Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Da Nexus One blev annonceret i slutningen af 2009, regnede de fleste med, at den ville blive en stærk udfordrer til iPhone, og ville indtage smartphone-markedet med storm. Det er imidlertid ikke sket. Nærmest tværtimod.
I løbet af dens første uge på markedet solgte Google kun 20.000 eksemplarer af sin mobiltelefon, og i løbet af hele januar er der i alt solgt 80.000. Hvis du sidder og tænker, at det da alligevel lyder som et helt ok salg, skal det sammenlignes med, at Apple præsterede at lange mere end 600.000 iPhones over disken og selv Motorola kom af med 575.000 eksemplarer af sin Droid på den første måned.
En af grundene til det sløve salg kan være, at Nexus One indtil videre kun sælges gennem en enkelt amerikansk forhandler. Herhjemme er den indtil videre kun tilgængelig i en engelsk udgave uden abonnement, som ligger på lige omtrent 5.500 kroner. Måske når den kommer bredere ud, vil salget blive bedre.