• Home »
  • Bilen »
  • Nissan Leaf 2018 [TEST]: lntelligent elbil til hele familien
Nissan Leaf 2018 [TEST]: lntelligent elbil til hele familien

Nissan Leaf 2018 [TEST]: lntelligent elbil til hele familien

Share

Drømmer du om en elbil, der faktisk kan køre selv (selvom du ikke må slippe rattet)? Vi testkører den nye Nissan Leaf, som har en rækkevidde og pris, der gør den attraktiv som almindelig familiebil

Hvad laver en bil i Datatid TechLife, undrer du dig måske over, men når man tager i betragtning at funktionerne tæller genopladeligt batteri, trådløs forbindelse, intelligent assistent og styresystemer fra både Apple og Google, begynder det at give mening. Leaf 2018 er Nissans nyeste bud på en elbil, og blandt de første seriøse alternativer til benzinslugerne, hvis du vil have en elbil til hele familien.

Almindeligt design

Den ligner ikke en elbil. Leaf 2018 er designet som en ganske almindelig moderne bil, med god plads til fem mennesker og et rummeligt bagagerum med fin plads til barnevogn, kufferter og hvad man ellers har behov til familieferien.

Se også:  TP-Link LB120/LB130 LED-pære [TEST]: Smart lys fra netværksfolk

En klap på fronten afslører dog, at bilen kører på el og ikke benzin. Det er nemlig her, at du sætter strømstikket i, når du skal oplade bilen. Bilen har selvsagt automatgear, så gearskift skal du ikke bekymre dig om, undtagen når du skal bakke og parkere. Den har tilmed en E-pedal-funktion, som gør, at du kun behøver en enkelt pedal for at køre.

Aktiverer du funktionen, vil bilen bremse, når du slipper speederen. På den måde slipper du for at bruge bremsepedalen. Det føles hurtigt naturligt at bruge funktionen, og faktisk er det også med til at spare strøm, da energien sendes tilbage til batteriet, når der bremses.

Se også:  Nissan klar med rasende hurtig elbil i Formel E klassen

Leaf er således utrolig nem at køre. Reelt set kan den endda køre af sig selv. Ligesom Tesla har den en autopilot, her kaldet ProPilot. Når du slår den til, overtager bilen både speederen og rattet. Bilen kører selv!

Med automatgear og E-Pedal er det en leg at køre Nissan Leaf. Slå ProPilot til, og den kører bogstaveligt talt sig selv.

Du kan slippe rattet

Sæt din maks-hastighed, din afstand til forankørende og vent på at bilen registrerer vejstriberne. Så kan du slippe rat og speeder. Men det må du selvfølgelig ikke. Selvom bilen faktisk kører bedre, end vi selv gør, så begynder den hurtigt at vise advarsler, hvis du ikke har hænderne på rattet.

Reagerer du ikke, begynder den at bremse ned i hårde ryk, og får det dig ikke til at gribe rattet, vil bilen til sidst bremse helt ned. ProPiloten er således tænkt som en assistent, der letter arbejdet, ikke som en undskyldnig for at snuppe en lur.

Den fungerer bedst på motorveje, hvor vejbanen er ensartet og overskuelig. På landeveje kan den også gå an, men så snart forholdene bliver varierede og vejstriberne skifter hyppigt, får bilen svært ved at holde styr på det.

Til bykørsel kan det ikke anbefales at bruge den automatiske ProPilot. At parkere med Leaf er ligeledes en leg. Enhver vinkel er dækket ind af kameraer, der i realtid viser, hvad der er omkring bilen, mens sensorer samtidig advarer dig, hvis du er ved at køre ind i noget. En fuldautomatisk parkeringsassistent kan også tilkøbes, så bilen helt selv klarer parkeringen.

Del denne