Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Helt nye veje for digitale betalinger – også for fadøl

Hvis du tror, at Nets kun er kedelige NemID-papkort med tal og koder, som behændige svindlere prøver at franarre os, kan du godt tro om igen. I Nets Innovation Hub arbejder man på at skabe fremtidens digitale betalingsløsninger – og de er bestemt ikke kedelige. Alt om DATA har været på besøg for at kaste et blik ind i fremtiden.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvis man tror, at Nets kun er noget så kedeligt som papkort med en masse cifre og en login-kode til såvel bank som offentlige myndigheder, kan man godt tro om igen. Ud over det, man kan kalde for rå kernekompetence, der giver sikker kommunikation mellem forskellige instanser, er det jo ligeledes Nets, der står bag den komplekse infrastruktur, der styrer hele vores system med Dankortet.

Det kan også lyde kedeligt, men netop inden for dette område prøver man at tænke ud af boksen og ind i fremtiden. Eller sagt med andre ord. Man prøver at komme med nye og spændende bud på, hvilke betalingsløsninger, der fremover skal tilbydes.

Nok så interessant lytter man ikke blot til forbrugerne for at prøve at pejle sig ind på, hvilke betalingsløsninger, de selv mener, de har brug for. Man prøver skam også at kigge krystalkuglen dybt i øjnene for at lege trendforsker og forestille sig en række nye betalingsløsninger, som forbrugerne endnu ikke ved, de måske får brug for.

Nogle vil givet blive realiseret, mens andre vil blive puttet hen i bunken med ideer, der alligevel ikke holdt vand. Alle disse tanker tænkes ikke i selve Nets’ førerbunker i Ballerup, men i virksomhedens eget Innovation Hub, der holder til på Lyngbyvej i København.

Den glemte guldklump

”Man kan vel kalde os for organisationens glemte guldklump, som ingen rigtig kender til. Vi arbejder med fremtiden inden for betalinger, og det kan meget vel være omkring teknologi. Men langt hen ad vejen handler det også om at forstå forbrugeren og kunne sætte sig ind i, hvordan forbrugeren forventer, at betalinger skal ske i fremtiden. Vi prøver både at identificere, hvad det egentlig er forbrugeren gerne vil have og, hvad er det er, forbrugerne faktisk kan få af betalingsløsninger.

Desuden skal vi skal hjælpe forbrugeren med at forstå en verden, hvor udviklingen går rigtig stærkt. En verden, hvor hvor data flyder over det hele, og teknologi både gør hverdagen mere kompleks og gør den nemmere på en række områder”.

Det siger Jesper Kildegaard Poulsen, der er daglig leder af Nets Innovation Hub, og han understreger, at man har to reelle arbejdsområder. Det ene er helt klassisk research og forskning, hvor man prøver at anvende alt det informationsmateriale, man kan samle sammen, til at kigge ind i fremtiden. Det andet er selve teknologien.

Hvilken rolle kommer f.eks. kunstig intelligens og biometri til at spille. Det prøver man at få en forståelse for, så man kan finde ud af, hvorledes der skal ageres med henblik på at fremtidssikre produkter og løsninger. Med andre ord skal man møde kunderne, der hvor de nu engang er. Det giver det bedste afsæt for hele fornyelsen af den platform, der hedder digitale betalingsløsninger.

Inspiration til organisationen

”Vi har mulighed for skabe vores egne produkter, som vi kan tage med ud i den virkelige verden for at teste. Som eksempel kan jeg nævne en betalingsløsning, der er koblet op på en fingervenescanner, som vi har installeret i kantinen på Copenhagen Business School. Men så kan vi heller ikke så meget mere.

Dernæst skal vi have delegeret vores projekter ud i andre grene af organisationen, så de kan skaleres op og gøres sikre, inden de rulles ud på nationalt plan. Men samtidig er vi med til at skabe inspiration til resten af organisationen. Så én side af vores arbejde er, at vi rent faktisk kan skabe nye løsninger, en anden er, at vi genererer inspiration og forståelse, for, hvorledes man kan involvere forbrugere og kunder på en helt ny måde”, siger Jesper Kildegaard Poulsen.

Jesper Kildegaard Poulsen er leder af Nets Innovation Hub. Her kigger man dagligt ind i krystalkuglen for at prøve at identificere både, hvad der på sigt er muligt teknologisk, og hvilke betalingsløsninger, forbrugerne rent faktisk ønsker.

Et andet eksempel på en mulig løsning arbejder man på i samarbejde med en leverandør af fadølsudstyr. Her består konceptet af en helt ny serveringsform, der er integreret med ansigtsscanning. Det skal forstås på den måde, at forbrugeren er registreret og godkendt på forhånd, således at et glas fadøl nemt og hurtigt kan betales ved hjælp af ansigtsscanning.

