Home » Erhverv » Helt nye veje for digitale betalinger – også for fadøl
Helt nye veje for digitale betalinger – også for fadøl

Helt nye veje for digitale betalinger – også for fadøl

Share

Hvis du tror, at Nets kun er kedelige NemID-papkort med tal og koder, som behændige svindlere prøver at franarre os, kan du godt tro om igen. I Nets Innovation Hub arbejder man på at skabe fremtidens digitale betalingsløsninger – og de er bestemt ikke kedelige. Alt om DATA har været på besøg for at kaste et blik ind i fremtiden

Hvis man tror, at Nets kun er noget så kedeligt som papkort med en masse cifre og en login-kode til såvel bank som offentlige myndigheder, kan man godt tro om igen. Ud over det, man kan kalde for rå kernekompetence, der giver sikker kommunikation mellem forskellige instanser, er det jo ligeledes Nets, der står bag den komplekse infrastruktur, der styrer hele vores system med Dankortet.

Det kan også lyde kedeligt, men netop inden for dette område prøver man at tænke ud af boksen og ind i fremtiden. Eller sagt med andre ord. Man prøver at komme med nye og spændende bud på, hvilke betalingsløsninger, der fremover skal tilbydes.

Nok så interessant lytter man ikke blot til forbrugerne for at prøve at pejle sig ind på, hvilke betalingsløsninger, de selv mener, de har brug for. Man prøver skam også at kigge krystalkuglen dybt i øjnene for at lege trendforsker og forestille sig en række nye betalingsløsninger, som forbrugerne endnu ikke ved, de måske får brug for.

Nogle vil givet blive realiseret, mens andre vil blive puttet hen i bunken med ideer, der alligevel ikke holdt vand. Alle disse tanker tænkes ikke i selve Nets’ førerbunker i Ballerup, men i virksomhedens eget Innovation Hub, der holder til på Lyngbyvej i København.

Den glemte guldklump

”Man kan vel kalde os for organisationens glemte guldklump, som ingen rigtig kender til. Vi arbejder med fremtiden inden for betalinger, og det kan meget vel være omkring teknologi. Men langt hen ad vejen handler det også om at forstå forbrugeren og kunne sætte sig ind i, hvordan forbrugeren forventer, at betalinger skal ske i fremtiden. Vi prøver både at identificere, hvad det egentlig er forbrugeren gerne vil have og, hvad er det er, forbrugerne faktisk kan få af betalingsløsninger.

Se også:  Hvil i fred, Moores lov, nu gælder det fremtiden

Desuden skal vi skal hjælpe forbrugeren med at forstå en verden, hvor udviklingen går rigtig stærkt. En verden, hvor hvor data flyder over det hele, og teknologi både gør hverdagen mere kompleks og gør den nemmere på en række områder”.

Det siger Jesper Kildegaard Poulsen, der er daglig leder af Nets Innovation Hub, og han understreger, at man har to reelle arbejdsområder. Det ene er helt klassisk research og forskning, hvor man prøver at anvende alt det informationsmateriale, man kan samle sammen, til at kigge ind i fremtiden. Det andet er selve teknologien.

Hvilken rolle kommer f.eks. kunstig intelligens og biometri til at spille. Det prøver man at få en forståelse for, så man kan finde ud af, hvorledes der skal ageres med henblik på at fremtidssikre produkter og løsninger. Med andre ord skal man møde kunderne, der hvor de nu engang er. Det giver det bedste afsæt for hele fornyelsen af den platform, der hedder digitale betalingsløsninger.

Inspiration til organisationen

”Vi har mulighed for skabe vores egne produkter, som vi kan tage med ud i den virkelige verden for at teste. Som eksempel kan jeg nævne en betalingsløsning, der er koblet op på en fingervenescanner, som vi har installeret i kantinen på Copenhagen Business School. Men så kan vi heller ikke så meget mere.

Se også:  2019 tech forudsigelser og spådomme

Dernæst skal vi have delegeret vores projekter ud i andre grene af organisationen, så de kan skaleres op og gøres sikre, inden de rulles ud på nationalt plan. Men samtidig er vi med til at skabe inspiration til resten af organisationen. Så én side af vores arbejde er, at vi rent faktisk kan skabe nye løsninger, en anden er, at vi genererer inspiration og forståelse, for, hvorledes man kan involvere forbrugere og kunder på en helt ny måde”, siger Jesper Kildegaard Poulsen.

Jesper Kildegaard Poulsen er leder af Nets Innovation Hub. Her kigger man dagligt ind i krystalkuglen for at prøve at identificere både, hvad der på sigt er muligt teknologisk, og hvilke betalingsløsninger, forbrugerne rent faktisk ønsker.

Et andet eksempel på en mulig løsning arbejder man på i samarbejde med en leverandør af fadølsudstyr. Her består konceptet af en helt ny serveringsform, der er integreret med ansigtsscanning. Det skal forstås på den måde, at forbrugeren er registreret og godkendt på forhånd, således at et glas fadøl nemt og hurtigt kan betales ved hjælp af ansigtsscanning.

Selve serveringen foregår på den måde, at øllet pumpes op i glasset gennem et hul i bunden, hvorefter det lukkes med en magnetskive, der hæfter sig på en ring i bunden af glasset. Alle ved, at servering af et glas fadøl kan tage tid, især hvis det skummer meget, men kombinationen af betalingsløsning med denne nye måde at skænke op på betyder, at den hastighed, hvormed man kan betjene kunderne, øges dramatisk. Et genialt koncept til f.eks. koncerter og festivaler.

TAGS
betalingstjeneste
innovation
nets
nets innovation hub

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S