Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Her er Fords nye Mustang på el - Tesla får kamp til stregen

Ford Mustang Mach-E er en elbil i topklassen, der kan hamle op med det bedste fra Tesla. Prisen er dog nogenlunde fornuftig for en bil af denne støbning.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Når vi taler om elbiler i den bedste klasse, er det Tesla, der springer frem som det første, men noget tyder på, at Elon Musks biler vil få seriøs konkurrence inden for nærmeste fremtid.

Den nye Mustang-inspirerede elbil fra Ford, som blev præsenteret i morges, står i hvert fald ikke tilbage for Tesla-modellerne på hverken ydelse, features eller teknologi.

En opdateret klassiker

Designet tager afsæt i en af Fords helt store klassikere, Mustang, med signaturtræk som den lange, kraftige kølerhjelm, linjerne langs siden, de aggressive forlygter og de karakteristiske tredelte baglygter.

Klassiske linjer. Klassiske linjer.

Det er dog ikke ren retro. Der er sket visse opgraderinger. Under kølerhjelmen gemmer sig et frontplaceret opbevaringsrum med en volumen på 100 liter, der nemt rummer eksempelvis en kabinekuffert.

Afløbet i bunden gør også rummet til et ideelt sted at opbevare vådt og beskidt sportsudstyr, vandrestøvler og lignende. Det er en feature vi også kender fra eksempelvis Tesla Model 3.

Ud over det frontplacerede opbevaringsrum kommer elbilen med et bagagerum bagtil med en volumen på 402 liter. Slår man bagsæderne ned, har Mustang Mach-E hele 1420 liters opbevaringsplads.

SUV-proportionerne skal give rig plads til fem voksne passagerer og mere til.

Der er tale om en rummelig SUV. Der er tale om en rummelig SUV.

Luksuriøs kabine

Et premium B&O-lydsystem (ekstraudstyr) fås med højtalere, der er indbygget i frontpanelet som en flydende lydbjælke lige over luftdyserne. Dertil er armlænet også integreret med mulighed for at opbevare mindre ting såsom punge og mindre tasker, mens Mustangs karakteristiske instrumentpanel afrunder interiøret.

Mustang Mach-E introducerer samtidig næste generation af Fords SYNC-infotainment. Det nye system anvender machine learning til at huske førerens foretrukne kørestil, som over tid optimerer og personliggør bilens køredynamik via over-the-air-opdateringer.

SYNC er centreret omkring en stor 15,5” skærm og en simpel brugerflade, der er fri for komplicerede menuer og nem at betjene med både touch- og strygebevægelser samt stemmestyring. Brugerens smartphone kan tilkobles trådløst, med direkte adgang til Apple CarPlay og forberedt til Android Auto.

Nogen der sagde Tesla? Hvem sagde Tesla?

Selv panoramaglastaget (ekstraudstyr) har en særlig glasbelægning, der beskytter mod solens infrarøde stråler og holder kabinen køligere om sommeren og isolerer varmen om vinteren. Dertil beskytter et indre lag i glasset også mod UV-stråler.

Som vi kender det fra Tesla'erne har Mustang Mach-E telefonnøgle (’Phone as a Key’), der via Bluetooth kan registrere ejerens smartphone inden for en vis afstand og automatisk låse bilen op og starte motoren, uden at mobilen skal findes frem. En backup-kode kan indstilles på et tastatur i bilens B-søjle for at låse den op, mens en separat kode ligeledes kan indstilles i kabinens touchskærm for opstart i tilfælde af, at smartphonen løber tør for strøm.

Vælg din kørestil

Det er muligt at vælge mellem tre forskellige køreprogrammer – Whisper, Engage og Unbridled – der hver især tilbyder fintunet køredynamik, inklusiv sporty styrefunktioner, atmosfærisk belysning og dynamiske kørestilsinformationer i instrumenteringen.

Når man starter den firehjulstrukne model, leverer det helt nye firehjulstræk 4X uafhængigt drejningsmoment til for- og bagakslen med en stærk acceleration og optimeret styring i forhold til den baghjulstrukne model. Ford har fintunet systemet, så det leverer godt vejgreb og drivkraft under alle slags køreforhold.

Mustang Mach-E vil derudover have Brembos splinternye Flexira-bremsekalibre i aluminium, der har faste kalibres funktionalitet og flydende kalibres design. Mach-E GT-modellen er tilmed udstyret med den adaptive støddæmperteknologi MagneRide, der ved hjælp af magnetisme tilpasser støddæmpningens stivhed og giver maksimal komfort i forhold til hvilket som helst køremønster.

