Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Lad computeren klare mødeaftalerne

Du får en invitation til et møde i din mailboks. Du ved, at det nok vil kræve nogle mails frem og tilbage at få det indpasset i din kalender. Så du sætter din personlige digitale sekretær på opgaven og svarer med en kopi til Amy@x.ai.

Af Palle Vibe, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Sådan lyder en ganske almindelig mailveksling mellem to forretningsfolk, hvor den ene har en sekretær, der klarer møder og aftaler. I dette tilfælde er sekretæren imidlertid en computer eller rettere et intelligent computerprogram med det kære navn Amy.

”Hun” (som i øvrigt også kan kaldes Andrew efter smag) kender dine vaner og præferencer og har evne til at forstå og skrive e-mails og professionelt overtage al mailkorrespondance om mødetilrettelægning, uden at du behøver gøre noget som helst.

Arbejder stille i baggrunden
Amy er udviklet af den dansk ledede teknologivirksomhed X.ai, der har adresse i New York. Der er ingen særlige indstillinger eller opsætning af Amy. Det eneste, du behøver at gøre, er at fortælle Amy skriftligt om dine ønsker på almindeligt engelsk og så huske at cc'e hende i din mail. Så overtager Amy tråden og finder forslag til tid og sted for møder og andre aftaler. Hun lærer lynhurtigt og bliver bedre, som tiden går.

Til venstre kommer der en forespørgsel på et møde. Svaret til højre leveres af den virtuelle sekretær Amy, der også noterer mødetidspunktet i ”chefen” Michaels kalender. Til venstre kommer der en forespørgsel på et møde. Svaret til højre leveres af den virtuelle sekretær Amy, der også noterer mødetidspunktet i ”chefen” Michaels kalender.

Amy er hverken en app, et plug-in program, en online service eller anden traditionel platform, der forudsætter installation eller andre formaliteter. Hun arbejder stille i baggrunden.
”Du skal ikke kunne mærke, at hvis du og jeg for eksempel vil aftale et møde, og jeg cc’er til Amy i vores e-mail korrespondance, at det er en robot, der står for at organisere alt det praktiske,” forklarer Dennis Mortensen, der er administrerende direktør i X.ai.

”Vi kalder det ”invisible software”.  

Skal have menneskeforståelse
”Jeg fik ideen i 2012 efter at have planlagt og arrangeret 1019 møder, hvoraf 670 blev ændret eller flyttet mindst én gang, før de kom på plads,” røber Dennis Mortensen.
”Det var et enormt besvær, og jeg tror enhver, der har prøvet det, har leget med tanken om en måde at slippe lidt lettere fra det på.”

Siden IBM’s supercomputer Watson slog menneskelige verdensmestre i paratviden, har softwareudviklerne for alvor fået øjnene op for kunstig intelligens og programmer, der kan forstå menneskelig kommunikation og gå ind på lige linje med virkelige personer, der kommunikerer sammen.
Men en personlig digital assistent som Amy forudsætter, at softwaren kan forstå de meddelelser og den kommunikation, der er typisk for forretningsfolk, der e-mailer til hinanden.

”Det kan måske synes at være en overskuelig opgave,” siger Dennis Mortensen, ”men der er mange lag, og hvert nyt lag føjer flere og nye udfordringer til opgaven. Derfor analyserede vi store mængder e-mails, der handlede om mødeaftaler for at finde ud af, hvordan den slags egentlig gribes an.

Hvis man for eksempel skriver: ”Kan vi mødes i eftermiddag og måske tage en kop kaffe?”, så skal Amy være klar over, hvilke andre aftaler modtageren eventuelt har i eftermiddagstimerne mellem 13-17 og vide, at ”en kop kaffe” højst sandsynligt vil tage mindst en halv time. Hun skal også være klar over, hvor dit kontor er, og hvor lang tid det tager for den anden part at komme derhen.

Selvfølgelig skal hun også have styr på, om du selv har møder før eller efter, og hvor lang tid du selv skal bruge på at nå derhen, og så skal du selvsagt oplyse Amy om stedet, så hun ved, hvilken kaffebar eller restaurant der er tale om.

