Home » Gaming & Konsoller » Når sky-gpu’en tager over
Når sky-gpu’en tager over

Når sky-gpu’en tager over

Share

Siger pc’en og konsollen snart farvel til gaming+ Streamingtjenesterne er på erobringstogt. Det sætter nostalgiske tanker i gang

Streamingtjenesten GeForce virker faktisk nu. Lad os lige lade det udsagn synke ind efter et årti med pinlige fremvisninger fra cloud-gamingtjenester som OnLive og Gaikai, der altid har vist os spil, som var smurt ind i vaseline og havde en hastighed som en tektonisk plade. I dag er det muligt at spille fremragende spil alene ved hjælp af kapaciteten i ens internetforbindelse.

Det vil sige: Man skal også lige have en serverfarm, der er fuld af RTX 3080-gpu’er, og den har vi haft et hyr med at få fingre i på et forbrugerniveau. Der er dog stadig tale om en imponerende teknologisk bedrift – en tovejsoverførsel af data, som kan håndtere præcist timede inputs med frames i høj opløsning, som leverer en oplevelse, der er tæt på pc-gaming.

Det er naturligvis ikke helt det samme. Når man kører et spil lokalt, selv på teknisk ydmyg hardware i sammenligning med Nvidia SuperPOD’er, får man bedre billedkvalitet og mærkbart bedre inputs, navnlig hvis man er så heldig at have blot et førstegenerations-RTX-kort. Og for nogle af os er den lille forskel tilstrækkelig. Pc-gaming har aldrig været et område for spillere, der var fornøjede med blot at sidde og pusle med små kompromiser.

Se også:  Ny standard for chips skal redde Moores lov – førende producenter deltager

Forskellen er dog forbavsende lille, især hvis man bruger Nvidias fremragende månedsabonnement – og det kan man kun få adgang til, hvis man betaler 790 kroner for seks måneders adgang til RTX 3080-drevet cloud-styrke.

Og når man tager i betragtning, at grafikgiganten har udviklet denne teknologi i en periode, hvor leverancesituationen mellem forbruger og grafikkort er blevet mere eller mindre forkrøblet, er det ikke så mærkeligt, at nogle begynder at skele til denne alternative verden inden for pc-gaming. Altså pc-gaming uden en pc.

Hengivenhed for pc’en

Selv Microsoft er hoppet med på vognen. Den bedste udgave af firmaets Xbox Game Pass har en tilsvarende streamingfunktion, til trods for at dets egne serverfarme kører myriader af Xbox Series X’er, der ikke kan producere helt så imponerende et billede. Men latensen er minimal, spilbiblioteket er kolossalt, og skærmkvaliteten er i hvert fald acceptabel.

Når ikke blot en, men to giganter lægger vægt på den fysiske pc’s relevans – og den kan man forestille sig, at både Nvidia og Microsoft har en dyb og indgroet interesse i – så tyder alt på, at den fremtid, hvori vi ikke har brug for nogen lokal hardware bortset fra en skærm og nogle inputenheder, allerede har indfundet sig. Og det underlige er, at du formentlig nu sidder og bliver trist over den udvikling.

Se også:  Nu rammer flere kriser skyen: Cloud-priserne på himmelflugt

Det har muligvis noget at gøre med pc’ens barndom. Disse venligtsindede beige hjemmecomputere, som vores familie købte og arrangerede i gæsteværelset, for at vi kunne bruge Encarta og skrive særligt velresearchede hjemmeopgaver.

GeForce Now vil vende op og ned på pc-gaming. Hvis det lykkes, vinder vi alle.

Pc’ens begyndelse som gamingplatform ligger uendelig fjermt fra den moderne gaming-desktop – det at spille spil på en pc var i halvfemserne nærmest undergravende virksomhed. Det fik vores multimediecentre til at ligne noget, der bestemt ikke var hensigten.

De lignede det, man havde stående på et skrivebord i ethvert kontor, men de kørte Command & Conquer for os, mens vi lod, som om vi sad og lavede lektier. På den anden side havde vi spilkonsollerne, der fjernede alt multimediefedtet og leverede noget, der udelukkende drejede sig om gaming. Det fik dem til at fremstå som noget mere dekadent og noget, der var mere kompliceret at få fat i.

For mange af os er meget af hengivenheden for pc’en indlejret i denne omstændighed. Pc’en var ikke simpelthen en kasse under fjernsynet, den var noget, som man brugte en vigtig del af et helt værelse til.

TAGS
Gaming
gpu
skyen

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S