Når vi taler om elbiler i den bedste klasse, er det Tesla, der springer frem som det første, men noget tyder på, at Elon Musks biler vil få seriøs konkurrence inden for nærmeste fremtid.
Den nye Mustang-inspirerede elbil fra Ford, som blev præsenteret i morges, står i hvert fald ikke tilbage for Tesla-modellerne på hverken ydelse, features eller teknologi.
Designet tager afsæt i en af Fords helt store klassikere, Mustang, med signaturtræk som den lange, kraftige kølerhjelm, linjerne langs siden, de aggressive forlygter og de karakteristiske tredelte baglygter.
Det er dog ikke ren retro. Der er sket visse opgraderinger. Under kølerhjelmen gemmer sig et frontplaceret opbevaringsrum med en volumen på 100 liter, der nemt rummer eksempelvis en kabinekuffert.
Afløbet i bunden gør også rummet til et ideelt sted at opbevare vådt og beskidt sportsudstyr, vandrestøvler og lignende. Det er en feature vi også kender fra eksempelvis Tesla Model 3.
Ud over det frontplacerede opbevaringsrum kommer elbilen med et bagagerum bagtil med en volumen på 402 liter. Slår man bagsæderne ned, har Mustang Mach-E hele 1420 liters opbevaringsplads.
SUV-proportionerne skal give rig plads til fem voksne passagerer og mere til.
Et premium B&O-lydsystem (ekstraudstyr) fås med højtalere, der er indbygget i frontpanelet som en flydende lydbjælke lige over luftdyserne. Dertil er armlænet også integreret med mulighed for at opbevare mindre ting såsom punge og mindre tasker, mens Mustangs karakteristiske instrumentpanel afrunder interiøret.
Mustang Mach-E introducerer samtidig næste generation af Fords SYNC-infotainment. Det nye system anvender machine learning til at huske førerens foretrukne kørestil, som over tid optimerer og personliggør bilens køredynamik via over-the-air-opdateringer.
SYNC er centreret omkring en stor 15,5” skærm og en simpel brugerflade, der er fri for komplicerede menuer og nem at betjene med både touch- og strygebevægelser samt stemmestyring. Brugerens smartphone kan tilkobles trådløst, med direkte adgang til Apple CarPlay og forberedt til Android Auto.
Selv panoramaglastaget (ekstraudstyr) har en særlig glasbelægning, der beskytter mod solens infrarøde stråler og holder kabinen køligere om sommeren og isolerer varmen om vinteren. Dertil beskytter et indre lag i glasset også mod UV-stråler.
Som vi kender det fra Tesla’erne har Mustang Mach-E telefonnøgle (’Phone as a Key’), der via Bluetooth kan registrere ejerens smartphone inden for en vis afstand og automatisk låse bilen op og starte motoren, uden at mobilen skal findes frem. En backup-kode kan indstilles på et tastatur i bilens B-søjle for at låse den op, mens en separat kode ligeledes kan indstilles i kabinens touchskærm for opstart i tilfælde af, at smartphonen løber tør for strøm.
Det er muligt at vælge mellem tre forskellige køreprogrammer – Whisper, Engage og Unbridled – der hver især tilbyder fintunet køredynamik, inklusiv sporty styrefunktioner, atmosfærisk belysning og dynamiske kørestilsinformationer i instrumenteringen.