Selve serveringen foregår på den måde, at øllet pumpes op i glasset gennem et hul i bunden, hvorefter det lukkes med en magnetskive, der hæfter sig på en ring i bunden af glasset. Alle ved, at servering af et glas fadøl kan tage tid, især hvis det skummer meget, men kombinationen af betalingsløsning med denne nye måde at skænke op på betyder, at den hastighed, hvormed man kan betjene kunderne, øges dramatisk. Et genialt koncept til f.eks. koncerter og festivaler.

Overraskende forbrugerreaktion

Alt om DATA spørger spøgende Jesper Kildegaard Poulsen, om ikke der er andre steder i organisationen, hvor man en gang imellem føler, at nu må kæden da være hoppet af i Nets Innovation Hub, men det benægter han. Han siger, at der snarere er en lille smule misundelse over, at de ca. 35 ansatte får mulighed for at arbejde med så innovative løsninger.

Bevares, det er langt fra alle projekter, der når at blive lanceret som konkrete projekter, men alle tjener en rolle som en del af en læringsproces i den moderne, digitale verden. Men nu er vi jo ikke alle ens. Nogle mennesker elsker teknologi, mens andre er mere skeptiske, så hvordan reagerer man ude i den virkelige verden, når et projekt skal testes?

”Vi bliver ofte overrasket. Som eksempel kan jeg nævne projektet med fingervenescanneren på Copenhagen Business School. Vi var bekymrede ved udsigten til, hvad man ville sige til at lade sig registrere med henblik på at kunne benytte sit fingerveneaftryk til betaling. Men den bekymring viste sig at være helt ubegrundet. Til gengæld var brugerne bekymret for hygiejnen, når de nu skulle stikke sin finger ind i det der hul – og den bekymring havde vi ikke set komme. Vi oplever ofte, at når vi siger, vi kommer fra Nets, tager folk det som en form for blåstempling og kaster sig derefter helt ukritisk ud i at bruge en løsning. Derfor er det klart, at vi skal forstå vores rolle og forstå, hvad forbrugerne forventer af os i form af sikkerhed”, siger Jesper Kildegaard Poulsen.

Nets skal være sit ansvar bevidst

Han erkender altså, at Nets Innovation Hub i høj grad har et samfundsmæssigt ansvar i en tid, hvor man ellers flittigt diskuterer GDPR og beskyttelse af data. De, der bekymrer sig mest, er ifølge Jesper Kildegaard Poulsen de mennesker, der i forvejen har en eller anden arbejdsmæssig funktion til it eller sikkerhed. Hr. og Fru Jensen ser på om en løsning er nemmere for dem at anvende, og om den giver dem en fordel, de som forbrugere ikke har i dag.

Hvis det er tilfældet, er de åbne for stort set hvad som helst. Jesper Kildegaard Poulsen siger, at Nets som samfundsmæssig institution derfor skal være meget bevidst omkring, hvorvidt der altid skal være lighedstegn mellem funktionalitet og anvendelse. Eller sagt med andre ord – fordi man kan anvende en teknologi, er det ikke altid ensbetydende med, at den rent faktisk skal anvendes.

På Copenhagen Business School har man implementeret en betalingsløsning, som er kombineret med fingervenescanning. Den har hævet sig fra forsøgsstadiet til praktisk brug.

”Jo nemmere det er at betale, jo nemmere er det også at friste forbrugeren. Jeg bryder mig derfor ikke om begrebet usynlige betalinger. Jeg vil meget hellere bruge transparente betalinger. I gamle dage havde vi checkhæftet, hvor vi skrev ned, hvor meget vi havde brugt, og hvor meget der var tilbage på saldoen. Hvis betalinger bliver usynlige, mister vi som forbrugere den automatiske stopklods, der – ofte i hvert fald – bremser et fristende impulskøb. Derfor handler det om at gøre betalinger nemme og gennemsigtige på en måde, så vi som forbrugere ikke mister overblik og fornemmelse for, hvad vi bruger af penge. Ansvar og forbrugerpsykologi er vi meget opmærksomme på i vores arbejde. I dag kan vi rigtig meget, så det er for så vidt ikke teknologi, der er vores udfordring. Den helt store udfordring er, at den skal anvendes rigtigt”, siger Jesper Kildegaard Poulsen.

Nets Innovation Hub

Nets Innovation Hub er en del af den store Nets-organisation. Her arbejder ca. 35 mennesker med at udvikle fremtidens, digitale betalingsløsninger, og her kigger man også ind i krystalkuglen. På sigt prøver man at vurdere, hvilke teknologiske muligheder, der vil være tilgængelige om 5-10 år, men rent praktisk arbejder man med en teknologisk tidshorisont på et par år.

Det vigtigste aspekt i arbejdet er at forstå forbrugeren og forstå, hvilke løsninger det er, forbrugeren ønsker samtidig med, at man udviser respekt og et samfundsmæssigt ansvar i forhold til de psykologiske mekanismer, der styrer vores forbrugsadfærd.