Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Et nobelt koncept i samfundets tjeneste

Kunderne kan ikke finde det, de søger, og leveran-dørerne forstår ikke at gøre deres løsninger synlige. Den opgave prøver en ny, dansk informationsportal – SwipX – at løse. Stifteren siger, man er helt neutral og har en samfundsmæssig mission.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Der er med garanti nogle, som vil synes, at forretningskonceptet lyder en kende højtravende og filantropisk. Men i løbet af mine mere end 30 år i gamet som it-journalist er jeg ikke tidligere stødt på en mere nobel tanke.

Jeg er rent faktisk sikker på, at administrerende direktør i SwipX, Svend Erik Kundby-Nielsen, mener det alvorligt, når han fortæller, at han har lanceret Danmarks svar på Google – i hvert fald når det gælder virksomheders mulighed for at søge på og blive klogere på, hvilke softwareløsninger, der kunne være interessante lige præcis for deres forretningsområde.

SwipX er imidlertid ikke blot en søgeportal, der henvender sig til virksomhederne – altså kunderne. Den henvender sig også til leverandørerne, der på den måde kan blive synlige med deres løsninger.

Svend Erik Kundby-Nielsen understreger imidlertid kraftigt, at man ikke er hverken distributør eller forhandler, men udelukkende har en mission som formidler.

Uafhængighed vægtes højt

”Overordnet set har vi en mission om at hjælpe til med at øge digitaliseringen af samfundet. Effektiv digitalisering betyder nemlig bedre konkurrenceevne for dansk erhvervsliv”, siger Svend Erik Kundby-Nielsen.

Men ud over den samfundsmæssige ambition har han – med støtte fra Innovationsfonden – naturligvis også forretningsmæssige ambitioner for SwipX, der allerede har indledt en ekspansion i udlandet og har store planer for det europæiske marked.

”Grundlæggende går vores koncept ud på, at al informationssøgning er gratis for kunderne, ligesom det – for at kunne præsentere det bredest mulige udbud – også er gratis for store såvel som små leverandører.

De har imidlertid mulighed for at opgradere til en betalingsløsning, hvor de får bedre mulighed for at profilere sig. Det er vores forretningsmodel, men grundlæggende er vi helt neutrale og anbefaler ikke en stor leverandør, der har opgraderet til en betalingsløsning, frem for en lille leverandør, der nøjes med den gratis løsning.

Vi formidler information, og i sidste ende er det kunden, der vælger”, siger Svend Erik Kundby-Nielsen.

Udfordring for alle i kanalen

Han har en fortid i blandt andet IBM, hvor han havde det globale ansvar for AP Møller Mærsk-koncernen – og det var her ideen til SwipX opstod. Svend Erik Kundby-Nielsen oplevede nemlig det paradoks, at AP Møller Mærsk på den ene side manglede overblik over relevante softwareløsninger på markedet og, at IBM på den anden side ikke var i stand til at synliggøre sig med deres løsninger over for relevante kunder.

”Når det er et problem for to så store koncerner, hvordan ser situationen så ud nede hos henholdsvis den lille kunde og den lille leverandør? Ikke meget bedre var min vurdering.

Derfor gik jeg i gang med SwipX”, siger Svend Erik Kundby-Nielsen, der i forbindelse med ekspansionen til det europæiske marked netop har hentet yderligere 5 millioner kroner fra Innovationsfonden i anden investeringsrunde. Midlerne fra første investeringsrunde blev blandt andet brugt til at udvikle søgealgoritmerne.

SwipX er hverken distributør- eller salgskanal, men samarbejder med flere store forhandlere, fortæller direktør og stifter Svend Erik Kundby-Nielsen. Ud over Innovationsfonden har tidligere direktør i HP og Microsoft, Jørgen Bardenfleth og tidligere direktør i IBM, Kim Østrup, investeret i virksomheden.

Søgekonceptet er udvidet

På listen over betalende leverandører har man allerede navne som SiteCore, Adobe og danske KMD, men man oplever desuden det interessante, at også flere og flere af de mindre leverandører efterhånden opgraderer til en betalingsløsning, hvilket i et eller andet omfang må dokumentere, at missionen om at være en slags digital Kirsten Giftekniv må siges at være lykkedes.

I dag tilbyder man imidlertid ikke blot at formidle kontakten mellem leverandør og kunde. Man tilbyder også en slags navigationsfunktion, der hjælper kunderne til at finde rundt på de store leverandørers hjemmesider.

Hvis man f.eks. har været inde på Microsofts eller IBM’s hjemmeside, vil man sikket være enig i, at det i vise tilfælde kan være svært hurtigt og enkelt at skabe sig et præcist overblik over hvilken specifik konfigurationsløsning, der passer bedst til ens virksomhed.

Virksomhederne aner ikke, hvor de skal begynde, og hvor de skal slutte, mener Svend Erik Kundby-Nielsen.