Rækkevidde op til 600 km

Mustang Mach-E vil kunne fås i to forskellige batterivarianter: Standard rækkevidde (75,7 kWh lithium-ion-batteri) og udvidet rækkevidde (98,8 kWh batteri). Sidstnævnte variant med baghjulstræk har en forventet rækkevidde på op til 600 km.

Begge varianter er avancerede batteriløsninger med henholdsvis 288 lithium-ion-celler (standard rækkevidde) og 376 lithium-ion-celler (udvidet rækkevidde). Batteriet er udviklet med henblik på både at give bedst mulig kabineplads og optimal køredynamik takket være placeringen i undervognen mellem de to aksler, som giver et lavt tyngdepunkt.

Batteriet er blevet testet i ekstreme temperaturer helt ned til minus 40 grader og er fastgjort i en vandtæt batterikasse omgivet af beskyttende materiale, der sikrer det mod stød. Dertil anvender batteriet et avanceret væskeopvarmnings- og væskeafkølingssystem til at regulere temperaturen i selv ekstreme vejrforhold, der giver optimeret ydelse og bedre opladningstider.

Et væld af lademuligheder

Ford tilbyder en Ford Connected Wallbox (ekstraudstyr), der giver op til fem gange hurtigere opladning end et almindeligt strømstik til husholdningsbrug. Med en times Wallbox-opladning vil det være muligt at lade rækkevidden op med ca. 62 km i gennemsnit til Mustang Mach-E-varianter med udvidet batterirækkevidde og baghjulstræk. Fords hjemmeladekabel medfølger som standard og kan på en time lade op med ca. 35 km rækkevidde gennem et almindeligt strømstik.

Mustang Mach-E understøtter forskellige opladningsteknologier. Mustang Mach-E understøtter forskellige opladningsteknologier.

Dertil vil Mustang Mach-E’s navigationssystem registrere offentlige ladestationer og –standere og foreslå de mest praktiske opladningssteder undervejs på turen.

Med FordPass-appen og et indbygget FordPass Connect-modem i bilen fås man adgang til Europas største ladenetværk i samarbejde med opladningsvirksomheden NewMotion. Det offentlige ladenetværk består af mere end 125.000 ladestationer fordelt på 21 lande, hvor kunderne ubesværet kan oplade deres Mustang Mach-E, når man eksempelvis er på ferie. Betaling for opladning foregår via én enkel konto, så det både er nemt og hurtigt hver gang.

Ford er derudover både medstifter og partner i IONITY-konsortiet, der forventer at anlægge 400 lynladestationer fordelt over Europa inden udgangen af 2020. Disse særlige ladestationer tilbyder kraftigt reducerede opladningstider og er ideelle til langdistancerejser. Med lynopladning på 150 kW kan en Mustang Mach-E med udvidet batterirækkevidde og baghjulstræk oplade 93 km rækkevidde på blot 10 minutter. Mustang Mach-E med standard rækkevidde anslås at kunne lade op fra 10 til 80 procents batteri på ca. 38 minutter ved en lynladestation.

Mach Mach-E vil kunne oplades ved de lynhurtige Ionity-opladere forventes at spredes i Europa meget snart. Mach Mach-E vil kunne oplades ved de lynhurtige Ionity-opladere forventes at spredes i Europa meget snart.

Fornuftig pris

Ford Mustang Mach-E introduceres i Europa fra sommeren 2020 og får dansk lancering fra december 2020.

Mustang Mach-E vil kunne fås i både baghjuls- og firehjulstrukne udgaver med enten standard eller udvidet batterirækkevidde, der alle drives af en permanent magnetmotor. Den baghjulstrukne model med udvidet batteri har en rækkevidde på op til 600 km målt efter den nye og strengere WLTP-norm (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Firehjulstrukne modeller med udvidet batteri vil yde 337 hk (248 kW) og have et drejningsmoment på 565 Nm.

Ford vil også tilbyde elbilen i en særlig performance-udgave ved navn Mustang Mach-E GT, der vil kunne klare 0-100 km på under 5 sekunder samt anslåede 465 hk (342 kW) og et drejningsmoment på 830 Nm. Mustang Mach-E GT kommer til Danmark fra midten af 2021.

Prisen for Ford Mustang Mach-E begynder fra 451.897 kroner med 75 kWh og baghjulstræk (prisen er beregnet ud fra 2021-afgift, altså 65 procent af registreringsafgiften). Det er i omegnen af, hvad du betaler for Teslas billigste model, Model 3, hvis du køber den med tilsvarende rækkevidde. Så selvom det er mange penge, er det umiddelbart en rimelig pris, for det du får.

Mustang Mach-E forventes lanceret i Danmark i december 2020, men kan bestilles fra sommeren 2020 med forventet levering i starten af 2021.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere