Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Nissan Leaf 2018: Elbil til den brede masse

Nissan Leaf 2018 er vel nok det hidtil bedste bud på en eldrevet bil for alle. Den har plads til familien, fin rækkevidde, topmoderne features og en relativt overkommelig pris.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Biler er almindeligvis ikke noget, vi tester i Alt om DATA, men med et køretøj som Leaf 2018 er vi nået dertil, hvor bilen fortjener en plads i et teknologimagasin. For hvis ikke genopladeligt batteri, trådløs forbindelse, stemmestyring, autopilot samt Android og iOS skulle kvalificere, hvad skulle så?

Rummelig familiebil

Elbiler forbinder vi typisk med små bybiler eller direktørskuder som Tesla. Leaf 2018 ligner en helt almindelig moderne bil. Du tænker ikke umiddelbart over, at det er en elbil.

Der er fin plads til fem mennesker, og der er ligeledes et relativt rummeligt bagagerum, hvor en mindre barnevogn samt diverse pakkenelliker til familieferien kan klemmes ned.

Vi testede bilen, både ved almindelig bykørsel, til og fra arbejde, samt ved en længere tur ud i landet med kæreste, baby i autostol samt fuld oppakning.

Klarer en tur til Jylland

Den daglige tur til og fra arbejde på 7-8 kilometer koster 2 procent på batterimåleren hver vej, mens en tur på cirka 150 kilometer, fra Vesterbro i København til Kerteminde på Fyn kunne klares med 35 procent i behold.

Rækkevidden er således ganske fin. Cirka 200 kilometer på en opladning er realistisk, så du kan godt nå helt til Jylland fra København, hvis du kører fornuftigt.

Kørestilen har en del at sige i forhold til, hvor langt du når.

Turboopladere er vejen frem på længere strækninger. Bilen er næsten fuldt opladt på 40-50 minutter, og det er til at leve med, for efter 200 kilometer skal der alligevel strækkes ben.

De fleste byopladere er betydeligt langsommere, og det samme gælder den hjemmestander, der følger med bilen. Der medfølger også et kabel til almindelig stikkontakt, men så skal du beregne et døgns tid for en opladning.

Heldigvis er der rigtig mange ladere fordelt rundt i landet, og med Leaf 2018 følger kort til både E.ON og Clever, med to års gratis forbrug hos begge.

Kører af sig selv

Turen til Kerteminde kunne bilen stort set klare selv, for på motorvejen kommer den indbyggede ProPilot til sin ret. Sæt din makshastighed og sikkerheds-afstand, så holder bilen sig pænt på vejbanen, uden du behøver at gøre mere.

Det er vildt at se rattet bevæge sig selv, men man føler sig hurtigt tryg ved det, for bilen styrer upåklageligt. Du får dog heller ikke lov til at slippe rattet længe ad gangen. Efter nogle sekunder begynder advarslerne at komme, og sidst bremser bilen helt ned, hvis du ikke griber rattet.

Autopiloten fungerer også på mindre veje, men jo mere varieret vejen og vejstriberne bliver, jo sværere bliver det for bilen at holde styr på, så i nuværende form giver ProPiloten mest mening på motor- og hovedveje samt større landeveje.

Uanset om du bruger autopilot eller ej, er Leaf 2018 utrolig nem at køre. Bruger du E-pedal, bremser bilen, når du slipper speederen. Du kører således kun med én pedal. Den funktion lærer man hurtigt at sætte pris på.

Fuld af teknologi

Bilen er forsynet med et stort 7”-touchdisplay, som giver adgang til kort, DAB-radio og meget andet. Der er også adgang til Apple Carplay og Android Auto, så du kan integrere bilen med din smartphone samt foretage stemmestyring og lignende.

Til bilen er desuden en app, som giver mulighed for at tjekke opladestatus, fjernaktivere klima-anlæg, planlægge ruter samt se et væld af statistikker på din kørsel og dit strømforbrug.

Bilen er desuden forsynet med sensorer og kameraer hele vejen rundt, så du nemt kan parkere og undgå at ramme ind i objekter.

Elbil for alle

Uanset hvordan man vender og drejer det, er elbilen det mest miljørigtige valg. Det handler ikke kun om CO2-udledning, men også om luft- og støjforurening i de nære omgivelser. Den er reduceret til nul med en bil som Leaf 2018.

Og med en model som denne er vi faktisk nået dertil, hvor elbilen såvel økonomisk som på rækkevidde og kapacitet giver mening for en familie. Det kan kræve lidt planlægning at få strøm på lange ture, til gengæld er bilen så nem og behagelig at køre, at det rigeligt vejer det op.