Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det er ikke længere ualmindeligt, at den lokale frisør eller pandekageboden på kræmmermarkedet tager imod mobilbetaling. Og det gør særligt den yngre del af befolkningen brug af. I en undersøgelse fra Eniro Danmark svarer 17 procent af de 18-35-årige således, at de har brugt mobilbetaling til at betale for et produkt i en fysisk butik, mens 28 procent har brugt det på et loppemarked eller madmarked.
Ifølge Eniro, der står bag Krak og De Gule Sider, kan mobilbetaling vise sig at være en regulær vækstdriver for de små virksomheder og selvstændige, fordi det nemt og billigt at integrere i sin forretning:
”De mindre erhvervsdrivende på for eksempel kræmmermarkeder og nogle af de mange madmarkeder, der er skudt op rundt omkring i landet, har ikke altid en kortløsning til rådighed, og er de for eksempel kun på markedet i nogle dage, er mobilbetaling ofte langt billigere end kortterminaler, ” siger Allan Jakobsen, der er administrerende direktør i Eniro Danmark, og fortsætter:
”Derudover har de fleste sikkert oplevet at passere en bod og ærgre sig over, at man ikke lige havde kontanter på lommen. Det problem løser mobilbetaling stort set – og det må betyde, at flere købelystne danskere foretager impulskøb og laver hurtige handler til gavn for dem selv og de små erhvervsdrivende. ”
Undersøgelsen tyder også på, at privatpersoner, der sælger ud af ejendelene eller egenproducerede produkter på sider som Trendsales og DBA, nyder godt af de nye betalingsmuligheder. Således har 25 procent af danskerne brugt mobilbetaling til at betale for et produkt eller serviceydelse hos en privat. Blandt de 18-35-årige er det hele 40 procent.
Fakta fra undersøgelsen
10 procent af danskerne har brugt mobilbetaling i en fysisk butik, som ikke var del af en større kæde. Blandt de 18-35-årige er det 17 procent.
16 procent af danskerne har brugt mobilbetaling som betalingsmiddel på et loppemarked, kræmmermarked eller madmarked. For de 18-35-årige er det tal 28 procent.
25 procent har brugt mobilbetaling til at betale for et produkt eller en serviceydelse hos en privat fx gennem DBA eller Trendsales. Blandt de 18-35-årige er det 40 procent.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel i perioden fra den 5. maj til 15. maj 2015. I alt 2.003 personer har deltaget. Data er vejet i forhold til alder, køn, region og uddannelse, så undersøgelsen er at betragte som repræsentativ i forhold til den danske befolkning.