Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: HP Reverb G2: Mød dine medmennesker i en skarp virtuel verden

VR er lige nu nok det tætteste, du kommer på at mødes med be­kendte som i præcorona-tiden. Med HP’s nyeste generation føles det næsten som den ægte vare.

Af Konrad Vaabensted, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Teknologi til at kommunikere og mødes virtuelt med er eksploderet i corona-tiden. Her har virtual reality et enormt potentiale. Det fik vi at opleve ved en virtuel pressekonference for HP’s nye VR-headset Reverb G2.

Sagen er jo selvfølgelig, at du med et virtual reality-headset på hovedet ikke bare kan se dine venner, bekendte eller kolleger og snakke med dem. Du er simpelthen i samme rum som dem – et virtuelt rum godt nok, med dig selv og de andre tilstedeværende repræsenteret som avatarer, men det giver ikke desto mindre fornemmelsen af at være til stede sammen.

Med HP’s nye headset er oplevelsen ekstra livagtig. Billedet står skarpere end på noget andet VR-headset på markedet. Hvert af de små LCD-paneler foran øjnene leverer 2160 x 2160 pixel. De har desuden et bredt synsfelt på 114 grader. Du slipper altså for fornemmelsen af tunnelsyn og for at rette på headsettet hvert andet sekund for bare at se bare nogenlunde skarpt. I stedet får du et relativt klart og ubesværet syn på den virtuelle verden. 

Retningsbestemt lyd

Den rumsensitive lyd i øretelefonerne er også optimeret. Den ændrer sig på overbevisende maner, alt efter hvordan du drejer hovedet. Og ligesom i et ”rigtigt” rum er det dem, du står tættest på, du bedst kan høre tale. En samtale føles således ret naturlig – altså hvis du kan abstrahere fra, at det er en computerfigur, du står og taler med.  

Med de nye forbedrede controllere er det samtidig muligt at tage ting op, række hånden i vejret og meget andet. At mødes på denne måde, i virtual reality, er således noget ganske andet end et stort zoom-møde. Det er ikke nødvendigvis bedre – det kommer helt an på konteksten – men det giver nogle andre muligheder.

Om konferencer i VR så når at slå igennem, inden corona-pandemien forhåbentlig snart er ovre, er ikke til at sige, men med Reverb G2 er teknologien i hvert fald moden. 

En Langt bedre oplevelse

Vi testede også headsettet med et par spil (der er adgang til en pæn mængde VR-titler på Steam). Her leverer Reverb G2 en markant bedre oplevelse end den tidligere generation (og for den sags skyld ethvert andet Mixed Reality-baseret headset, vi har prøvet).

De nye controllere føles mere naturlige og bedre disponerede. Headsettet er samtidig lettere, og sammen med det forbedrede billede betyder det, at du kan holde ud at være i den virtuelle verden længere tid ad gangen. Op til halvanden time var vi i boblen, før vi tog headsettet af.

Man er ør bagefter, men der er ikke skyggen af den kvalme, som tidligere kunne indfinde sig efter sådan en tur. 

Kræver en stærk computer


Installationen er nogenlunde nem. Headsettet har kameraer og sensorer, som registrerer rummet, så du skal derfor blot tegne en cirkel med controlleren for at markere din zone. Eller du kan vælge bare at sidde, hvis du ikke har brug for at bevæge dig fysisk. 

Reverb G2 tilsluttes din pc med USB 3.0 og DisplayPort 1.3. Du må leve med, at der er koblet en lang ledning til dit hoved, men den er heldigvis lettere end foregående generation. Installationen sker via Windows Mixed Reality. Der kræves som minimum et Nvidia GTX 1080- eller et Radeon Pro WX 8200-grafikkort.