Home » Andet » Mobilen og det evige liv
Mobilen og det evige liv

Mobilen og det evige liv

Share

Vi lever i en verden domineret af skærme, og dette bør vi tage kampen op mod, siger forfatteren i en ny dansk bog

Bent Meier Sørensen (BMS) leverer i sin bog Skærmens magi en særdeles overbevisende advarsel mod den indflydelse, som techgiganterne – Google, Amazon, Facebook og Apple (også kaldet GAFA) – har på især yngre mennesker.

Til trods for emnets alvor evner han dog at anlægge en humoristisk vinkel i begyndelsen. Han indleder det første kapitel med at parafrasere Homer: ”Vreden, Gudinde, besyng, som greb et barn med en iPad”. Dette barn er hans femårige søn. Som han konstaterer: ”Hvis man vil vide, hvad en skærm gør ved et menneske, skal man prøve at tage en iPad fra en femårig dreng”. Man skal åbenbart være indstillet på at ”håndtere et hårrejsende udbrud af skummende, hvidt raseri, rettet mod den skinbarlige ondskab, man uden omsvøb får at vide, at man repræsenterer”.

Konkurrencen med skærmen

Forfatteren konstaterer uden begejstring, at politikere og embedsmænd i Høje-Taastrup Kommune har indkøbt tusindvis af iPads og har delt dem ud i folkeskolens små klasser. De blev naturligvis modtaget med jubel. Men forfatteren deler ikke denne jubel. Han forudser, at lærerne konstant skal konkurrere om opmærksomheden med skærmene.

Se også:  Efter ferien: Få samlet alle oplevelserne

BMS ved, hvad han taler om. Han er professor på CBS, og når han om morgenen går ind i auditoriet for at undervise, er lokalet fuldt af tavse mennesker. Alle stirrer stift på deres skærme. Ingen reagerer på hans ankomst – indtil han ”hilser så karikeret højt, at de studerende bliver i tvivl om deres personlige sikkerhed og kigger op”.

Singulariteten

Magien i skærmens lys er ifølge forfatteren i direkte forbindelse med en stærk utopi, som trives i Silicon Valley. En utopi om udødelighed, som forventer, at kunstig intelligens om få årtier vil være så stærk, at mennesket kan forbinde sig selv med en sådan superintelligens og overvinde døden. Denne begivenhed kaldes The Singularity. Forfatteren kalder den en religion. En religion, som vi bør bekæmpe med næb og kløer.

Den har mange forkæmpere, navnlig blandt de nyrige techmilliardærer. Det er dem, der skal leve evigt. Vi andre kan få lov at krepere. Et eksempel er Peter Thiel, der vil betale for blodtransfusioner fra unge mennesker. Det skal forebygge ældning. Et andet er Googles udviklingschef, Ray Kurzweil, der blandt andet siger, at Gud ikke eksisterer endnu: Med singulariteten opstår Gud sammen med og uskelneligt fra den guddommelige menneskemaskine.

Se også:  Nyd sommeren med en god tech-bog

Hvis dette nonsens forekommer uvirkeligt, skal man blot vende tilbage til Thiel, der i bogen The Education of a Libertarian nævner ”den ideologi, der hævder, at ethvert menneske uundgåeligt skal dø”. Ideologi?

Perfekte piger

BMS bruger en del plads på at begræde de unge piger, der er afhængige af skærmteknologien, og som lider under dens tyranni. Som han udtrykker det: ”De sociale medier er perfekte pigers perfekte helvede”. Og han konstaterer, at forekomsten af selvmord og depression hos teenagere er steget markant, siden en hel ungdomsgeneration tog smartphone og Snapchat til sig. Han konstaterer også, at den fjerdedel, der er mest på sociale medier, føler sig tre-fire gange så ensomme som den fjerdedel, der bruger mindst tid på dem.

TAGS
Bøger
e-bog
sommerferie

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S