Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Når sky-gpu’en tager over

Siger pc’en og konsollen snart farvel til gaming+ Streamingtjenesterne er på erobringstogt. Det sætter nostalgiske tanker i gang.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Streamingtjenesten GeForce virker faktisk nu. Lad os lige lade det udsagn synke ind efter et årti med pinlige fremvisninger fra cloud-gamingtjenester som OnLive og Gaikai, der altid har vist os spil, som var smurt ind i vaseline og havde en hastighed som en tektonisk plade. I dag er det muligt at spille fremragende spil alene ved hjælp af kapaciteten i ens internetforbindelse.

Det vil sige: Man skal også lige have en serverfarm, der er fuld af RTX 3080-gpu’er, og den har vi haft et hyr med at få fingre i på et forbrugerniveau. Der er dog stadig tale om en imponerende teknologisk bedrift – en tovejsoverførsel af data, som kan håndtere præcist timede inputs med frames i høj opløsning, som leverer en oplevelse, der er tæt på pc-gaming.

Det er naturligvis ikke helt det samme. Når man kører et spil lokalt, selv på teknisk ydmyg hardware i sammenligning med Nvidia SuperPOD’er, får man bedre billedkvalitet og mærkbart bedre inputs, navnlig hvis man er så heldig at have blot et førstegenerations-RTX-kort. Og for nogle af os er den lille forskel tilstrækkelig. Pc-gaming har aldrig været et område for spillere, der var fornøjede med blot at sidde og pusle med små kompromiser.

Forskellen er dog forbavsende lille, især hvis man bruger Nvidias fremragende månedsabonnement – og det kan man kun få adgang til, hvis man betaler 790 kroner for seks måneders adgang til RTX 3080-drevet cloud-styrke.

Og når man tager i betragtning, at grafikgiganten har udviklet denne teknologi i en periode, hvor leverancesituationen mellem forbruger og grafikkort er blevet mere eller mindre forkrøblet, er det ikke så mærkeligt, at nogle begynder at skele til denne alternative verden inden for pc-gaming. Altså pc-gaming uden en pc.

Hengivenhed for pc’en

Selv Microsoft er hoppet med på vognen. Den bedste udgave af firmaets Xbox Game Pass har en tilsvarende streamingfunktion, til trods for at dets egne serverfarme kører myriader af Xbox Series X’er, der ikke kan producere helt så imponerende et billede. Men latensen er minimal, spilbiblioteket er kolossalt, og skærmkvaliteten er i hvert fald acceptabel.

Når ikke blot en, men to giganter lægger vægt på den fysiske pc’s relevans – og den kan man forestille sig, at både Nvidia og Microsoft har en dyb og indgroet interesse i – så tyder alt på, at den fremtid, hvori vi ikke har brug for nogen lokal hardware bortset fra en skærm og nogle inputenheder, allerede har indfundet sig. Og det underlige er, at du formentlig nu sidder og bliver trist over den udvikling.

Det har muligvis noget at gøre med pc’ens barndom. Disse venligtsindede beige hjemmecomputere, som vores familie købte og arrangerede i gæsteværelset, for at vi kunne bruge Encarta og skrive særligt velresearchede hjemmeopgaver.

GeForce Now vil vende op og ned på pc-gaming. Hvis det lykkes, vinder vi alle.

Pc’ens begyndelse som gamingplatform ligger uendelig fjermt fra den moderne gaming-desktop – det at spille spil på en pc var i halvfemserne nærmest undergravende virksomhed. Det fik vores multimediecentre til at ligne noget, der bestemt ikke var hensigten.

De lignede det, man havde stående på et skrivebord i ethvert kontor, men de kørte Command & Conquer for os, mens vi lod, som om vi sad og lavede lektier. På den anden side havde vi spilkonsollerne, der fjernede alt multimediefedtet og leverede noget, der udelukkende drejede sig om gaming. Det fik dem til at fremstå som noget mere dekadent og noget, der var mere kompliceret at få fat i.

For mange af os er meget af hengivenheden for pc’en indlejret i denne omstændighed. Pc’en var ikke simpelthen en kasse under fjernsynet, den var noget, som man brugte en vigtig del af et helt værelse til.

Der var ikke andet at gøre – når man havde fået bakset en klodset katodestrålerørsskærm, et tower på størrelse med en mindre bil plus en mus og et tastatur ind i rummet, var der ikke meget andet, som kunne finde sted i det lokale. Når man spillede på pc’en, begav man sig ind i en privat lille krog af huset, lod sig opsluge i en fantasitåge og flygtede til en virtuel verden.

Hele forestillingen om at afskaffe denne nostagiske og uddaterede mellemmand virker derfor som en form for angreb på vores interesser på et grundlæggende niveau. Der er ikke længere nogen begrundelse for at afsætte et hjørne af vores hjem udelukkende til gaming, eftersom en cloudgaming-tjeneste ikke skal bruge andet end en internetforbindelse, en skærm, tablet eller smartphone og en eller anden form for inputenhed.

Specielle kabinetter og køling er de egentlige ofre her.

Der er ingen grund til at have et klart defineret rgb-farveskema. Og hvis man kan leve med de bittesmå kompromiser inden for gengivelse og latens hos GeForce Now, kan man lige så godt kassere musen på e-sportsniveau og det smarte n-key-rollover-tastatur og blot bruge en trådløs Surface-mus og et tilsvarende tastatur i stedet. Hvorfor lyder det som en eller anden satanisk kultpraksis?

Det hænger sandsynligvis sammen med, at der i de år, der er gået, siden vi bar de første pc’er ind i vores hjem, har eksisteret en vis elitær opfattelse, som har sværtet platformen med frastødende ideer om, at “sande” gamere er de eneste, der kan være privilegerede nok til at investere mange tusinder på en hobby. Og det bedste ved GeForce Now og Xbox Game Pass er måske, at de undergraver den kultur.

Pc-gaming er i dag tilgængelig for enhver, der har råd til et månedsabonnement, en hurtig internetforbindelse og en kompatibel enhed. Vi taler ikke om minimale specifikationer, men det er langt mere overkommeligt at komme i gang i forhold til udgiften til at køre Cyberpunk 2077 over 10 fps.

Spilbranchen boomer i øjeblikket, men traditionel gaming har næsten intet at gøre med den omsætningsbølge. Det drejer sig i stedet om mobilspil på eksploderende markeder.

Mennesker, der tidligere blev holdt på lang afstand af gaming på grund af priser og leveringsproblemer, viser i dag, at de er lige så passionerede som den, der sidder ved en buet ips-skærm med 144 Hz opdateringsfrekvens.

Cloudtjenester er med til at gøre pc-titler til en del af dette boom, eftersom man pludselig kan spille dem på smartphones, og det er også vældig gode nyheder for pc-gamere, som ikke vil drømme om at skrotte deres towerkabinetter. Pludselig har udviklerne et langt større marked, de kan nå, og indtjeningsmulighederne stiger.

Gamerens drømme-setup

Når penge ikke spiller nogen rolle – og du ikke vil bruge en stærk computer
Skærm: En helt overdådig skærm, og man skal ikke engang købe en gpu. Man kunne endda få råd til en ultrabred model.
Hovedtelefon: De sidste kroner går til en hovedtelefon i entusiastklassen, således at man tydeligt kan høre online-kværulanterne.
Controller: En Xbox Elite-controller til det sidste unødvendigt dekadente touch. Kom i gang med knapperne.
Wi-Fi: En Wi-Fi 6E-router sender frames af sted i raketfart, og man kommer aldrig ud for, at noget hænger.