX, der allerede har indledt en ekspansion i udlandet og har store planer for det europæiske marked.

Se også:  Den digitale leder tager ansvaret

”Grundlæggende går vores koncept ud på, at al informationssøgning er gratis for kunderne, ligesom det – for at kunne præsentere det bredest mulige udbud – også er gratis for store såvel som små leverandører.

De har imidlertid mulighed for at opgradere til en betalingsløsning, hvor de får bedre mulighed for at profilere sig. Det er vores forretningsmodel, men grundlæggende er vi helt neutrale og anbefaler ikke en stor leverandør, der har opgraderet til en betalingsløsning, frem for en lille leverandør, der nøjes med den gratis løsning.

Vi formidler information, og i sidste ende er det kunden, der vælger”, siger Svend Erik Kundby-Nielsen.

Del denne