Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nem og sikker backup på nettet

Selv om dagene støt tiltager i længde, så er det stadig
højsæson for tyverier. Ved indbrud er det oftest letomsættelige værdier som
pc'er og andet elektronisk isenkram, der står højt på tyvenes ønskeliste.
Derfor er det vigtigt at sikre virksomhedens data, inden tyven måske løber med
dem eller andre katastrofer rammer.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Tyveri, brand og infektioner af netværket er nogle af de farer, der truer virksomheder af alle størrelser og deres vitale data. Mest udsat er selvfølgelig mindre virksomheder, der ofte ikke har de samme ressourcer til sikring af værdierne, som de større virksomheder oftest har.

Selv om alle virksomheder i dag ved, at det er vigtigt med backup af data, der er vitale for virksomheden, bliver det alligevel ikke altid gjort. Måske fordi den pågældende medarbejder er syg eller har ferie. Eller der bare ikke var tid lige netop den dag.

I andre tilfælde halter det også med backup, fordi det er for besværligt og omkostningstungt. Og netop omkostninger er jo noget, der fokuseres på i alle virksomheder. Ikke mindst med den økonomiske krise, der også kan ende med at ramme danske virksomheder hårdt.

Selv om der rent faktisk bliver taget backup regelmæssigt, så glemmer mange virksomheder desværre at opbevare sikkerhedskopierne forsvarligt. Nemlig aflåst, brandsikret og fysisk placeret et andet sted end selve virksomheden.

Gem backuppen i cyberspace

Er tiden knap, budgettet lille og vil man som mindre virksomhed bare slippe for bøvlet, så er online backup en oplagt løsning. Det er ingen revolution i branchen, for det har eksisteret i årevis, og benyttes faktisk allerede af mange virksomheder - blot oftest i en noget anden målestok end den løsning, danske Bzcure tilbyder.

Holstebro-virksomheden har en meget fleksibel backup-løsning, hvor der i praksis ikke er bindinger af nogen art. Ligeledes er det enkelt at tilpasse et abonnement løbende, så det altid passer præcis til virksomhedens behov. Som virksomhed betaler man altså kun for lige præcis det, man har behov for. Alfa og omega for mindre virksomheder. Desuden er backup-løsningen nem at gøre brug af:

"Vi har fokuseret meget på at gøre Bzcure så nemt og enkelt at gå til, at alle kan finde ud af at anvende det. Desuden betaler man kun for det, man har behov for, og man kan altid udvide, hvis man får behov for mere backup-plads," fortæller administrerende direktør Jesper Baagøe Hansen, Bzcure.

Som en bankboks

"Bzcure er et internet-baseret backup-system, der fungerer lige som en bankboks. Vigtige filer og dokumenter gemmes automatisk på en ekstern server," fortsætter Jesper Baagøe Hansen. "Skulle uheldet være ude, kan datafilerne derfor altid findes frem igen."

Jesper Baagøe Hansen forklarer desuden, at alle filer er krypterede. På den måde er det kun kunden selv, der har adgang til de gemte data.

Når først systemet er sat op, behøver man som virksomhed ikke længere tænke på at tage backup. Systemet sørger nemlig automatisk for, at der løbende tages backup af virksomhedens vigtige dokumenter og data.

Ganske som i en fysisk bankboks er der tænkt på sikkerheden omkring indholdet, nemlig kundernes data. Alt i selve datacentret er således redundant. Lige fra backupstrøm til køleanlæg.

Det hele er sikret mod brand med et fuldautomatisk brandslukningsanlæg med en luftart, der trækker ilten ud af lokalerne, mens patruljerende hundevagt og andre former for effektiv sikring værner mod ubudne gæster.

Alle kundernes data gemmes på spejlede RAID-diske med daglig backup. Lagerkapaciteten er desuden indrettet, så den hurtigt kan skaleres op i takt med voksende datamængder.

Rimelige og gennemsigtige priser

Jesper Baagøe Hansen er fuldt ud bevidst om, at Bzcure ikke er de eneste i branchen til at tilbyde hostede backup-løsninger. Til gengæld mener han så, at de adskiller sig ved lave og gennemsigtige priser, hvor man som kunde ikke behøver betale for mere end netop det, man har brug for på et givent tidspunkt.

"Desuden giver vi alle mulighed for at prøve os kvit og frit. Det er således gratis at oprette sig som kunde på vores hjemmeside, hvor man får to gigabyte gratis plads. Dermed kan virksomheder prøve vores online backup-løsning uden at skulle investere andet end en smule tid," slutter Jesper Baagøe Hansen.