Home » Erhverv » Nej tak til digital valghandling
Nej tak til digital valghandling

Nej tak til digital valghandling

Share

Medlemmerne af de nye byråd og regionsråd er valgt og klar til at tage fat på arbejdet. Men hvorfor stemmer vi ikke digitalt? Ville det ikke være meget nemmere? Måske, men ifølge DANSK IT er truslen mod demokratiet simpelthen for stor

Når dette skrives, er en valgkamp netop overstået. En valgkamp, hvor kandidaterne til regions- og byråd har haft travlt med helt analoge gøremål såsom at uddele flyers og klatre i lygtepæle for henholdsvis at opsætte og nedtage valgplakater. Bevares – en del af valgkampen ér skam flyttet ud i den digitale verden og over på de sociale medier, men om fire år skal det blive spændende at se, om vi helt kan slippe for papir og pap.

Ikke mindst skal det også blive spændende at se, om der er kommet mere grøde i debatten om at gøre selve valghandlingen digital. Nogle er således tilhænger af, at vi skal kunne stemme digitalt, mens andre er mere skeptiske. Interessant er det derfor at notere sig, at en af de interesseorganisationer, der ellers kæmper for at styrke digitaliseringen af samfundet, ikke mener, det vil være en god idé at digitalisere selve valghandlingen.

Se også:  Nu får Danmark en mærkningsordning for it-sikkerhed

DANSK IT’s ekspertgruppe for bæredygtig digitalisering har drøftet fordele og ulemper, og gruppen mener, at selv hvis den digitale valghandling kan gøres 100 procent sikker, vil det være tvivlsomt, om den på samme måde kan opretholde de grundlæggende samfundsværdier, som den analoge valghandling gør. Derfor anbefaler man, at valghandlingen forbliver analog og ikke digitaliseres i højere grad, end det for nuværende er tilfældet.

Ingen kan hacke en blyant

Valghandlingen er den centrale proces i vores repræsentative demokrati. Den foregår i dag fuldstændig analogt i den forstand, at man møder op på valgstedet med valgkort eller identifikation, bliver ekspederet, sætter sit kryds på en seddel, som derefter optælles af de valgtilforordnede, der typisk er hentet fra forskellige partier, og som derfor kan være uenige om meget, men enige om selve processen. Den bliver først digital i det sekund, resultaterne rapporteres til KMD, der udregner det samlede resultat.

Se også:  Nu satser Danmark for alvor på health tech

Det foreslås jævnligt, at vi skal overgå til digital valghandling, så stemmer afgives via maskiner på valgstedet, så selvom udbuddet af det nye valgsystem, som planlægges at være i drift i 2019, beholder det analoge element i valghandlingen, blusser debatten jævnligt op. Det er helt naturligt, når man tænker på, hvorledes digitaliseringen har haft indflydelse mange andre steder i samfundet. Ekspertgruppen har imidlertid haft to centrale overvejelser, der dels handler om grundlæggende værdier, dels om sikkerhed.

”Ingen har endnu formået at hacke en blyant, men at valghandlingen er analog er ikke alene et spørgsmål om teknik eller sikkerhed. Selv hvis den 100 procent sikre digitale valghandling fandtes, ville det stadig være afgørende, om den på samme måde som den nuværende kunne opretholde de grundlæggende samfundsværdier, som valghandlingen repræsenterer. 

Det er altså helt afgørende for ekspertgruppen, at disse grundlæggende værdier for folkestyret bevares”, siger Søren Skaarup, der til daglig er seniorkonsulent hos Rambøll Management Consulting.

TAGS
Dansk IT
erhverv
Politik

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S