For at mestre alt dette har X.ai. foreløbig brugt knap 80 millioner kroner på at forske i kunstig intelligens (AI) og få Amy til at fremstå som en virkelig og realistisk sekretær. Desuden har A.ai. brugt det meste af et år på at indkredse en form for skabelon for, hvordan møder aftales i den virkelige forretningsverden.
Eksempelvis skal Amy kunne forstå kompromisets kunst og fornemme, hvornår hun skal slække på kravene til tid og sted for at få bragt et vigtigt møde i stand, ligesom hun tilsvarende skal kunne skelne et virkeligt vigtigt møde fra et mere hyggebetonet.

”Og det er faktisk utrolig svært at deltage i en forhandling og forstå og gennemføre et nødvendigt kompromis,” uddyber Dennis Mortensen.
”Hvis jeg eksempelvis gerne vil mødes med nogle betydningsfulde mennesker et bestemt sted ude i byen, skal Amy fornemme, at det er vigtigere at få bragt mødet i stand end at holde fast i et bestemt mødested.”

Brug tiden på noget andet, og lad skytjenesten fra X.ai tage sig af alle dine møde-reservationer. Så kan du slappe helt af! Brug tiden på noget andet, og lad skytjenesten fra X.ai tage sig af alle dine møde-reservationer. Så kan du slappe helt af!

Derfor har firmaet også tilknyttet en række trænere i kunstig intelligens (AI), som i starten hjælper Amy med at lære, hvordan hun skal håndtere forskellige situationer og potentielle konflikter på den bedste måde, ligesom Amy også er programmeret til at kunne skue gennem stavefejl og slang og forholde sig til meget af den mest traditionelle ironi.

Kan forbedre sig undervejs
Indtil videre kan Amy kun håndtere situationer, som udviklerne selv har taget stilling til, men der kan altid opstå uventede situationer, og derfor er det hensigten med tiden at inddrage såkaldte deep learning-algoritmer, som får computeren til at lære af sine erfaringer uden menneskelig hjælp og kan overraske programmøren med svar, som vedkommende ikke selv havde tænkt på.

”Deep learning kræver imidlertid meget store datasæt som erfaringsgrundlag,” understreger Dennis Mortensen, og sådanne algoritmer er derfor ikke lagt ind i første version af Amy.
”Men vi er ved at opbygge neurale netværk, som eventuelt vil kunne bruges, når vi opnår den nødvendige volumen af data, hvilket vi forventer vil være implementeret her i slutningen af året.”
Allerede nu tilrettelægger Amy titusindvis af møder hver måned, og firmaet forventer, at antallet snart vil være steget til en million møder hver måned. Endnu findes programmet dog kun som en lukket beta-version.

”Men siden vi etablerede os som firma og offentliggjorde de første detaljer om programmet i 2014, har ventelisten været lang," siger Dennis Mortensen, der mener, at der alene i USA vil være 87 millioner potentielle brugere og kunder. 

1.
Til: MICHAEL
Fra: JOHN
Emne: Kaffemøde
Hej Michael. Tak for snakken i går. Har du lyst en kop kaffe og høre lidt mere? Måske i morgen eller først i næste uge? Jeg kan de fleste af dagene efter kl. 13.
Hilsen John

2.
TO: JOHN
FROM: MICHAEL
CC: AMY @ X.AI
Hej John. Ja, lad os mødes i næste uge. Min assistent Amy (cc) kan hjælpe med at arrangere det . Vi ses. Michael.

3.
TO: JOHN
FROM: AMY
Hej John. Kan du tage mødet med Michael på tirsdag, 27. maj kl. 14.00 eller 15.00? Han kan også fredag kl. 14.30?
Ha' en god dag. /Amy

 

Dansker har fået ideen og udviklet Amy
Det er danskeren Dennis Mortensen, som har udviklet Amy. Udover at være grundlægger og direktør for firmaet X.ai er han analytiker med speciale i store datasæt (big data) og underviser blandt andet på University of British Columbia. X.ai blev grundlagt i 2014 og har base i New York.

DT12_moede03

Prøv Amy i skyen
Du skal ikke downloade noget for at afprøve Amy – blot aflevere din e-mail-adresse på www.x.ai. Mens dette skrives, kommer man dog på en ret lang venteliste, så stor er efterspørgslen på den nye sekretærtjeneste. Bemærk, at Amy endnu kun tænker på engelsk.

DT12_moede02