Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Nissan Leaf 2018: lntelligent elbil til hele familien

Drømmer du om en elbil, der faktisk kan køre selv (selvom du ikke må slippe rattet)? Vi testkører den nye Nissan Leaf, som har en rækkevidde og pris, der gør den attraktiv som almindelig familiebil.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvad laver en bil i Datatid TechLife, undrer du dig måske over, men når man tager i betragtning at funktionerne tæller genopladeligt batteri, trådløs forbindelse, intelligent assistent og styresystemer fra både Apple og Google, begynder det at give mening. Leaf 2018 er Nissans nyeste bud på en elbil, og blandt de første seriøse alternativer til benzinslugerne, hvis du vil have en elbil til hele familien.

Almindeligt design

Den ligner ikke en elbil. Leaf 2018 er designet som en ganske almindelig moderne bil, med god plads til fem mennesker og et rummeligt bagagerum med fin plads til barnevogn, kufferter og hvad man ellers har behov til familieferien.

En klap på fronten afslører dog, at bilen kører på el og ikke benzin. Det er nemlig her, at du sætter strømstikket i, når du skal oplade bilen. Bilen har selvsagt automatgear, så gearskift skal du ikke bekymre dig om, undtagen når du skal bakke og parkere. Den har tilmed en E-pedal-funktion, som gør, at du kun behøver en enkelt pedal for at køre.

Aktiverer du funktionen, vil bilen bremse, når du slipper speederen. På den måde slipper du for at bruge bremsepedalen. Det føles hurtigt naturligt at bruge funktionen, og faktisk er det også med til at spare strøm, da energien sendes tilbage til batteriet, når der bremses.

Leaf er således utrolig nem at køre. Reelt set kan den endda køre af sig selv. Ligesom Tesla har den en autopilot, her kaldet ProPilot. Når du slår den til, overtager bilen både speederen og rattet. Bilen kører selv!

Med automatgear og E-Pedal er det en leg at køre Nissan Leaf. Slå ProPilot til, og den kører bogstaveligt talt sig selv.

Du kan slippe rattet

Sæt din maks-hastighed, din afstand til forankørende og vent på at bilen registrerer vejstriberne. Så kan du slippe rat og speeder. Men det må du selvfølgelig ikke. Selvom bilen faktisk kører bedre, end vi selv gør, så begynder den hurtigt at vise advarsler, hvis du ikke har hænderne på rattet.

Reagerer du ikke, begynder den at bremse ned i hårde ryk, og får det dig ikke til at gribe rattet, vil bilen til sidst bremse helt ned. ProPiloten er således tænkt som en assistent, der letter arbejdet, ikke som en undskyldnig for at snuppe en lur.

Den fungerer bedst på motorveje, hvor vejbanen er ensartet og overskuelig. På landeveje kan den også gå an, men så snart forholdene bliver varierede og vejstriberne skifter hyppigt, får bilen svært ved at holde styr på det.

Til bykørsel kan det ikke anbefales at bruge den automatiske ProPilot. At parkere med Leaf er ligeledes en leg. Enhver vinkel er dækket ind af kameraer, der i realtid viser, hvad der er omkring bilen, mens sensorer samtidig advarer dig, hvis du er ved at køre ind i noget. En fuldautomatisk parkeringsassistent kan også tilkøbes, så bilen helt selv klarer parkeringen.

Smarte styresystemer

En stor 7"-touchskærm giver adgang til DAB-radio, navigation og diverse andre fuktioner. Det indbyggede system er velfungerende og nemt at finde rundt i.
Skulle du ønske det, er der dog også mulighed for at benytte Apple CarPlay og Android Auto, som skaber tæt integration med din smartphone. Android Auto kræver nogle krumspring, da det ikke officielt er understøttet i Danmark endnu, men CarPlay fungerer uden problemer.

Når din mobil er tilkoblet, har du adgang til diverse apps og funktioner direkte fra bilens display. Du kan ringe via bilens anlæg, indtale beskeder samt stemmestyre musik og navigation. Det er dog langt fra alle apps, du kan bruge i CarPlay, og endnu færre du kan stemmestyre med Siri. Vi kunne eksempelvis godt tilgå Tidal fra bilens display, men kun få lov at vælge musik fra Apple Music, når vi talte til Siri. Det samme gjorde sig gældende med korttjenester. Kun Apples var tilgængelig.

Heldigvis kan man sagtens bruge bilens indbyggede system, sideløbende med CarPlay, så man for eksempel hører musik via CarPlay, men bruger mobilens eget navigationssystem – hvilket vi da i det hele taget også foretrak, da det sender rutevejledningen op på køredisplayet lige foran dig og kan tage ladestationer med i beregningen, når du lægger ruter.

At parkere er ingen sag med Leaf. Den giver dig et komplet overblik over bilen fra oven og bagud, så du ikke kører ind i noget.

Fjernstyr fra mobilen

Leaf kan også tilgås fra afstand via Nissans app. Her kan du holde øje med ladestatus, og du kan se detaljerede opgørelser over kørte kilometer, elforbrug og meget andet.
Du får endda også rating på din kørestil, baseret på, hvor energivenlig den er.

Det er ligeledes muligt at planlægge ruter (hvor ladestationer og ladetid er regnet ind), som så kan sendes direkte til bilens navigationssystem. Vil du ankomme til en afkølet eller opvarmet bil, så kan du også aktivere klimaanlægget via appen, inden du går ud i den.

Fornuftig rækkevidde

Den største udfordring ved en elbil er den begrænsede rækkevidde og den lange opladningstid. Med Leaf 2018 er vi dog ved at være der, hvor begge dele har et niveau, som vil være til at leve med for rigtig mange bilister. Kører du 600 kiiometer om dagen og sydpå et par gange om året, vil Leaf ikke være optimal, men er dit behov i stedet den daglige pendlertur til arbejde samt en tur ud i landet i ny og næ, kan den fint dække det.

Vores daglige tur til arbejde, fra lejligheden på Vesterbro til kontoret på Østerbro i København kostede 2 procent på strømmåleren. En tur på cirka 150 kilometer, fra København til Kerteminde, med fuld oppakning, to voksne samt en baby i autostol, klarede bilen med 35 procent i behold.

Det havde således også været realistisk at nå helt til Jylland på en opladning. 200 kilometer kan du i hvert fal godt regne med, hvis du altså kører nogenlunde fornuftigt. Kørestilen betyder nemlig noget for strømforbruget. På turen til Fyn kørte vi forsigtigt – brugte alle strømsparefunktioner og holdt os generelt cirka 10 kilometer under maks-hastigheden. På turen tilbage gjorde vi det modsatte – brugte ingen strømsparefunktion og kørte det maksimale af, hvad vi måtte. Det kostede 7-8 procent ekstra på strømmåleren.

Kan oplades på en time

Når du køber Leaf, følger der en ladestander med, som kan installeres i dit hjem, og der medfølger også et kabel, som du kan koble i hvilken som helst stikkontakt med jord. Med sidstnævnte tager en fuld opladning op til et døgn, med ladestationen er vi nede på 14-15 timer.

Inkluderet i prisen er også to års fri opladning hos både E.On og Clever, som tilsammen dækker landet ret godt ind med ladestationer. Især storbyerne er spækket med dem. Jo længere man kommer ud på landet og i provinsen, des færre ladestandere er der.

Opladning via disse standere tager 7-8 timer, men er der tale om turbo-opladere, går det betydeligt hurtigere. Efter cirka en time er bilen fuldt ladet op. Som med en mobiltelefon går de første procenter dog hurtigere. Hiver du stikket ud efter 40 minutter, har du omkring 85 procent. Det er nogenlunde, hvad der passer med et godt hvil på en tankstation, hvor man får strukket fødder og drukket lidt kaffe.

Elbil der giver mening

Uanset hvordan du vender og drejer det, er en elbil bedre for miljøet end en benzinbil. Selv hvis vi ser bort fra spørgsmålet om CO2-udledning, er der stadig støj- og luftforurening af dine næromgivelser at tage højde for. Den reduceres til nul med en elbil.

Med Nissan Leaf er vi nået dertil, hvor mange af de hurdler, der kan have afholdt almindelige familier i at investere i en elbil er begrænset så meget, at de ikke udgør en hæmsko. Man er nødt til at tænke anderledes i forhold til "optankning" end med benzinbilen, men det behøver ikke være mere besværligt.

At Leaf så samtidig er en ren fryd at køre, byder på et overflødighedshorn af moderne bilteknologi og endda ikke er så voldsomt dyr, gør, at den fortjener en kæmpe anbefaling.